![](https://dig2100.no/wp-content/uploads/2022/05/Outland-1024x469-1.png)
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Hei igjen, jeg håper at du har hatt en fin uke Det er så deilig når solen titter frem! Denne gangen har jeg funnet frem nettbutikken Outland, som jeg vil vurdere ut i fra Even Ødegård sine kriterier til en god nettbutikk, samt komme med noen refleksjoner rundt hva jeg mener kan forbedres.
Dette er ikke en fasit, men min personlige mening og vurdering.
Litt om nettbutikken
Outland har blitt Norges samlingspunkt for pop-culture og har utviklet seg fra noe hobbybasert, til en virksomhet som har omsatt for nesten 1 milliard totalt.
I år fyller Outland 30 år, og det som startet med Simen som samlet tegneserier på gutterommet, har blitt til en virksomhet med møtepunkter over store deler av Norge, hvor likesinnede kan treffes og dele engasjement for interessene sine. Outland gjør det også bra i nettbutikken sin ─ men de er stolte av lokalene sine, og ønsker å være trofaste til sine butikker da kjernen til deres virksomhet ligger i møtet med kundene.
I 2019 sto nettbutikken for 9% av selskapets totale omsetning, mens i 2020 økte det til 23% (ehandel). Outland klarte å oppnå 60% økning i omsetning på nett, og over 20% økning i alle 8 butikker sammenlagt. Alt dette fikk de til med en ny markedsstrategi med hjelp fra byrået Synlighet, hvor de i tillegg til å fokusere på godt innhold, har fokusert på kundereisen og SEO.
Hva er SEO?
SEO står for søkemotoroptimalisering, og det består av en rekke metoder som brukes for å skape synlighet på nett. Det handler om å overbevise søkemotorene om at du er den mest relevante for brukere som søker etter et produkt eller en tjeneste som du tilbyr. Søkemotorer som Google er en av de viktigste kildene til trafikk for enhver nettside (Synlighet).
Hva er kundereise?
Når man definerer en kundereise vil det si at man kartlegger kunders opplevelser og følelser fra start til slutt i kontakt med en tjeneste eller et produkt, fra kundens perspektiv. Her forklarer jeg utdypende hvordan kundereisen kan se ut.
1. Førsteinntrykk
Dersom landingssiden har et godt førsteinntrykk er det større sannsynlighet for at kunder vil se nærmere på nettbutikken, noe som også vil redusere bounce rate (folk som forlater nettsiden uten å gjøre noe der). For å sikre at man har et godt førsteinntrykk på nettbutikken sin, bør man kunne besvare disse tre spørsmålene på 5 sekunder:
- Er jeg på riktig sted?
- Hva kan jeg gjøre her?
- Hvorfor skal jeg gjøre det her?
Hvis man ikke kan svare på disse innen 5 sekunder, har man nok et forbedringspotensiale. La oss se nærmere på Outland:
![Landingssiden til Outland.no](https://dig2100.no/wp-content/uploads/2022/05/Outland-1024x469-1.png)
Når jeg ser på landingssiden ser jeg fort logoen øverst til venstre, som forteller meg at jeg har kommet til riktig nettbutikk.
Jeg ser også raskt på menyen med forskjellige kategorier, noe som lar meg vite hvor jeg skal trykke for å finne frem til det jeg ser etter. Det er også et søkefelt jeg kan bruke, og helt på toppen kan jeg logge inn med en bruker. Handlekurven ligger også tydelig i høyre hjørne.
Det står også “Velkommen til Norges største faghandel for populærkultur” som øker troverdigheten. Det er et stort banner som forteller meg om mai-salget som pågår nå, som gir meg en god grunn til å bli for å se om det jeg ønsker å kjøpe er på salg.
Kommentar: Det står ingenting om frakt, retur eller hvordan jeg kan komme i kontakt med virksomheten på første øyekast. Jeg tenker at dette burde stå øverst i stedet for “Logg inn”, også burde heller “Logg inn” stå ved siden av handlekurven like tydelig. Her er noen eksempler på nettbutikker som gjør dette bra:
2. Synlighet
Man vil også være sikker på at nettbutikken er synlig på nett, altså lett å finne. Her kan vi trekke inn SEO og SEM (search engine marketing). Man vil være synlig når man søker på navnet til nettbutikken, men også i søk etter noe som nettbutikken selger.
![Google søk etter Outland](https://dig2100.no/wp-content/uploads/2022/05/Outland-google-search.gif)
Jeg vil trekke det frem som særdeles positivt at Outland dekker alle sjekk-boksene for et godt google søk etter navnet sitt. De dukker opp øverst både annonsert og organisk, og alt annet som dukker opp tilhører også Outland. De har også oppdatert kart, åpningstider, kontaktinformasjon, anmeldelser, produkter, kategorier og populære tidspunkter.
