anesah mai 17, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Når jeg møter nye selskaper for å gi dem råd om
vekst, det første spørsmålet jeg får er: “Hvilken taktikk skal jeg bruke
til å vokse virksomheten min?” Først ville jeg prøve å gi et svar. Men det
føltes aldri riktig. Tross alt, jeg bare møtte denne personen og visste nesten
ingenting om deres virksomhet eller kunder. Enda viktigere selv om jeg begynte
å innse at spørsmålet vanligvis stammet fra søket etter en hemmelighet, eller
tips om en vekst taktikk som skulle låse opp deres vekst problemer. Mitt svar
på det spørsmålet siden da har endret seg. Jeg trekker skuldrene og sier
“Jeg aner ikke.” Mitt svar nå er vanligvis møtt med et blikk i
ansiktet som om jeg bare slo vinden ut av seilene deres. Etter at jeg forlater
den pinlige stillheten hengende i noen øyeblikk, følger jeg opp for å be dem
slutte å lete etter taktikk først, og istedenfor å begynne å fokusere på å
etablere en vekstprosess.

Det er 4 følgende grunner til at jeg legger
vekt på prosessen først og taktikk andre.

1.Growth Is
The Sum Of A Lot Of Small Parts

Internett elsker å få innsikt over historier om
vekstkurver som ser ut som nedenfor. Som et resultat alle har en tendens til å
fokusere sin oppmerksomhet på hva som skjedde rett før det ser ut som veksten
begynte å eksplodere. Nok en gang, på jakt etter den eneste tingen som låste
opp en eksplosjon av vekst. Hva vi egentlig bør være interessert i var hva var
alle de tingene de gjorde før det punktet i kurven? Hva er alle de tingene de
gjorde etter for å holde den veksten i gang? Hvordan fant de alle disse
tingene?

Realiteten av vekst er at det aldri er en
sølvkule. Dette betyr ikke at du ikke vil ha eksperimenter som gir bedre
resultater. Det vil du absolutt. De fleste avvik skyldes kombinerte lærdommer
av en haug med tidligere eksperimenter. De kommer fra å kjenne kanalen,
produktet og kunden bedre enn noen andre på markedet og ta informerte risikoer
basert på disse erfaringene. Folk som har en tendens til å fokusere på taktikk
først, har en tendens til å også se etter sølvkuler. De hopper rundt til den
nyeste og største taktikken eller kanalen de hørte om å lete etter potten av
gull på slutten av regnbuen i stedet for å sette tid i å lære av eksperimenter
og ta smarte beslutninger basert på disse erfaringene. De skraper overflaten i
en haug med forskjellige områder, men borer aldri dypt nok til å finne oljen.

Konklusjon: Du trenger en prosess som
kontinuerlig skal generere nye vekstideer, teste dem effektivt, lære av dem
effektivt og bruke disse lærdommene til å navigere mot å låse opp kontinuerlig
vekst.

My Conclusion:
Since there is no constant growth, at some point the growth will stop or turn
direction and start to go down. It may happen for a short period of time, we
can call this points for milestones or separators of growth. We can analyze
these micro processes between separators, not separators themselves, evaluate
them, ask questions and find the answers for each of them. With these answers
we can build a picture that we can better understand and draw conclusions which
will make it easy for us to make a better decisions next time.

2.Rate Of Change akselererer

Hvis du ser på de siste 18 månedene, har hver
store kundeoppkjøpskanal gått gjennom noen grunnleggende endringer. Her er bare
noen av kanalene med noen av endringene:

Hva fungerte på Facebook for 3 måneder siden,
fungerer ikke i dag. Det som fungerer i dag, vil sannsynligvis ikke fungere på
90 dager. Det samme gjelder for nesten alle store kanaler. Noen er tregere å
endre enn andre, men det er sikkert en ting som de vil endre ettehvert. Hvis du
ser på et makronivå de siste 15 årene, finner du to viktige trender. En, nye
kundeoppkjøpskanaler vises raskere (diagrammet nedenfor plotter bare virale
kanaler, så det er faktisk mer).To, sykluser av effektivitet skjer mye raskere.

Endringstakten i kundeoppkjøpsverdenen er rask,
og den øker i fart. Vekstlagene må bli bedre og raskere samtidig for å ligge i
forkant av konkurransen.

Konklusjon: Taktikk blir utdatert ekstremt
raskt. Du trenger en prosess som kontinuerlig kan tilpasse taktikken din til
det skiftende miljøet.

