Ann Mari Kylgaard juni 7, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om markedsføring på Instagram og hvorfor dette er en viktig plattform å være på for bedrifter. I forelesning med Marius Vetås Thomassen har vi diskutert ulike markedsføringskanaler og jeg vil i dette innlegget skrive om markedsføring i et sosialt medium jeg personlig ikke er så kjent med når det kommer til det å markedsføre. Jeg valgte Snapchat fordi det er en plattform i stadig vekst og som jeg vil lære mer om.

Foto: Snapchat

Hva er Snapchat?

Snapchat ble opprettet av Snap ic. i 2011 og er en plattform basert på å sende bilder og videoer til venner. Man kan også chatte og ringe samt lage ulike grupper man sender dette til. Snapchat skiller seg ut fra andre plattformer ved at det som sendes har en bestemt «levetid». Avsenderen kan bestemme om det vises i 1-10 sekunder eller når mottakeren selv lukker den. Mottakeren har mulighet for å se en reprise eller ta en screenshot. Snapchat er en hurtig måte å kommunisere med venner på og man svarer ofte «in the moment» Det som er unikt med Snapchat i forhold til andre plattformer er at det oppleves som en mer privat plattform å dele på fordi man svarer gjerne på meldinger og bilder der man er og deler derfor mer av seg selv og hverdagen sin, bilder og poster på Facebook og Instagram er mye mer planlagt. Vi kommuniserer annerledes på Snapchat og det er nok en av grunn til at plattformen vokste seg stor raskt da den ga brukerne en helt ny opplevelse av kommunikasjon. Det betyr også at markedsføringen må tilpasses denne plattformen.

 «Vi bidrar til menneskehetens utvikling ved å gjøre det mulig for folk å uttrykke seg selv, leve i øyeblikket, lære om verden og ha det gøy sammen.»

Snapchat Norge

Snapchat i Norge Q1 2021

Ipsos viser oss tall fra sosiale medier hvert kvartal og de nyeste tallene viser at 2 695 000 stykker har en Snapchat-profil i Norge. Det gjør plattformen til Norges nest største sosiale medium!

Q1'21 slide 1
Foto: Ipsos Q1 2021

Kjønnsfordelingen mellom brukerne i første kvartal var 46% menn og 54% kvinner, som viser at kvinner de som fortsatt er mest aktive på Snapchat. Vi ser også en vekst i de eldres aldersgruppe selv om det er de yngre som har en høyere brukerfrekvens.

Q1'21 slide 4
Foto: Ipsos Q1 2021

I starten var Snapchat ment som en app man kunne kommunisere med venner, i dag er det mange som tar i bruk plattformen for å markedsføre seg selv eller sin bedrift. Man kan abonnere på kjente folk man vil følge og vi har f.eks. VG som publiserer korte og underholdene nyhetssaker som vi får opp i vår dicovery-feed. 

Styrke merkevaren din på Snapchat

Selv om du trenger ulik strategi på markedsføring om du har en helt ny bedrift ingen kjenner til eller har en kjent merkevare, vil du alltid ønske så mye engasjement på de sosiale mediene du er på. Med Snapchat kan du også jobbe med organisk vekst ved å gjøre din unike Snapkode tilgjengelig på nettsiden og de andre plattformene du er på. Tilpass postene dine til hver mediekanal slik at du er attraktiv å følge på de ulike plassene. Publiserer du kun det samme på alt, gir det ikke brukerne noe verdi å følge deg flere steder!

Eksempel på Snapcode

Hvorfor benytte Snapchat som annonseplass?

1. Snapchat har på verdenbasis 265 millioner brukere som er aktive daglig. I Norge øker også populæriteten. Ved å annonsere på Snapchat kan du synliggjøre din bedrift og bygge merkevare på en kreativ måte som kan resultere i høyt engasjement og spredning av ditt innhold.

2. Snap Ads Manager er et enkelt verktøy hvor du har ulike måter å skreddersy ditt innhold.

3. Snapchat har en unik måte å kommunisere på, med face-to-face-kommunikasjon oppleves det som mer personlig og det styrker merkevaren din.

4. Segmentering og spisset markedsføring er enkelt, med f.eks. geo-filter kan du rette deg mot hvor målgruppen din befinner seg.

5. Selv om Snapchat vokser i størrelse og popularitet, er annonsering fortsatt ganske nytt og ikke like utbredt som på f.eks. Facebook og Instagram. Dette kan bedrifter utnytte med å skille seg ut for brukerne, bli mer synlig og beløpet du investerer i markedsføring kan gi bedre resultater her.

Snap Conect- Community Insight eComm forklarer fordelene med Snapchat her:

Opprette annonse på Snapchat

Nettsiden har en oversiktlig måte å opprette annonser på, og det er ulike formater på annonseringene:

Snap Ads

Snap Ads er en videoannonse som kommer opp mellom brukerens organiske stories. Den er i samme format som vanlige stories og har en makslengde på 10 sekunder. Nederst i annonsen er det en swipe up-lenke som er vår CTA (call to action). Denne linken fører brukeren til den landingssiden du har lagt inn. 

Commercials

Denne annonsen er lik som Snap Ads, men den store forskjellen her er at brukeren ikke kan hoppe over annonsen! Denne annonsen varer kun i seks sekunder 

Collection Ads

Denne annonsen er for de som vil vise brukeren flere produkter, med collection ads kan du opprettte en annonse med bilde eller video og nederst på skjermen får du i tillegg fire ekstra bilder for å vise utvalget. 

