
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Først går du inn på Google Data Studio og trykker på malen som heter “Tom rapport”

Deretter logger du deg inn på kontoen din – velger område og rapporteringsvisning

Det neste du skal gjøre, er å velge Google Analytics for å hente data fra nettstedet

Nå skal du komme til et ark som ser slik ut:

Det første du kan starte med å legge til er hva slags tidsperiode du skal rapportere for. Dette gjør du ved å trykke på “Legg til en kontroll”, etterfulgt av “kontroll for datoperioder” slik som vist under:

Når du har lagt til “kontroll for datoperioder” så ser du en meny helt til høyre på siden, her velger du startdato til sluttdato, samt om du vil inkludere dagens dato.

Nå er det bare å legge til de diagrammene som er mest hensiktsmessige for rapporten din. Dette gjør du ved å trykke på “Legg til diagram” på menyen som ligger rett over siden:

Når du har lagt til ønsket diagram, kan du se på menyen som kommer opp helt til høyre på siden. Her kan du bestemme hva slags data som skal beregnes. Dette gjør du ved å søke i søkefeltet under “Beregning”. I dette eksempelet har jeg valgt å kun bruke “økter” for alle diagrammene, som du finner ved å søke på “økter” og bla deg helt nederst til der det står “økt”.

Under ser du et forslag til oppsett av en rapport som viser data for antall økter og hvor i landet de som har vært på nettsiden din, befinner seg – i tillegg til hvilke sider de har besøkt på nettsiden. For dette eksempelet har jeg brukt diagrammene; “pivottabell”, “resultatkort” (total), “google maps” (kart med bobler), “hjuldiagram” og “stablet søylediagram”. Alle disse finner du under “Legg til et diagram”.
