dinaengh March 26, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

For vår eksamensoppgave har vi valgt å skrive om flyselskapet SAS. I forbindelse med dette har vi derfor fått i oppgave å se litt på ulike drivere for forandring og den teknologiske utviklingen som påvirker selskapet. Med 3D-printing, roboter, virtuelle virkeligheter og begreper som internet of things, er det ingen tvil om at verden er i forandring, noe selskaper, og spesielt store selskaper som SAS burde følge med på.

Bilderesultat for sas

Digitalisering
handler om endring i atferd

Som forbrukere har vi blitt mer og mer opptatt av tiden vi har tilgjengelig. Tiden vår er knapp og derfor ønsker vi at ting skal være lett og enkelt. Dette legger grunnlaget for å redusere transaksjonskostnader hos bedrifter, samt åpner det opp for muligheten for større nettverkseffekter ved å kunne nå ut til flere fortere. Nettverkseffekter er en faktor som gjør at f. Eks en tjeneste øker i verdi ettersom hvor mange som er i nettverket til bedriften. I følge Cecile Staude under podcasten Iterasjoner liker vi ikke endringer, og spesielt ikke de som er høyt oppe. Dette er nok veldig sant, endring er derimot noe vi uansett må ta innover oss.

Teknologiutviklingen og drivere for forandring er noe vi lærte om under forelesing med Arne Krokan, og nå lærer mer om med Cecile Staude. Her kan vi se noe av det som stadig blir mer aktuelt.

Forsterket virkelighet

Med et større fokus på kundeopplevelse gjør teknologien det
mulig å ta det til nye høyder. Med forsterket virkelighet kan teknologien skape
opplevelser for kundene med virtuelle filtre. I følge Galit Ariel er forsterket
virkelighet fortsatt i startfasen. Forsterket virkelighet bruker omgivelsene
fra den virkelige verden til å samhandle med data-stimulerte funksjoner. For
SAS kan dette bety muligheter både eksternt og internt. Forsterket virkelighet kan
brukes for informasjon til kundene, gøyale funksjoner ved reisen på f. Eks billetten,
check out, inne på flyet etc. Det kan brukes til opplæring av piloter, flyverter/vertinner
og kanskje også den tekniske avdeling med klargjørelse av flyet eller mekaniske
problemer.

Med forsterket virkelighet har du virkeligheten som referansepunkt, men kan samtidig se ting på nye måter. Det er mye morsommere enn å bare sveipe rundt på en skjerm. Det handler ikke om å utforske andre verdener, men om å utforske din egen virkelighet på nye måter. – Galit Ariel

American Airlines har allerede tatt i bruk forsterket
virkelighet ved å opprette en app som viser sanntidsinformasjon på flyplassen.
Appen kan brukes til å finne nærmeste toalett, cafe eller guide deg til gaten
du skal reise fra.

Internet of Things
(IoT)

IoT går ut på å samle inn data og koble sammen gjenstander.
IoT fungerer som en plattform som samler inn data fra ulike gjenstander. Dette
gjøres ved bruk av sensorer. Sensorer kan være mye forskjellig f. Eks trafikklys,
strekkoder, pulssensorer og for noen; bilen. Med IoT finnes det enorme muligheter
for kontroll ved timet handlinger, videreføringer av informasjon eller å kunne
forutse problemer før det inntreffer.  

Det finnes mye forskjellig å se på innenfor IoT. Alt fra telefonstyrte kaffe- og toastmaskiner, til anbefalte flyruter og error varsler ved mekaniske problemer under produksjon. Et annet godt eksempel på internet of things er Rema1000 reklamen med mannen som har et datastyrt hus.

For nærmere forklaring på dette fenomenet kan dere se denne videoen.

Roboter på godt og vondt

Vi opplever oftere enn før å være i kontakt med roboter.
Mange selskaper har innført robotchatter for kundeservice, noe som til tider
fungerer, og andre ganger ikke.

Vi skal ikke se bort i fra at robot teknologi kan i fremtiden føre til fullstendig automatiserte flyreiser og at ansatte kanskje ikke lenger vil være tilstede under flyvingen. Roboter åpner opp for muligheter i form av effektivitet og rask informasjon, men dette er også et skremmende fenomen for mange. Allikevel er det ikke sagt at roboter ikke er nyttig. Bagasjebånd og frakt av bagasje er noe flere kunder irriterer seg over ved lang ventetid, eller dårlig behandling av bagasjen. Kanskje kunne det vært noen muligheter for bedre effektivitet og behandling av bagasjen?

Ting går fort –
Growth Marketing

Hva skal bedrifter som SAS gjøre når ting beveger seg så fort?
For en liten stund siden hadde vi besøk av Lars Bratsberg som fortalte om Growth
Marketing. I grove trekk handler dette om å undersøke, eksperimentere, utføre
tester og lete etter kreative løsninger hele tiden. Et growth team jobber
kontinuerlig med å teste strategier og taktikker for vekst. Skal vi klare å
holde følge med utviklingen, må vi også lære å jobbe smartere og fortere.

Som en avslutning på dette innlegget vil jeg trekke frem et
eksempel fra timen med Lars hvor han fortalte om en flyplass som turte å tenke
annerledes for å oppnå suksess.

Under undersøkelser der de spurte kundene om hva de syntes,
svarte mange at de syntes bagasjen tok for lang tid. Etter dette endret de i
logistikk og foretok handlinger med optimalisering av bagasjebåndet. Ved neste
undersøkelse svarte kundene igjen at bagasjen tok for lang tid. De regnet på
det og fant ut at det i gjennomsnitt tok 6 minutter før bagasjen kom. Det de da
gjorde var å endre reiseruta fra flyet til bagasjebåndet, slik at det tok 6 min
å komme frem. På denne måten løste de problemet med sen bagasje.

Kilder:

https://www.stralfors.no/smarter-communication/smarter-communication-magazine/2019/galit-ariel/

https://tfou.no/wp-content/uploads/2016/06/nringskonferanse-2016-alexandra-bech-gjrv.pdf

https://no.betweenmates.com/difference-between-augmented-reality-and-virtual-reality-1406

https://podtail.com/no/podcast/iterasjoner-om-kommunikasjon-teknologi-og-innovasj/hvordan-overleve-det-teknologiske-racet-ved-hjelp-/?fbclid=IwAR0kwT2Hr4a9fOfD0F3P8w8PIxf-fWiJ9HLTXOkcG3F4ZhsS2xzvjgOk9uw

Forelesning med Lars Bratsberg.