Kristinmyh mai 24, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I forrige innlegg tok jeg for meg temaet Growth Hacking, der jeg forklarte hva det var, hvordan det fungerer, samt noen fordeler og ulemper med denne formen for markedsføring. I dette innlegget skal jeg bygge videre på Growth Hacking ved å ta for meg en kjent bedrift, nemlig Dropbox, og hvordan de har benyttet seg av Growth Hacking for å bli så store aktører på markedet på kort tid. 

Hva er Growth Hacking?

Kort fortalt er dette markedsføring som legger alt fokuset på vekst. For å få til stor vekst på kort tid, benytter bedrifter seg av digitale verktøy slik som analyseverktøy og søkemotoroptimalisering. På denne måten er det enklere for bedrifter å se hvordan de kan skape den beste kundeopplevelsen til sin målgruppe. Digitale verktøy bidrar til at bedriften får mye oppmerksomhet fra publikum, samt at det gjør det enklere for bedriften å tilpasse seg sitt kundesegment. Growth Hacking baserer seg på å kontinuerlig tilpasse seg ved å finne nye løsninger/ideer, teste de ut og implementere dem. På denne måten kan bedriften finne ut hva som funker og hva som ikke fungerer. Du kan lese mer om Growth Hacking her.

Hvilke bedrifter benytter Growth Hacking?

Som allerede nevnt i innledningen er det flere store aktører som allerede benytter seg av Growth Hacking. Det er ikke bare oppstartsbedrifter som benytter seg av denne tilnærmingen for å få til vekst, selv mange av de store aktørene har selv vært små. Et kjent eksempel på en bedrift som benytter seg Growth Hacking er Dropbox

Logo er hentet fra her

Hva er Dropbox?

Dropbox er en nettskytjeneste som gjør det enklere for deg å synkronisere filer fra datamaskinen din via nettet. Tjenesten gjør det mulig for deg å få tilgang på det samme innholdet på en annen enhet, slik som for eksempel en annen datamaskin, mobil eller nettbrettet. Ikke bare har du tilgang på alle filene dine, men du har i tillegg en ekstra sikkerhetskopi av alt! 

Dropbox er i utgangspunktet gratis, men du har muligheten til å kjøpe mer lagringsplass dersom du trenger det. Da kan du enkelt oppgradere brukeren din, selv bruker jeg gratis-versjonen og dette er nok for meg og mitt bruk. Gratis-versjonen gir deg tilgang til 2 GB med gratis lagringsplass.

Litt kort om størrelsen på Dropbox

Tjenesten er installert på over 250 millioner enheter, med over 600 millioner brukere i over 180 land. Hver 24. time blir det lagret 1 milliard filer i Dropbox. Dropbox har med dette rundt 5000 ansatte, og virksomheten omsetter for flere milliarder. Stort nok?

Dropbox har brukt ekstremt lite penger på annonser gjennom tidene, men likevel har dette ført til at selskapet er verdt flere milliarder dollar. Hva har Dropbox gjort for at virksomheten deres har blitt såpass vellykket? Dropbox har implementert Growth Hacks på mange smarte måter. Vi kan også nevne at i 2011 tilbydde Steve Jobs grunnleggerne Drew Houston og Arash Ferdonwsi et 9 sifret beløp for virksomheten.

I stedet for å benytte seg av tradisjonell markedsføring for å “kjøpe” seg nye kunder, har Dropbox brukt ulike hacks for å skaffe seg kunder for å skape vekst. Ved å implementere i Growth Hacks har dette ført til at bedriften skaffer seg nye kunder med liten eller ingen ekstra kostnad

Ikke mange SaaS-selskaper (Software as a Service) klarer å nå denne typen vekst på så kort tid, hverken med eller uten annonser. Så hvordan har Dropbox klart å oppnå den enorme veksten? Jeg skal nå ta for meg noen av metodene/hacksene Dropbox har implementert:

Registrering på hjemmesiden

  • På hjemmesiden til Dropbox har de en enkel utforming med få alternativer. Dette gjør at Dropbox har et klart budskap som legger til grunn for at du skal registrere deg som bruker. 
  • Dropbox fikk over 70 000 brukere over natten kun ved å lage en demovideo av produktet. Så med andre ord; La det være enkelt, oversiktlig og klart for brukerne og potensielle brukere.  
Videoen illustrerer hvordan du kan bruke Dropbox

