
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
I dette innlegget skal jeg fortelle litt om ulike digitale markedsføringskanaler som kan passe best for bedrifter i dag. Digitale plattformer endrer seg hele tiden, og det er derfor best for bedrifter å på forhånd vite hvilken kanal de skal gå for. Det krever en del «research», og valget er svært viktig ettersom riktig valg av markedsføringskanal kan lede til høy avkastning både kort- og langsiktig. De to sosiale mediene som i størst grad også blir brukt som digitale markedsføringskanaler i dag, er Facebook og Instagram. Det vil derfor være et noe større fokus på de to kanalene i dette innlegget. I tillegg til Facebook og Instagram vil jeg også nevne et par andre kanaler som kan lønne seg å bruke den dag i dag.
Hvorfor digitale markedsføringskanaler?
Sosiale medier har de siste årene hatt en enorm vekst. Særlig blant privatpersoner er sosiale medier populært, og i følge ssb.no bruker hele fire av fem nordmenn sosiale medier hver dag. I tillegg har også bedrifter benyttet seg av sosiale medier de siste årene. Mulighetene for markedsføring på sosiale medier er for bra til at en bedrift skal la være å gjøre det. Særlig nå under den globale pandemien har bruken av digitale tjenester økt enormt, og muligheten for synlighet på sosiale medier har økt betraktelig. Dette er en av grunnene til at særlig mindre bedrifter har klart seg under pandemien, og også en grunn til at nettopp mindre bedrifter markedsfører via sosiale medier.
I tillegg til å markedsføre seg, er også sosiale medier en viktig plattform for bedrifter hvor de kan bygge tillit til kunder, håndtere kundeservice og differensiere seg fra andre konkurrenter.
På bakgrunn av dette er det viktig å vite hvilken digital markedsføringskanal man skal velge, og jeg skal nå presentere noen av dem.
De største kanalene
På nettsiden ipsos.com kan man se hvor stor andel av Norges befolkning som besøker de ulike sosiale mediene hver dag. Her kan jeg lese at 79% av mennesker i alderen 18-29 år bruker Facebook hver dag, og rundt 83% av befolkningen har en profil på plattformen. En annen stor plattform er Instagram og rundt 60% av befolkningen har profil her. På Snapchat har rundt 64% av befolkningen en profil, men på Ipsos ser jeg at omtrent tre av fire nordmenn bruker YouTube månedlig eller oftere. Jeg vil derfor heller anbefale en bedrift å rette markedsføringen mot YouTube kontra Snapchat. I følge Ipsos er Facebook, Instagram og Snapchat de tre største sosiale mediene i Norge i dag. Jeg vil derfor rette fokuset mot særlig Facebook og Instagram, men ønsker heller å fokusere på YouTube fordi jeg av egen erfaring ser mer god markedsføring gjennom YouTube.

På dette bildet kan vi se at hele 3,5 millioner nordmenn har en Facebook-profil. Dette er den største plattformen i landet, og det sier seg selv at en bedrift bør utnytte denne statistikken. Muligheten for å synes er stor, og Facebook blir allerede brukt av mange bedrifter på markedet. Det er lett å nå ut til en enorm målgruppe med Facebook. Markedsføringen kan skje gjennom å enten opprette en side der de kan dele innlegg angående nye produkter, kampanjer eller liknende. I tillegg til dette kan bedriften bruke «Facebook for Business», et tillegg som Facebook har laget for å gjøre det lettere for bedrifter å opprette markedsføringskampanjer og reklamere for bedriften. Mest sannsynlig vil disse kampanjene nå ut til nye kunder, og det vil øke omsetningen kortsiktig, og skape flere kunder sett fra et langsiktig perspektiv. Facebook har lenge vært det største sosiale mediet i Norge, men Instagram (som forøvrig også er eid av Facebook) har de siste årene tatt seg opp som en relevant konkurrent. Markedsføringen vil uansett være stabil og bra på Facebook, på grunn av de ulike mulighetene og den store gruppen mennesker det er mulig å nå på plattformen.

Som nevnt tidligere har rundt 2,6 millioner nordmenn en profil på Instagram. Dette utgjør omtrent 60% av Norges befolkning. Muligheten for å nå en stor andel mennesker er altså store på denne plattformen også. Instagram ble sørlig i startfasen brukt av privatpersoner for å dele bilder med andre kjente. Det funket derfor mer som et sosialt medium man brukte for å ha det gøy, og dele hva man gjorde med andre venner og følgere. De siste årene derimot har Instagram vokst i størrelse og ressurser. Dette skjedde etter at Facebook kjøpte den sosiale plattformen for hele én milliard dollar. Med dette ble Instagram en mye sterkere plattform med tanke på ressurser og økonomi. Siden dette skjedde, har en stor del bedrifter opprettet profiler på plattformen. Her kan bedriftene publisere videoer og bilder med innhold som trekker til seg kunder. I disse videoene har bedriften muligheten til å linke til andre nettsteder, slik at de lettere kan sende kunder rett til sin egen nettside. Det vil derfor lønne seg for bedrifter å ha mange følgere på Instagram, fordi flere mennesker har mulighet til å lett få med seg det nyeste bedriften har å tilby av produkter og tjenester.
YouTube

På Ipsos kan vi se at 1,7 millioner nordmenn har en bruker på YouTube. Tallet som interesserer meg mer derimot, er at hele 74% av befolkningen bruker tjenesten månedlig eller oftere. Dette er tall som sier meg at det er lurt for min bedrift å publisere innhold på YouTube. Dette er tall som er nesten like høye som brukere på Facebook, som lenge har vært størst i Norge. Jeg tror derfor personlig at det ligger mye positivt i framtiden for YouTube. Med riktig bruk kan man publisere videoer som skaper engasjement hos kunden på en annen måte enn hos noen av de andre store plattformene. Av personlig erfaring vet jeg at jeg husker en videoreklame bedre enn en tekst og et bilde. Ett eksempel på en god reklame jeg har sett nylig på YouTube er videoen under, laget av Extra. Videoen har hele 3,1 millioner visninger på kun 17 dager.
Oppsummering
Det finnes altså mange ulike digitale markedsføringskanaler å velge i. I dette innlegget har jeg nevnt Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube som de jeg mener er mest relevant å ta i bruk i dag. Det er ikke alltid lett å velge, men et tips til nylig oppstartede bedrifter er å gjøre masse «research» i forkant. På den måten er du forberedt på hvor din målgruppe holder til på nett. På ipsos.com kan man se hvilke aldersgrupper som bruker hvilke digitale plattformer mest, og det er derfor lurt å bruke Ipsos som et hjelpeverktøy.
Dette var min anbefaling av hvilke digitale markedsføringskanaler som kan lønne seg å ta en nærmere titt på for bedrifter der ute. Håper du har fått mer innsikt i hvilken kanal som passer for deg og din bedrift.
-Herman
Kilder:
https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q420
https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/artikler-og-publikasjoner/fire-av-fem-nordmenn-bruker-sosiale-medier