lines12 mars 16, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Før du leser: Dette er kun ment som en innovasjon-students`
syn på bærekraft og Equinor. Jeg er overhodet ingen ekspert (enda) på hverken
bærekraft, Equinor, velferdsstaten eller epler.

Equinor het før Statoil, men det visste du kanskje. Men visste du at de endret navn fordi deres forrige navn inneholdt OIL i seg? Det finnes mange triks for å virke mer miljøvennlig. Å virke mer miljøvennlig enn man egentlig er, og bruke «bærekraft» for å bli bedre likt, når man ikke egentlig er særlig bærekraftig, kalles greenwashing. Jepp, det har nemlig et eget ord. Husker du sist du så et selskap promotere seg som «grønn» og du måtte myse litt med øynene? (Let me know in the comments forresten!).

Å bytte navn var ren strategi for oljeselskapet Equinor.
Dermed vil folk tenke litt mindre på en miljøversting når de hører navnet. Men vil
det fungere i det lange løp?

Det virker som om «alle» bedrifter har fått med seg viktigheten av bærekraft. Danmark har TO bedrifter på første og andre plass på listen over verdens mest bærekraftige bedrifter; Ørsted A/S og Chr. Hansen Holding A/S. Førstnevnte tok en kjempeendring, eller som de selv kaller det «from black to green». Nå er det snart vanskelig å finne en bedrift, organisasjon eller selskap som ikke har «tatt en grønn vending», med andre ord; begynt å tenke mer bærekraftig. Det snakkes mye om at «sustainable development is the only way forward» og at for at en bedrift skal klare seg langsiktig en tenke bærekraftig.

Se for deg at du skal kjøpe epler på butikken. Du ser et
eple så rødt og fint. Det skinner og er blankt. Det ser ut som det ble plukket
ned fra treet i går. Men i det du skal til å kjøpe eplet får du øye på en liten
mark som krabber ut av eplet. Kjernen er råtten. Du velger å ikke kjøpe eplet, og
mister det på bakken mens du skriker til. Eplet ble aldri kjøpt.

Fin metafor?

Sånn kan det virke for fremtiden til Equinor. Det fungerer ikke å drive et selskap hvor kjernen baserer seg på nettopp det de fleste folks verdier ikke bunner i den dag i dag – miljøforurensing. Kjernen er råtten. Det hjelper ikke uansett hvor godt man «pleier utsiden» med nytt navn, ny logo eller ny reklame. Solcellepanel eller vindmøller er kun fint til pynt når kjernevirksomheten fortsatt er olje.

Hvis jeg som ydmyk student skulle kommet med en form for råd, hadde det vært (som er ganske selvsagt): Det er greit å fortsatt la olje være en del av det, men som en bit blant bærekraftige løsninger. Det er vanskelig å gi opp noe som gjorde at dette landet gikk fra null til hundre i velstand. Men er vi glad i velstand at det skal gå på bekostning av hele kloden? Vi kan jo uansett ikke gå rundt i dress med stresskoffert hvis alt er jevna med jorda. Eller?

Ref:

https://orsted.com/en/About-us/About-orsted/Our-vision-and-values
https://orsted.com/
https://www.google.com/search?q=equinor&oq=equi&aqs=chrome.0.69i59j69i57j0l2j69i60l4.2286j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
https://www.equinor.com/no.html?gclid=Cj0KCQjwx7zzBRCcARIsABPRscPUNwbnPrEvMu3Kybhoh_KnCFn-P1eD2V2TyAmOIXAlgYAYP7XW3M4aAg44EALw_wcB