Story Ads

Story Ads er annonser som vises i discover-feeden til brukeren. Denne delen av Snapchat er lik som Instagram og viser relevant innhold for brukerens profil samt annonser. Disse annonsene kan være lengre enn 10 sekunder (opptil 200 sekunder) og passer for de som har mer innhold de vil promotere. 

Filter Ads

Å lage sitt eget filter er også en måte å annonsere på, geo-filter er en populær effekt brukeren kan legge til i sine egne bilder for å vise hvor man er. Det er vanlig å legge med stedsnavn eller om det er et arrangement som pågår. Er man på en festival f.eks. så vil brukeren gjerne se om det finnes et filter det står «Findings» på for å vise sine venner at man er der. Her er det også viktig at filteret er bra slik at noen faktisk vil bruke det, og at det selvfølgelig er tilpasset målgruppen din.

AR-linser

Denne plattformen egner seg spesielt for de som vil benytte seg av kreative verktøy og løsninger og AR-linser er et annonseformat der man lager sine egne linser. Her er målet at brukeren lagrer den og sender snaps med linsen til sine venner og dermed sprer budskapet videre. Det finnes utallige linser å velge mellom så den må være bra laget og tilpasset målgruppen din.

Dynamiske annonser

Dynamiske annonser på Snapchat vil fungere som remarketing. Her viser du annonsen til brukere som har sett på produktet eller tjenesten din tidligere og følger dem opp på ny med annonsering på Snapchat. 

Kom i gang med annonsering!

Snapchat Ads Manager er annonsetjenesten på Snapchat og er lik slik Facebook og Google sin annonsetjeneste. Her kan du lage annonser rettet mot din målgruppe og mål.

1: Opprett business-konto 

2: Sett ditt Objectives. Hva er målet med annonsen? Her kommer følgende alternativer opp:

  • Kjennskap
  • Engasjement
  • Besøk på nettside
  • Promotere en lokal bedrift
  • Call & texts
  • App-installasjon
  • App besøk
  • Video views
  • Generere leads
  • Catalog sales

3: Design Your Ad. Etter vi skriver inn f.eks. adressen til nettsiden vi vil ha besøk på kan vi også velge at Snapchat innhenter bildene fra nettsiden. Deretter fyller vi inn navn på bedriften, overskrift og bestemmer vår call to action. Har vi andre bilder eller video vi vil bruke i annonsen kan vi laste opp det og nederst ser man et utkast på hvordan det vil se ut. 

4: Skreddersy annonsen. Velg målgruppen din, språk, lokasjon og til slutt budsjett og tidsperiode samt betalingsmåte, minimumsum er 20 dollar.

5: Før du trykker på publiser så får vi estimert daglig og ukentlig resultat.

Måling av data

I Snap Ads Manager får du tilgang til all innsikt og kan dermed måle resultatene av annonseringen. Snap Pixel er veldig viktig å installere før annonsering, dette gir deg kontroll på annonseringen ved at den kobler nettbutikken din opp mot din Snapchat business-konto og sporer trafikken, salg og definerer publikumet ditt.

Du kan hente ut følgende innsikt i Snap Ads Manager:

  • Spend: Hvor mye penger du har brukt.
  • Paid Impressions: Hvor mange ganger annonsen din har blitt sett.
  • Paid ECPM: Hvor mye du har betalt per tusende visning.
  • Swipe ups: Hvor mange brukere som har utført en handling i din annonse. 
  • ECPSU: Hvor mye du betaler per handling.

Konklusjon

Snapchat er en unik plattform du kan bruke til å fremme bedriften din på en kreativ måte. Det som er viktig å ta i betraktning er om målgruppen din er aktiv på plattformen. Med Snap Ads Manager kan du lett endre og spisse reklamene og du får god innsikt på resultatene. På grunn av mindre konkurranse så er det en kostnadseffektiv kanal med et bredt spekter av muligheter!

-Ann Mari

Følg meg gjerne på LinkedIn!

Kilder:      

Snapchats hjemmeside: https://www.snapchat.com/l/nb-no/

Ipsos SoMe-tracker Q1 2021: https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121

Løvås, Oscar. Inevo: Snapchat Annonsering. Publisert 29.08.19 https://inevo.no/blogg/snapchat-annonsering/

YouTube: Snap Conect- Community Insight eComm. Publisert 29.09.20 https://www.youtube.com/watch?v=rmIDbGo-Ptg

Pedersen, Knut. Techweb. Hvordan bruke Snachat til markedsføring? Publisert 12.05.17. Lesedato 01.06.21:

https://www.techweb.no/blogg/hvordan-bruke-snapchat-til-markedsføring?utm_term=&utm_campaign=DSA+%7C+Alle+sider&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=3002442026&hsa_net=adwords&hsa_cam=6445507095&hsa_ad=386131597587&hsa_kw=&hsa_grp=78417639553&hsa_mt=b&hsa_ver=3&hsa_src=g&hsa_tgt=dsa-19959388920&gclid=Cj0KCQjw–GFBhDeARIsACH_kdb1MNLGHRIfoi0V9ni85DnOYi5hojHeFc8tpTQBosI9HT5gusuOZn4aAj_NEALw_wcB

YouTube. How to create a Snap Pixel. Publisert 30.12.19. https://www.youtube.com/watch?v=eVVBAV5eH24