Simen Langseth januar 27, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hva er en digital plattform?

En digital plattform er en plattform som kobler sammen kunder og selgere. Den digitale plattformen skal fungere som et mellomledd som skaper tillitt mellom kunde og selger. Uber og Air bnb er to eksempler på to store selskaper bygd opp via en digital plattform. 

Det er mange digitale konkurrenter i dagens marked, det er derfor viktig å fokusere på at den digitale plattformen er brukervennlig og kundetilpasset. For å kunne være konkurransedyktig må det fokuseres på å kutte transaksjonskostnadene til kunden. Å kutte transaksjonskostnadene gjør det bedre og enklere for kunden å handle. Ulike måter å kutte transaksjonskostnadene er enten via søkekost, informasjonskost, forhandlingskost, vurderingskost, evalueringskost og tvangskost. 

Måter å tjene penger på digitale plattformer 

Digitale plattformer er bygd opp ved nettverkseffekter, dette vil si at brukerne skaper verdi for hverandre og når det er flere brukere vil plattformen fungere bedre. En digital plattform koster mye penger å konstruere og det vil ta tid å bygge opp en brukerbase. Etter plattformen treffer sin kritiske masse vil det fra dette punktet bli lønnsomt ettersom at plattformen har lave driftskostnader og det koster minimalt med nye brukere. 

Måter de digitale plattformene tjener penger kan være via abonnenter, affinity club(å ta betalt for å selge til databasene deres), brokerage(tar en avgift fra selger og kjøper når det blir inngått en avtale). Dette er kun noen av mange måter å tjene penger på plattformen men er måter som er svært ofte brukt. Plattformen kan også være en gratis plattform via bruk av annonser og samle opp big data for å selge dette videre. 

Digitale plattformer er godt integrert i forbrukerens hverdag, men er dette fremtiden eller vil dette kunne bli utkonkurrert av nye digitale fenomener som block chain? Dette er noe jeg mest antagelig vil skrive om senere men hva tror dere om dette? Vil block chain ta over eller vil det falle ut? 

Kilder:

  • Botsman, R., & Rogers, R. (2010). What´s mine is yours. The Rise of Collaborative
    Consumption. New York, USA: HarperCollins Publisher.
  • Evans, D., & Schmalensee, R. (2016). Matchmakers: The New Economics of Multisided
    Platforms. Boston, Massachusetts, USA: Harvard Business Review Press.
  • https://estudie.no/nettverkseffekter/
  • Arne krokan. (2017). Nettverksøkonomi, digitale tjenester og sosiale mediers økonomi.