Celinebetsi mai 11, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Eksamen er levert og vi er utrolig stolte over hva vi har fått til på så kort tid. Jeg vil tørre å påstå at dette har vært den mest interessante og lærerike perioden så langt i løpet.  

Jeg var utrolig spent da vi skulle starte hele prosessen med å opprette vår helt egen nettbutikk. Skeptisk til hvor mye vi egentlig hadde mulighet til å oppnå, med ingen anelse og ideer til hva vi kunne selge i nettbutikken. Vi ble tidlig introdusert for Design Sprint, noe som var et utgangspunkt til vårt endelige konsept, ELIC!  I dette blogginnlegget vil jeg ta dere med på min reise med erfaringer fra perioden.

Dette er team ELIC!

Målsetting

Allerede første uke satte vi også vårt «Objecitive and Key Results». Det eneste vi hadde som utgangspunkt her var valgt målgruppe til prosjektet. Her valgte vi også å bruke Miro som Platform for å få oversikt, oppdatere og følge opp under målene fra uke til uke.

Vi hadde gjort oss noen tanker om at det kunne være vanskelig å finne opp noe å selge til vår målgruppe som skulle slå godt an. Dette preget nok hvor høye måltall vi satte for de forskjellige Key Results. Når vi skulle velge måltall tok vi utgangspunkt i hva vi på forhånd trodde var realistisk å få til, deretter satte vi det noen hakk høyere slik at vi var nødt til å legge inn god innsats.

Vi trodde vi var ambisiøse nok når vi satte OKR i første uke, noe det viste seg å ikke være!

Hva skal vi selge i nettbutikken? 

Da vi startet idémyldringsprosessen valgte vi å sette en tidsfrist til Zoommøtet vi skulle ha dagen etter, for å ikke bruke altfor lang tid eller overtenke konseptet. Her skrev vi opp en rekke forslag hver og stemte til slutt over den beste løsningen. 

Vi kom frem til at vi ville gå for Dropshipping av slippers, da vi vi ikke hadde noe stort budsjett. Vi bestilte et par med slippers hver slik at vi kunne stå inne for kvaliteten ovenfor våre kunder.

Vendepunktet!

Ved neste møte skulle vi i utgangspunktet bygge videre på ideen vår med slippers. Ingen av oss virket 100% tilfreds med ideen, og vi følte ikke at vi fikk utnyttet hele potensialet vårt ved å velge dropshipping som en løsning.

Gjennom kontakter åpnet det seg en mulighet for å bestille rimelige T-skjorter og gensere. Vi hadde også mulighet til å låne trykkemaskin slik at vi kunne gjøre alt akkurat som vi ville, helt selv. 

Jeg tror dette var et viktig vendepunkt for oss i hele prosessen. Vi hadde nå mulighet til å være kreative, mer personlig og deltagende i flere ledd. Denne muligheten var virkelig en motivasjonsboost!

Vi kom også opp med at vi kunne lage gensere og T-skjorter i Unisex størrelser. På denne måten fikk vi utvidet målgruppen vår til både kvinner og menn, slik at vi hadde mulighet til å markedsføre og selge til enda fler. Dette tror jeg har vært veldig avgjørende for at vi til nå har solgt så mye som det vi har gjort!

Da vi utvidet målgruppen til begge kjønn tok vi det også med i betraktningen da vi skulle bestemme logo og farger. Her kom vi alle opp med en rekke forslag hvor vi brukte Canva til å fremstille logo og se for oss det endelige produktet.

Her er et skjermbilde av vårt Miro-Board. Her kan du se noe av utviklingen, frem til det endelige resultatet.

Her gjorde vi en liten tabbe. Vi bestemte design og farger før vi hadde sjekket opp tilgjengeligheten hos leverandøren. Vi var nødt til å omstille oss ved velge nye farger på logo og produkter.

Opprette nettbutikk og Instagram

Det var ingen av oss som hadde vært borti Shopify så vi syntes det var viktig å komme i gang tidlig. Den første dagen syntes vi det var litt utfordrende å navigere oss frem, men her gjaldt det bare å prøve og feile. Vi brukte Youtube og Google aktivt for å finne de beste løsningene. Her tror jeg vi ble litt overasket over hvor mye/effektivt man kan finne gode løsninger helt på egenhånd. 

Instagram var derimot en plattform vi alle var godt kjent med, så her gjaldt det kun å bygge opp en størst mulig følgergruppe og lage godt innhold. 

Produksjonsdag

Vi hadde satt av en hel dag hvor vi alle skulle være en del av å trykke produktene sammen, sortere og gjøre det klart for salg i nettbutikken. Vi syntes det var utrolig gøy å se de fysiske produktene, samt logoen som vi hadde bestilt opp. 