Enkel registreringsprosess

  • Registreringsprosessen er kun noen få trinn. En bruker kan til og med registrere seg på skrivebordet sitt, altså ingen nettleser er nødvendig. 
  • Når brukeren har registrert seg, viser Dropbox deg hvordan du kommer igang med fildeling og fotomappe. Dette gjør at brukeren kan komme fort i gang med Dropbox-produktet og får en bedre forståelse av funksjonene. 
Bildet viser hvordan siden for registrering ser ut

Inviter en venn

  • Ved å invitere en venn til Dropbox, har dette ført til over 60% Dropbox-påmeldinger. Dropbox legger opp til at det skal være enkelt for brukere å fortelle hverandre om produktet, dette bidrar med til at flere får intensiver til å benytte seg av Dropbox. 
  • Eksempel på dette er hvis en Dropbox-bruker inviterer en annen, får begge en økning i lagringsplass! 
  • Som bruker kan du velge mellom å invitere andre gjennom e-post eller link, noe som gjør det enkelt å dele til for eksempel venner, familie, kollegaer osv. 
  • Denne formen for invitasjon gir mer tillit enn det annonser gjør, da det er noen du kjenner som allerede benytter seg av Dropbox og som kan fortelle om hvordan det fungerer. Ikke bare gir det mer tillit, men du får i tillegg mer lagringsplass! 
  • Dropbox oppfordrer brukerne sine til å “tjene” ekstra plass til kontoen gratis. Brukere kan tjene opptil 16 GB kun ved å invitere andre til Dropbox-samfunnet! Les mer om det her
Bildet illustrerer hvordan du kan invitere andre til Dropbox

Enkel deling

  • Det er enkelt for alle å dele bilder og filer, for både avsender og mottaker. For å dele et galleri med andre, trenger brukeren kun å kopiere en link. Ved å dele denne linken med andre gir det Dropbox enda mer gratis eksponering for potensielle brukere. 
  • Dropbox oppfordrer alle som ikke er registrerte til å registrere seg for å få tilgang til flere funksjoner. For eksempel at du kan dele galleriet med andre. 

Sosiale Medier

  • Dersom du velger å registrere deg ved å koble til med Facebook eller Twitter, gir Dropbox deg en økning på 125Mb lagringsplass. På denne måten gir Dropbox brukerne sine en plattform for å dele Dropbox-produktet.
Her er noen eksempler på hvordan du kan tjene ekstra plass

Dropquest

  • Dette er en konkurranse, der brukerne av Dropbox må igjennom ulike gåter og labyrinter. De brukerne som fullfører denne konkurransen får tilgang til mer lagringsplass og andre premier.
  • Da Dropbox kunngjorde konkurransen på siden sin, genererte de mange likes og tweets som førte til at første gangen Dropbox kunngjorde konkurransen var det over 200 000 mennesker som deltok!  
Bildet er fra en deltager

Tilgjengelig på flere enheter og plattformer

  • Det er viktig for Dropbox at de er tilgjengelige på flere plattformer. Det er viktig for brukerne at tjenesten er tilgjengelig til enhver tid. På denne måten vil det være lettere for brukerne å ha tilgang uten å måtte tenke seg om flere ganger.
Dropbox gjør det mulig for deg å har tilgang til filene dine hvor som helst. Bildet er hentet fra her

Så da kan vi vel trekke en enkel konklusjon?

De få tiltakene som Dropbox har implementert i produktet sitt har ført til stor suksess på kort tid. Det har vist seg å være ekstremt lønnsomt og nyttig for bedriften deres til å vokse. Dropbox har satt et klart eksempel, der vekst på kort tid faktisk er mulig. Det Dropbox har vært ekstremt flinke til er å være kreative med hvordan de skal tiltrekke seg flest mulige brukere. Kort forklart; Få brukerne til å spre ordet, for å så belønne dem.

Kilder:
https://viral-loops.com/blog/dropbox-grew-3900-simple-referral-program/?utm_campaign=Submission&utm_medium=Community&utm_source=GrowthHackers.com
https://neilpatel.com/blog/dropbox-hacked-growth/
https://customerthink.com/that_s_remarkable_proof_that_word_of_mouth_works/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A%20customerthink%20%28CustomerThink%29&utm_content=Google%20Reader