
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Prisstrategiens 6 steg
Fornuftig prissetting
Velge prisstrategi
Det er også viktig at man velger en verdibasert, proaktiv og profittorientert prising.
Som vi ser under vil strategiene treffe ulike punkt. Skimming står ved pristak da det er den høyeste maksimale prisen markedet er villig til å betale. Penetrasjon står ved variable kostnader da man ønsker å ta lavest mulig pris per enhet. Et nøytralt valg vil da være naturlig.
Break even
Priselastisitet
Priselastisitet= Endring i % mengde/ endring i % pris. (Ny pris eller mengde- gammel pris eller mengde)/gammel pris eller mengde *100
Kundenes psykologiske faktorer
Kommunisere prisen ut til markedet
Det 6. og siste steget når man setter pris er å kommunisere de nye prisene ut til markedet gjennom ulike kanaler. Man velger også hvordan man kan kommunisere verdien av å kanskje betale litt ekstra for god kvalitet og service.
5 steg til riktig prissetting
Forskjell i verdi på segmentene
Forskjell i kostnader
Enkelt å måle og overholde prissettingen
Fordelaktig posisjonering
Prisen må samsvare med kundenes oppfattelse
Kilder