Her er vi i full gang med å trykke, sortere og merke produktene våre.

Vi hadde i utgangspunktet planlagt plassering av trykket på produktene våre. Så fort vi fikk se de fysisk på, fikk vi et helt annet inntrykk av hvor vi syntes det var finest å plassere det. Dette opplevde jeg som veldig positivt med å være inkludert i alle ledd i prosessen. Det var lett å tilpasse og gjøre små justeringer underveis, kontra om vi hadde fått noen til å gjøre det for oss.

Markedsføring

Vi var heldige å få både gutter og jenter til å stille opp som modeller for produktene våre. Vi fikk også tatt bilder av oss i teamet slik at nettsiden skulle fremstå som mer personlig. Vi ble utrolig fornøyd med bildene. 

Vi ønsket å lage en SoMe-plan slik at vi til enhver tid hadde oversikt over hva som skulle postes på instagram og e-post som skulle sendes ut gjennom kundeklubben. Dette føler jeg har vært avgjørende for å få alt til å gå opp, med mange baller i luften på en gang. Spesielt etter at nettbutikken ble lansert og vi fikk det travelt med å følge opp og sende ut bestillinger.

Før vi gikk i gang med prosjektet hadde alle i teamet lagt inn innsats for å vinne Facebook Blueprint-konkurransen. Dette hadde vi gledet oss til, men ettersom premien ble utsatt, ble det ikke en del av SoMe-planen vår i denne omgangen.

Etter hvert som vi innså at vi hadde siktet litt lavt på våre Key Results bestemte vi oss for å kontakte en influenser som allerede hadde fulgt oss på instagram. Vi fikk dessverre ikke noe svar, men det var verdt et forsøk. Vi bestemte oss deretter for å kontakte en lokalavis hvor vi heldigvis fikk napp! Det var utrolig gøy, og vi kunne se resultater av det på besøkende i nettbutikken.

Du kan du klikke deg inn på artikkelen i Jarlsberg Avis her.

Tid for lansering!

Vi lanserte nettbutikken 5.mai, kl. 00.00. Dette bestemte vi ca. en uke i forveien slik at vi hadde en slags tidsfrist. Vi ønsket at alt skulle være tilnærmet 100% klart slik at kundene våre skulle få et godt førsteinntrykk av oss som helt ny merkevare. 

Jeg tror det var positivt at vi i god tid satte denne fristen. Vi fikk skapt god oversikt over hva som gjensto for at nettbutikken skulle være så bra som den kunne bli på lanseringsdatoen.

Dette er skjermbilder fra vår Instagramprofil @ELIC.no

Jeg likte også at vi hadde denne fristen slik vi kunne skape en størst mulig følgerbase på instagram og i kundeklubben i mellomtiden. På denne måten kunne vi bygge opp en spenning til lanseringen gjennom planlagt innhold (SoMe-plan). 

Lanseringen gikk utrolig bra og vi fikk inn vår første bestilling allerede kl.07 på morgenen, kort tid etter vi hadde sendt ut mail til kundeklubben. Vi ble raskt utsolgt for noen av produktene og måtte bestille opp mer. Dette var stas!

Her pakker vi og sender ut varene til våre kunder!

Hva har jeg lært?

Jeg vil starte med å påpeke at hele prosessen har vært utrolig gøy og lærerik! Jeg hadde aldri forventet at det skulle gå så bra som det har gjort, noe som har vært veldig inspirerende til videre arbeid. 

Viktigst av alt har jeg lært at man må tørre å sette litt høye mål! Som jeg nevnte tidligere trodde vi at vi hadde vært ambisiøse nok i målsettingene våre. Jeg tror likevel at skepsisen vi hadde i starten preget oss veldig mye, i forhold til at vi gikk inn i noe som var helt ukjent. Vi var nødt til å justere opp måltallene for våre Key Results i tillegg til å legge til en ekstra, slik at vi fortsatt skulle ha noe å strekke oss etter. 

Jeg har også lært at det er utrolig viktig å ha konkrete planer. Både tidsfrister for når ting skal skje og oversikt over hva som skal gjøres underveis. Selv om alt var nytt for oss klarte vi å beholde roen og strekke oss langt fordi vi hadde en plan over det som skulle skje. 

Det jeg likte best med prosessen var at alt sto på oss. Det var kun vi som satte begrensningene for hvor langt vi ville nå. Selv om vi ikke var ambisiøse nok fra start, har det vært en god erfaring og tror jeg vi alle tør å sikte enda litt høyere til neste gang.

Tusen takk!

Vi er utrolig takknemlig for all god respons vi har fått underveis og håper dere fortsatt vil Følge ELIC videre på reisen.

Her kan du klikke produkter hjem til deg!

Besøk oss gjerne på instagram: @ELIC.no !