![](https://dig2100.no/wp-content/uploads/2022/05/Outland-google-search-wolverine-1024x385-1.jpg)
Her har jeg googlet «wolverine tegneserie» noe jeg vet virksomheten fører, og det dukker opp mange produkter som lenker til Outland.
3. Brukervennlighet
En god nettbutikk må være intuitiv å bruke, og alle skal være i stand til å finne frem til hva de ser etter. Hvis ikke risikerer man å miste mange kunder tidlig i kjøpsprosessen. Jeg vil først trekke frem mobilvennlighet som et svært viktig element. Hvis man promoterer mye på SoMe som Instagram, er det stor sannsynlighet for at mange besøker nettbutikken derfra, og da er de naturligvis på en mobil.
Her har jeg brukt Googles test for mobilvennlighet:
![](https://dig2100.no/wp-content/uploads/2022/05/Google-test-for-mobilvennlighet-Outland-1024x297-1.png)
Jeg opplever også at nettbutikken til Outland er mobilvennlig i bruk, men det er likevel noen feil som skaper irritasjon. Stort sett korrigerer søkemotoren godt nok, men det er enkelte produkter som den ikke plukker opp på. Dersom man for eksempel ikke er vet at man skal skrive plush i stedet for bamse, kan det muligens bli forvirring for noen.
Når jeg trykker på “Legg i kurv” og så “Lukk” blir jeg kastet opp til toppen av siden igjen hver gang. Dette kan fort bli slitsomt når jeg vil fortsette å se etter produkter under. Denne feilen skjer på pc og mobil.
Hvert produkt tar også opp hele skjermen på mobil, så det hadde vært fint å kunne få et større overblikk uten å måtte scrolle så mye. Mange produkter mangler bilder, noe jeg mener bør fikses ganske raskt.
Universell utforming er også veldig viktig i en nettbutikk. Det handler om at alle i samfunnet skal få være med, og at man må tilrettelegge slik at eks. svaksynte skal kunne navigere på nettsiden. Outland bruker mange bilder/grafikk i nettbutikken sin, som ved første øyekast kan virke litt dumt for universell utforming, men de gjør en veldig god jobb med å legge til alt-tekst for alle bildene de har på nettsiden. Dette tror jeg de er flinke på.
4. Kjøpsprosess
En smertefri kjøpsprosess gagner både kunder og bedrift. Her vil jeg trekke frem mangfold av betalings- og fraktløsninger, sosiale bevis og brukervennlig utsjekk. Det er også viktig å raskt kommunisere til kunden om ting som hvor lang leveringstid det er, hvor mye frakten koster og hvilke betalingsalternativer man tilbyr. Alle disse faktorene gjør det enklere for kunden å ta en rask beslutning.
![](https://dig2100.no/wp-content/uploads/2022/05/Outland-frakt-og-betaling-1024x157-1.png)
Nesten nederst står det om nettbutikkens frakt-partnere og betalingsløsninger. Dette er noe jeg ville flyttet langt opp på nettsiden og gjort det litt mindre, slik at man kan se det før man scroller videre på nettsiden. Det blir også repetert igjen på nettsidens footer, så jeg tenker det blir litt unødvendig å ha dem så nærme hverandre.
![Outland Produktside](https://dig2100.no/wp-content/uploads/2022/05/Outland-vare-detaljer-1024x509-1.png)
Ellers liker jeg godt hvordan produkt-sidene ser ut, det er intuitivt, oversiktlig og enkelt å trykke seg frem dit man vil. Likevel savner jeg informasjon om frakt og sosiale bevis. Her hadde det vært fint med kundeomtaler på produktene de fører.
Jeg liker godt at de viser Trustpilot reviews i handlevognen. Dette skaper trygghet i en fase hvor usikkerhet raskt kan oppstå. Men jeg savner fortsatt informasjon om frakt.
![Outland Handlekurv](https://dig2100.no/wp-content/uploads/2022/05/Outland-handlekurv-1024x574-1.png)
![Outland Kasse](https://dig2100.no/wp-content/uploads/2022/05/Outland-betaling-kasse-2.png)
![Outland Handlekurv](https://dig2100.no/wp-content/uploads/2022/05/Outland-betaling-kasse-1-edited.png)
Kommentar: Savner egentlig bare tydeligere informasjon om frakt og produktomtaler.
