linneasev juni 2, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget tenker jeg å svare på en case for et hypotetisk jobbintervju. Casen går ut på at jeg har søkt på denne stillingen som markedsføringspesialist i Amnesty Internasjonal Norge. Jeg kommer til å besvare tre temaer, først litt om Amnesty og digitale kanaler, deretter litt om måling og analyse av trafikk og til slutt deres synlighet i organiske søk og søkemotoroptimalisering. Mine oppfordringer er kun mine antakelser og slik jeg ville besvart dem i en hypotetisk intervjuprosess.

Litt om Amnesty International:

Kilde: Amnesty International Norge

Amnesty International Norge er en ideell organisasjon som ble stiftet i 1961. Denne organisasjonen jobber for alle mennesker under temaene likeverd, rettferdighet og frihet. På deres hjemmeside informerer de om at de ikke oppnår noe økonomisk støtte fra staten og at dette gjør at de har muligheten til å vise oss sannheten om ulike hendelser i verden. Dette fører til av de er avhengige av støtten fra folk. Ved å gi støtte til Amnesty kan du være med på å blant annet avsløre brudd på menneskerettigheter, stoppe maktmisbruk og beskytte mennesker i en vanskelig situasjon. I tillegg til å gi en pengestøtte kan du bidra på andre måter i form av å kjøpe et regnbue-armbånd, gi en gave med mening, gi et Amnesty lys, en gave i ditt testament, sms aktivist og ulike støtter fra private sektorer.

Kilde: Amnesty International Norge

Amnesty og digitale kanaler

Amnesty International Norge er å finne på kanalene Facebook, Instagram, Twitter og YouTube og Snapchat. På deres nettside har de en side omTips til bruk av sosiale medier” hvor de har beskrevet hvordan de velger å ta i bruk de diverse kanalene. Deres sosiale medier er med på å oppnå «Økt gjennomslag fordi flere tar menneskerettighetsbrudd personlig og blir med i Amnesty International» som er deres overordnende strategiske mål. Videre blir det presisert at i deres kanaler prøver de å unngå ironi og sarkasme og at det er viktig å tilpasse tilnærmingen til de ulike kanalene. Samtidig er det viktig å tenke på hvem som er målgruppen og hvilke kanaler som treffer best.

Kilde: Amnesty International Norge- Instagram

Kundereisen:

I en kundereise er det viktig å kartlegge veien en kunde tar i en kjøpsprosess, fra problemannerkjennelse til kjøp, og lojalitet. I tillegg effekten av de ulike kontaktpunktene mellom kunde og organisasjon (Visser, Sikkeng & Berry, 110). Det handler om å se reisen fra kundens perspektiv og at reisen skal være mest mulig positiv i samhandling med ulike kanaler.

Amnesty tilbyr mange digitale kanaler hvor kundereisen kan starte. På alle kanaler kan jeg se at de legger ut en del likt innhold. Det er lett som kunde å få en klar informasjon om den enkelte saken som blir tatt opp på de ulike kanalene. Både på deres Instagram og Facebook- profil er det mange fargerike bilder med grafiske effekter som vekker oppsikt. Dette opptar min oppmerksomhet, hvor saker oppfordrer til positiv endring eller endringer som har tredd i kraft. Deres YouTube kanal inneholder videoer med både kjente og ukjente personligheter. Dette er alt fra korte videoer til mer dokumentarbaserte videoer som diskuterer ulike saker over en viss periode. På Twitter poster de også en del lik informasjon som de andre kanalene, hvor de her også informerer om ledige stillinger innad i Amnesty Internasjonal. På deres hjemmeside er det lett å finne fram til den informasjonen du søker. Det er lett å få inntrykk av hva bedriften står for og hvordan du som kunde kan bidra eller engasjere deg i arbeidet med nyhetsbrev, melde deg inn som medlem og mye mer. Ved å støtte Amnesty kan du velge mellom å være fast giver eller gi et engangsbeløp, i tillegg kan du velge beløpet du ønsker å gi selv. Dette skaper en valgfrihet for kunden og kan bidra til nå ut til større andel av befolkningen. Ved å ha flere digitale kanaler har man flere kontaktpunkter til nå ut til flere folk. Felles for alle de digitale kanalene de operere på er at det er en ærlig og direkte tilnærming som gjør det interessant å følge deres arbeid. Personlig synes jeg deres visjon og budskap kommer godt frem i alle deres digitale plattformer. Det gjelder å nå flest mulig folk og gjennom deres kanaler berører de ulike temaer med ulike formål.

