ingridaasm mars 6, 2018

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Bilde hentet fra Forbes

I tilknytning til valgemnet mitt digital markedsføring, reiste jeg i forrige uke på en studietur med klassen til Dublin. Denne turen hadde vi gledet oss lenge til, men for meg og studievenninnen min gikk ikke alt etter planen. Mer om det senere. Målet for turen var å besøke digitale og fremtidsrettede bedrifter og høre hva de hadde å si, samt se arbeidsplassene deres. Etter litt ymse planlegging ble det langt færre bedriftsbesøk enn klassen i utgangspunktet så for seg, men jeg var så heldig at jeg fikk besøke de to store – Facebook og Google.

Dublin har blitt en av hovedstedene i Europa hvor flest bedrifter velger å åpne nye kontorer. Google har for eksempel sin hovedbase i Europa her. Bakgrunnen for denne utviklingen er at det for bedriftene er gunstige skatteordninger, men også at det har blitt et solid og gøy miljø for “start-ups”. Mange velger nemlig å gjøre de første små og store stegene som bedrift her. Samtidig er Irland gunstig lokalisert globalt sett, og transport til all verdens metropoler er sjelden lang. Or so we thought..

For meg og venninnen min startet turen litt for tidlig på morgenkvisten på Gardermoen med seks timer venting som følge av forsinkelser. Da vi endelig kom oss frem til Irlands hovedstad i “bedre sent enn aldri”-stil, dukket ikke koffertene opp, og dagen begynte å bli litt for lang for vår del. Vi skulle bare visst hva vi hadde i vente! Uflaksen følger oss gjennom hele turen enten det gjelder brusautomater som sluker penger, dårlig mat, adaptere som ikke fungerer og kanskje viktigst av alt; uværet som gjør at vi ikke kommer oss hjem. Det verste været Dublin har sett på 36 år sørger for at vi ikke lander ved Oslo lufthavn før søndag ettermiddag, fire dager på etterskudd. Lettelsen er stor over å være hjemme, men jeg er likevel utrolig glad for at jeg dro og fikk sett kontorene til noen av de største og mest fremtidsrettede aktørene i hele verden!

Første stopp var hos Google HQ. På kun noen få dagers varsel kunne de ta imot hele klassen som deltok på turen, ergo over 50 studenter. Vi ble delt inn i fem-seks grupper som hver fikk sin skandinaviske guide. Vår var dansk og Marius Smith og han hadde stillingen Account Manager i den nordiske avdelingen. Han viste oss rundt i de enorme lokalene som rommer 6000 ansatte. Lokalene minner ikke stort om en tradisjonell arbeidsplass, men det er ikke Google heller. Her skal kreativitet fremmes, nesten uansett hvordan man finner den. Organisasjonskultur er noe de er opptatt av og bruker mye ressurser på. Derfor får de ansatte mulighet til å ha fleksible arbeidstider, å kunne ta seg 20 minutter på øyet midt på dagen eller delta i en yogaklasse. De kan til og med klippe håret eller gå til tannlegen i arbeidstiden – helt gratis!

Marius kunne fortelle oss at han var en av de få på sin avdeling med mastergrad, de fleste som jobber der har kun bachelor. De ansatte blir sjelden lenger enn ett og et halvt år, og de ønsker flere nordmenn til Dublin. Det unike hos Google er at de ser på den ansatte som en helhet av evner og deretter designer stillinger etter dette – og ikke motsatt som arbeidsgivere tradisjonelt gjør. Hos Google kan en søke internship på sommeren, men søknadsprosessen for sommeren 2018 var over. Håper derfor jeg kan søke på dette neste år da det kan være en enorm mulighet. Å få et bein innenfor døra hos Google er sjelden feil!

Litt senere på dagen besøkte vi Facebook som lå noen kvartaler unna Google. Dette skulle vise seg å være mye mer omfattende og tidkrevende enn forgjengeren. Vi fikk også her en omvisning rundt i lokalene og fikk se hvor de jobbet med Instagram, geografisk rettet reklame osv. Vår norske guide Kjetil Bergtun jobber som Client Solutions Manager og hadde mye nyttig informasjon å dele om oss. Alt fra hans intervjuprosess som besto av elleve deler til at de kun ansetter 1 % av de 100.000 som søker hvert år. Det neste året skulle de ansette hele 1000 nye mennesker i Dublin. Satt i perspektiv jobber det i dag ca 2000 der.

Både Facebook og Google har såkalte “mini kitchens” i alle etasjer hvor de ansatte sitter hvor de til enhver tid kan hente seg det de måtte ønske av mat, drikke og snacks. De har til og med isbarer og kaffebarer rundt om. Det var utrolig interessant å høre fra interne både hos Google og Facebook, og jeg er ikke i tvil om at jeg bør satse på en karriere innen digital teknologi og markedsføring. Jeg fikk rett og slett en bekreftelse på at fordypningen jeg har valgt er riktig for meg, men også om at ting ikke skjer av seg selv og at det er på tide å gå fra ord til handling. Derfor skal denne bloggen oppdateres langt oftere enn den gjør per dags dato og det starter i dag!