5. Teknologi og hastighet
Visste du at 1 av 4 forlater nettsiden hvis den bruker mer enn 4 sekunder på å laste inn? De aller fleste bruker også mobilen til å surfe på nett, og der er disse tallene faktisk enda høyere.
Med denne informasjonen kan vi tenke oss at man bør prioritere hastigheten på mobil fremfor PC, men likevel er de aller fleste nettsider motsatt. La oss sjekke hvordan Outland gjør det i Googles hastighetstest:
Denne testen trekker frem mye potensiale for forbedringer i nettbutikken. Her ser vi også at PC versjonen er bedre enn mobil. Jeg tok enda en test av Outland på SEOptimer for å sammenligne:
SEOptimer forteller oss at filene til Outland er store, og bør reduseres for å øke hastigheten. En annen ting jeg savner er at Outland ikke har lenker til SoMe i nettbutikken sin, selv om de er svært aktive på bla. Instagram.
Kommentar: Ved å rydde opp i filene, øke hastigheten og lenke til sosiale medier kan man fort få mye bedre resultater!
6. Kundetilfredshet
Hvis en nettbutikk kan vise frem fornøyde kunder, kan det være et bra hjelpemiddel for å få usikre kunder til å handle. Outland har plassert Trustpilot tilbakemeldingene sine tidlig på landingssiden, samt repeteres den når man er i handlevognen.
![Outland Trustpilot anmeldelser](https://dig2100.no/wp-content/uploads/2022/05/Outland-Trustpilot-Reviews-1024x143-1.png)
Kommentar: De har kjempe bra anmeldelser, men savner fortsatt omtaler på produkter.
7. Trygghet
Det er viktig for kunder å føle seg trygge når de handler på nett. Man vil være sikker på at man får det man forventer, og vite hva man skal gjøre hvis man ikke er fornøyd. Outlands løsninger på slike problemstillinger bør komme tydelig frem. Det er mye nyttig informasjon på nettsidens footer, men mye må jeg klikke meg videre inn på for å lære noe.
![Outland.no footer / bunn av nettsiden](https://dig2100.no/wp-content/uploads/2022/05/Outland-nettside-footer-1-1024x229-1.png)
Kommentar: Som jeg har nevnt flere ganger tidligere, mener jeg det bør være informasjon om frakt, retur, betalingsmuligheter og kontaktinformasjon helt øverst på nettsiden. Ellers tenker jeg at Outland også bør skaffe seg sertifikasjoner som Trygg e-handel og legge det på samme plass som avbildet.
8. Kundekommunikasjon
God kundedialog kan ha en svært positiv effekt på en virksomhets omdømme. Etter en rask titt på Outlands Trustpilot ser jeg at de svarer på alle kommentarer, positive og negative. De er svært aktive på Instagram og TikTok, og svarer på de fleste spørsmålene jeg har sett. Her synes jeg at Outland er flinke på å kommunisere med kunder og følgere.
9. Priser og utmerkelser
Outland viser ikke til noen priser eller utmerkelser eller artikler på landingssiden, og jeg finner heller ingenting når jeg søker på Google.
10. Konsept og strategi
Med en gang jeg kommer inn på landingssiden står det “Velkommen til Norges største faghandel for populærkultur”. Dette føler jeg stemmer godt overens med hva de selger og markedsfører seg mot, og det forteller meg tydelig hva jeg kan forvente på nettsiden. Jeg skjønner raskt at det er en nettbutikk for enhver nerd. De har også en «Om oss» seksjon hvor man får vite mye mer om butikkens historie.
![Outlands landingsside](https://dig2100.no/wp-content/uploads/2022/05/Outland-1024x469-1.png)
Konklusjon
Outland ser ut til å være en solid nettbutikk som har gjort mye riktig! Likevel har jeg funnet noen punkter som de kan bruke for å forbedre den ytterligere, og her er oppsummeringen:
- Fikse feilen hvor man blir kastet til toppen av siden når man legger til varer i handlekurven.
- Prioritere bilder på alle produkter.
- Formidle tydeligere viktig informasjon som frakt og leveringstid.
- Foreta noen tester av nettbutikken med eks. PageSpeed Insights eller SEOpimer, og rydd opp i feilene som de plukker opp på.
- Implementere kundeomtaler på produkter.
- Lenke til alle sosiale medier på nettsiden tydelig i footer.
- Skaffe seg sertifikasjoner som Trygg e-handel.
Ser du kanskje flere forbedringspotensialer jeg ikke plukket opp på? Kommenter det gjerne
Legg meg gjerne til på LinkedIn.
─ Elina Sannheim Jacobsen
Innlegget En vurdering av nettbutikken Outland dukket først opp på SANNHEIM.