Sebastian mai 19, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Google Analytics har raskt blitt verdens mest populære analyseverktøy. Dette mektige verktøyet utviklet av Google, er et verktøy som gir deg mulighet til å blant annet:

  • Se hvor mange besøkende siden din har
  • Den forrige siden besøkende var på før din side
  • Hvordan besøkende bruker siden din
  • Hva de besøkende gjør på siden din
  • Hvor lenge besøkende er på siden din

Google Analytics genererer rapporter basert på rådata i form av Cookies. Denne rapporten vises så i grafer, noe som gjør det enkelt å se handlingsmønstre. Verktøyet er svært brukervennlig, da du selv avgjør hvor avansert rapportene skal være. Dette gjøres blant annet gjennom å opprette filter.

Filter er noe som du kan definere selv for å inkludere eller ekskludere informasjon som Google Analytics samler. Dersom du for eksempel ønsker å finne ut hvor mange besøkende siden din har, vil det være nyttig å ekskludere dine eller virksomheten din sine besøk. Dette er et filter som vil ekskludere din eller andre definerte IP adresser fra rapporten. Et annet eksempel er dersom du ønsker å segmentere besøkende basert på land eller områder.

Og det beste av alt — verktøyet er helt gratis!

Så, hvordan kommer man i gang?


Det første steget er å opprette en bruker hos Google.

Dette er veldig lett, og krever ikke mer enn et lite google søk. Verktøyet vil nemlig bli knyttet til Google kontoen din, slik at du vil enkelt få tilgang ved innlogging på andre enheter. Du kan også opprette en bedriftskonto med mail, og på den måten, ha alle ressursene samlet på et sted.

skjermdump av Google (kilde: https://accounts.google.com/signup/v2/webcreateaccount?flowName=GlifWebSignIn&flowEntry=SignUp)

Det neste steget er å koble google analytics opp mot den nyopprettede google kontoen, og koble denne opp mot nettstedet du ønsker å implementere Google analytics på.

Du kan enkelt gjøre dette ved å gå inn på hjemmesiden her.

Skjermdump av Google (kilde: https://analytics.google.com/analytics/web/#/provision)

Ved å trykke på «begynn å måle», vil siden ta deg med til en konfigureringsside. Her trenger du kun å følge instruksjonene, så denne prosessen er forholdsvis enkel.

Skjermdump av Google Analytics konfigurasjon

Ettersom du kanskje ønsker å implementere analytics på andre sider i fremtiden, vil det lønne seg å bruke et kontonavn som har en relevans med websiden du ønsker å implementere analytics på.

Skjermdump av Google Analytics konfigurasjon

Område er stedet du finner rapportene dine. Du kan opprette flere områder dersom du har flere rapporter du ønsker å innsamle. Dersom du for eksempel ønsker å opprette et område for markedsføring og et annet område for salg, vil disse kunne opprettes separat for to ulike rapporter. Disse rapportene tar utgangspunkt i dataen innsamlet i de ulike områdene. Dersom du kun har et nettsted, vil du kun trenge et område.  

Skjermdump av Google Analytics konfigurasjon

Etter du har besvart en rekke spørsmål om virksomheten din og godtatt Google sine vilkår for databehandling, er du klar for det neste steget i konfigurasjonen.


I det 3. trinnet skal du koble analytics opp mot nettsiden du ønsker å benytte.

Dette trinnet, på samme måte som forrige trinn, inneholder instruksjoner som må følges.

Skjermdump av Google Analytics konfigurasjon

Når denne konfigurasjonen er fullført er du ferdig med installasjonen, og klar for å implementere Google Analytics på nettstedet ditt.

Dette trinnet kan være noe mer avansert. Jeg har derfor delt det opp i disse trinnene for å gjøre det mer oversiktelig:

  1. Opprett et område for å få tilgang på en unik kode. Denne koden kalles for en «tracking ID».
  2. Lim inn «tracking ID» på alle de forskjellige sidene du ønsker at Google Analytics skal bruke. Denne limes inn etter <head> taggen på alle sidene. Dette må gjøres for at Google Analytics skal få tilgang til nettstedet ditt.
  3. verifiser at koden fungerer. Dette kan du enkelt gjøre ved å gå inn på ulike rapporter på Google Analytics. Du skal kunne se 1 besøkende i sanntids- rapporten når du besøker nettsiden din.

Det neste du nå må tenke på er hva du ønsker å oppnå med analyseverktøyet.

Dette kan gjøres ved å implementere «Goals», og er noe som må spesifiseres på google analytics. Du finner Goals- menyen ved å trykke på Admin -> Goals.

Skjermdump av Google Analytics

Når du har funnet dette, kan du trykke på «+ new goal» for å legge til et nytt mål for Google Analytics. Dette tar deg med til siden vist i skjermbildet under.

Skjermdump av Google Analytics

Her kan du velge mellom et forhåndsdefinert mål eller å opprette et egendefinert mål. Det vanligste er å velge et mål som støtter formålet ditt med verktøyet. Dette kan for eksempel være å måle effektiviteten fra en markedsføringskampanje, eller måle salg fra en bestemt periode eller et bestemt land.

Alle målene du oppretter vil samle interaksjoner besøkende har på nettsiden din. Hvilke interaksjoner som samles er opp til hvilket mål du har valgt. Dette kan være:

  • Destinasjon — når en bruker besøker en bestemt side på nettstedet ditt.
  • Lengde — Hvor lenge en bruker besøkte nettstedet ditt. Ofte kalt «session duration»
  • Antall sider — hvor mange sider den besøkende var på i en «session»
  • Hendelse — Når en bruker utfører en bestemt handling. Dette kan for eksempel være hvor mange som trykker på en bestemt link.    

Etter du har valgt målet du ønsker å bruke, vil Analytics åpne en side der du må videre konfigurere målet. Dette er en brukervennlig prosess, da Google Analytics vil hjelpe deg gjennom konfigurasjonsprosessen.

Dette blogginnlegget viser kun toppen av isfjellet

Nå som jeg har gitt deg en liten innføring i hvordan man installerer og implementerer google analytics, er det viktig å spesifisere at verktøyet kan benyttes til mye mer enn forklart i dette innlegget. Om du ønsker å se mer på hva de ulike rapportene viser, kan du lese mer om dette her. Dersom du ønsker å se mer på hvordan filter brukes, anbefaler jeg at du leser dette innlegget. Du kan også ta kontakt med meg i kommentarfeltet eller e-mail om du har et spørsmål, så vil jeg besvare etter beste evne! 🙂


Kilder:

https://support.google.com/analytics/answer/9303323?hl=no&utm_id=ad#zippy=%2Cdu-finner-f%C3%B8lgende-informasjon-i-denne-artikkelen

https://analytics.google.com/analytics/web/#/provision

https://www.semrush.com/blog/beginners-definitive-guide-to-google-analytics/

https://blog.hubspot.com/marketing/google-analytics

https://reflectivedata.com/need-know-google-analytics-filters/