My Conclusion:
Not all tactics have a need for change, some tactics works just fine and these
should we keep and combine with new tactics or part of not working tactics, it
is something like tactic mutation there only parts that do not adapt at the
certain moment and do not works that need change to be adapted in to the
working tactics or their parts. Let for example say that Facebook shop platform
does cover only 30% of markets digital friendly potential, we do not know what
else or what more their platform could cover, maybe they missing a major part
that still is not recognized, we can se these behaviors if we look back before
shop platform was established in Facebook. At this time in past Facebook
potential was 100% covered. Compered with the present time we can see that
Facebook potential in the past was not fully covered, as it is today. Adapting
to marked needs is crucial factor in order to survive and gain new costumers.
This means that Facebook did not change tactics, it just adapted their tactics
to new marked needs and improved their functionality.

3.What Works For You,

Hva fungerer for deg vil kanskje ikke fungere
for andre Hvis du er som meg, du sannsynligvis leser mye materiale om hva andre
gjør for vekst. Det er en nøkkel når du gjør dette. Ta alt du leser som
inspirasjon, ikke resept. Publikummet ditt er annerledes, produktet ditt er
annerledes, og du kan se at forretningsmodellen din er annerledes.

Konklusjon: Du trenger en prosess som skal
avdekke den unike kombinasjonen av ting som fungerer for produktet, publikummet
ditt og forretningsmodellen din.

My Conclusion:
Maybe some things that work for others will not work for me, maybe some things
will work. We can adjust to the others processes and change only things that do
not work for us, for example we can change the way things are presented or
advertised to some groups of costumers, we may change the advertising and
adjust it to our costumer group that did not worked before with old
advertisements. It is valuable to keep working processes and only fixing dem a
little bit then it is to creat a new ones from scratch. Here can we save a lot
of resources.

4.You Need A
Machine

Suksess for et vekstteam er ikke å finne en
eneste vellykket vekst taktikk. Suksess er å bygge en vekstmaskin. En
vekstmaskin har tre komponenter:

1.Skalerbar

2.Forutsigbar

3.Gjentagende vekst-maskin

En maskin er bygget for å produsere en stadig
voksende engasjert brukerbase. Maskinen behandler taktikker. Prosessen lager
maskinen.

Konklusjon: Taktikk først er å sette vognen
foran hesten. Du trenger en prosess som vil hjelpe deg med å bygge en
skalerbar, forutsigbar og repeterbar vekstmaskin.

My Conclusion:
I could add one more factor to this machine and that is adjustable right after
predictable. If we can add this factor to the growth machine we could adapt us
to the different markets, costumer groups, products, prices and growth
development rate.

Elements Of A Good Process

Vi bruker en bestemt prosess som jeg opprettet
som er en del av gamle skolen Scientific Method, delvis Lean Startup, delvis
mine egne innslag. Det er ingen rett eller perfekt vekstprosess. Den viktige
delen er bare å ha en, holde seg til det, og forbedre den over tid.

Jeg tror at hver vekstprosess bør ha noen
viktige elementer:

1.En måte å sette store mål mot de områdene som
påvirker veksten din mest mulig.

2.En strukturert måte å stadig komme opp med
vekst ideer og eksperimenter

3.En måte å prioritere disse eksperimentene

4.En måte å effektivt designe disse
eksperimentene

5.En analyse av alle eksperimenter om den
lyktes eller mislyktes

6.Deling av læringer på tvers av teamet og
implementere dem tilbake i eksperimentlisten.

Få de 6 tingene riktig, og jeg tror du er på
rett vei til suksess.

What is
special about process?

Jeg får dette spørsmålet mye. Jeg blir også
bedt om maler av alle dokumentene vi bruker. For å være ærlig, jeg tror ikke
noe av det vi gjør er spesielt. Suksess fra en vekstprosess kommer fra å ha
flid til å holde seg til prosessen, fordi 90% ikke gjør det. Prosessen er
vanskelig og det kan være kjedelig. Det er lettere å avlede fra prosessen for å
jage en annen skinnende utseende objekt. Ikke bekymre deg for å følge prosessen
min nøyaktig eller ha de nøyaktige dokumentene jeg bruker. Fokuser på å
etablere de ovennevnte 6 elementene i en prosess som fungerer for deg og teamet
ditt.

Show me the process!!!!

Hvis du vil se hele prosessen i aksjon, kan du
se en video av en presentasjon jeg ga detaljerom denne prosessen. Du kan også
lese om hvert trinn i detalj i min Building A Growth Machine-serie.

Se min video her.