Måling og analyse av trafikk

Amnesty kommuniserer at de vil arbeide for at menneskers likeverd, frihet og rettferdighet i verden. Så vil jeg anta at digitale målsetninger for dem er å påvirke flest mulig folk med deres informasjon, og at deres arbeid bidrar til endringer i samfunnet og at det nytter på lang sikt.

Det jeg mener må være viktig å måle og analyse for Amnesty på Google Analytics er blant annet hvor mange som besøker nettsiden har hver dag. Her kan man oppnå viktige data som kan være nyttige for å vite hva som må endres og hva som fungerer godt for deres organisasjon. Det kan også være interessant å se hvor i verden de fleste seerne kommer fra, for å vite hvor de ulike kanalene og innholdet treffer best. Dette kan være en fin metode for å se om den aktuelle saken treffer den målgruppen i det landet du ønsker å nå. Til slutt kan det være nyttig å se hvilke saker Amnesty jobber med som får mest klikk, som kan være indikasjon på at denne saken berører mange.  

Organisk søk og SEO

Når jeg foretar meg et søk på Google på «Diskriminering» får jeg opp dette. Jeg vil si at synligheten er god. Amnesty.no kommer som nummer fire under organiske søk. Siden jeg er plassert i Norge, ser man at google tolker dette på den måten at de fører meg til siden Amnesty International Norge.

Metabeskrivelsen jeg får opp under dette søket er «Diskriminering er å begrense eller frata mennesker deres rettigheter på bakgrunn av hvem de er eller hva de tror på.» Dette er en presis metabeskrivelse som svarer på hva temaet innebærer. Et tips her kunne vært å inkludere en til setning om hvordan Amnesty er med på å arbeide imot diskriminering. Dette kan være en fin måte å informere søkeren om hva som venter enn på nettsiden.

Kilde: Google-søk

Hvis jeg foretar meg et nytt søk på «Amnesty» for jeg opp dette som første valg på organisk søk. Her er det en presis metabeskrivelse som gjør det lett for en potensiell kunde å vite hva som møter enn på denne nettsiden. I tillegg er det nøkkelord under som referer til ulike områder på nettsiden. Videre på høyre siden får jeg tilgang på viktig informasjon om deres bedrift og litt lenger ned informasjon om adressen til deres hovedkontor i Oslo, åpningstider og telefonnummer. Dette gjør det lett som kunde å komme raskt i kontakt med dem.  

Kilde: Google-søk

Noen tiltak innenfor søkemotoroptimalisering som kan ha positive effekter på hvordan en nettside plasserer seg i organiske søk kan være dette:

  1. Ha presise og beskrivende metabekrivelser i organiske søk på google
  2. Fokusere på å ikke skrive enkelte ting to ganger på nettsiden, med det tenker jeg på å ikke gjenta de samme ordene flere steder.
  3. Det er viktig å ha en viss hastighet på nettsiden for at de potensielle kundene kommer seg raskt til siden. Her kan man bruke PageSpeed Insights for å teste nettsidens hastighet.
  4. Ha en responsivt design som tilpasser seg etter ulike enheter for mobil, pc og nettbrett.
  5. Bruke dine nøkkelord med omhu, slik at ordene ikke blir tatt som spam
  6. Ha en rød tråd når det gjelder design på de ulike kanalene, slik at den potensielle kunden kjenner igjen merkevaren uavhengig av hvor man er.

Kilder:

Amnesty. 2021″ Tips tips til bruk av sosiale medier”. Hentet 2. juni, 2021. https://amnesty.no/for-aktivister/tips-til-bruk-av-sosiale-medier

Amnesty. 2021. “Vårt arbeid”. Hentet 2. juni, 2021. https://amnesty.no/vart-arbeid.

Getonnet. 2021. “Alt du trenger å vite om søkemotoroptimalisering (SEO).” Hentet 2. juni, 2021. https://getonnet.no/sokemotoroptimalisering-seo-guide/.

Visser, Marjolein, Berend Sikkenga, Mike Berry. 2018. Digital Marketing Fundamentals. Nederland: Noordhoff Uitgevers.