Havard Odinsen Kjok mai 21, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Det finnes mange muligheter når en skal markedsføre digitalt. Dagens innlegg vil handle om hvorfor det er lurt å markedsføre på TikTok. I følge tall fra Ipsos bruker 8% av befolkningen TikTok daglig, dette er en betydelig lavere andel enn for eksempel Facebook, Snapchat og Instagram (IPSOS 2021). Uansett dersom du vil nå en yngre målgruppe med markedsføringen, vil TikTok være et bra alternativ for deg.

Hva er TikTok?

TikTok eies av det kinesiske selskapet ByteDance. TikTok er en app som lar brukerne dele en kort video, gjennom bruk av effekter som lyd og andre virkemidler. TikTok har lykkes i å fange den yngre generasjonen, her viser tall at 40% av deres brukere er i alderen 16-24 år og 90% bruker appen daglig (Hollensen, Kotler og Opresnik 2020).

Appen har rundt 800 millioner aktive brukere i måneden og står seg som den 7. mest nedlastede appen det siste tiåret på verdensbasis (Samland 2020).

Hvorfor TikTok?

Markedsføring som ikke ligner markedsføring: Det er ingen hemmelighet at generasjon Z ikke liker å bli plaget av annonser, og det er grunnen til at 51% bruker adblocks. Da er det klart at markedsførere må begynne å tenke på nytt (Maheshwari u.d.).

Som en smart markedsfører bør du finne andre teknikker og heller fange oppmerksomheten gjennom engasjerende innhold.

Når du mestrer teknikken for at merkevaren din sitter i hodet til målgruppen, vil du til slutt vinne. Et eksempel på dette er flyselskapet Ryan Air som er svært aktive på plattformen og oppnår masse engasjement i form av visninger og kommentarer på videoene.

Perfekt for brukergenerert innhold: Mange mener at årsaken til hvorfor TikTok har blitt så populært er på grunn av algoritmene deres. Vår generasjon interagerer mindre på de eldre markedsføringskonseptene, noe som gjør at TikTok nyter fordeler gjennom brukergenerert innhold (Maheshwari u.d.).

Video er i vinden: De siste årene har vi sett en økende bruk av visuelle virkemidler i forbindelse med markedsføring, spesielt bruken av video (Tenk digitalt u.d.). De andre sosiale mediene har de siste årene tilrettelagt mer for videodeling, for eksempel Instagram sin reels-funksjon.

Hvordan markedsføre gjennom TikTok?

Når du skal markedsføre på TikTok er du nødt til å gjøre dette på riktig måte, slik at markedsføringen skaper verdi. Det første en bør tenke på er om det skal være organisk eller betalt innhold.

Selv om det er viktig med betalte annonser for at markedsføringen skal få maksimal oppmerksomhet, er det også lurt å satse på organisk innhold. Opprettelse av en TikTok bruker hjelper deg med merkevarebygging og du vil gi følgere eller potensielle kunder mer verdi dersom de trykker på profilen din etter å ha sett en annonse (Tenk digitalt u.d.).

Det er viktig å være autentisk uansett hvor en markedsfører, men spesielt viktig på TikTok på grunn av stil og plattformens format. Som tidligere nevnt er folk lei av å se kjøpsoppfordringer fra ukjente merkevarer og annonser uten klart budskap (Tenk digitalt u.d.).

Når du skal lage en video er du nødt til å fortelle en historie og fange oppmerksomheten til målgruppen for å gjøre budskapet effektivt.

SPARK-metoden

Short: Folk er utålmodige og vil få frem poenget med en gang, ved bruk av en lang video risikerer du at seeren retter oppmerksomheten mot noe helt annet. Lag heller en kort og konsekvent video hvor du får frem budskapet ditt.

Personality: Skap noe unikt, dette vil gjøre at du skiller deg ut fra mengden. Her er det viktig å analysere målgruppen, hvordan de oppfører seg og hva slags tilbakemeldinger de gir på ting som er viktig for deg. Dette kan føre til en bedre kommunikasjon mellom deg og målgruppen.

Adaptable: Bakgrunnsmusikk eller andre passende lyder kan hjelpe på videoene dine, dette for å få budskapet ditt levende.

Related: Lag innhold som er i vinden eller virale akkurat nå, hvis du liker en video er den relevant for deg. Husk at den også må være relevant for målgruppen.

Kind: Spre budskapet ditt på en måte som gjør det enkelt å forstå, unngå å snakke i gåter og vær snill mot følgerene dine (Tenk digitalt u.d.).

Oppsummering

Kort oppsummert har jeg diskutert hvorfor TikTok er en markedsføringskanal du bør ta i bruk. Dette er en app som mange unge benytter seg av, i tillegg til at den eldre generasjonen også har funnet veien dit. Denne appen har vokst raskt og ser ut til å fortsette veksten videre. I tillegg til å ha diskutert hvorfor appen bør benyttes til markedsføring, er det også essensielt å vite hvordan den skal benyttes til markedsføring. Selv om betalte annonser er lurt for å fange oppmerksomheten til flest mulig, er det også viktig å drive organisk markedsføring.

Kilder

Hollensen, Svend, Philip Kotler, og Mark Oliver Opresnik. 2020. «Tik Tok.» I Social media marketing, av Svend Hollensen.

IPSOS. 2021. Ipsos SoMe-tracker Q4´20. 14 Januar. Funnet Mai 21, 2021. https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q420.

Maheshwari, Dhruv. u.d. Why This Is The Best Time To Use TikTok For Your Buisiness? Funnet Mai 21, 2021. https://www.socialpilot.co/blog/tiktok-for-business.

Samland, Stine. 2020. Talk of the town – TikTok. 7 April. Funnet Mai 21, 2021. https://blogg.knowit.no/experience-no/tiktok-som-markedsforingskanal.

Tenk digitalt. u.d. Hvordan bruke TikTok til markedsføring. Funnet Mai 21, 2021. https://tenkdigitalt.no/blog/tiktok/.

Innlegget En markedsføringskanal du bør benytte deg av dukket først opp på Håvard Odinsen KJØK.