fridaespenes april 21, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dagens blogginnlegg er oppgaven å finne ett velskrevet dybdeinnlegg skrevet på engelsk og oversette det til norsk med forbedringer. Dybdeinnlegget jeg velger å oversette er skrevet at Brian Balfour og funnet på brianbalfour.com. Innlegget omhandler stegene man bør ta for å bygge en merkevare større.

De første trinnene til å bygge en vekstmaskin

Når jeg møter nye selskaper for å lære dem om vekst er det mest stilte spørsmålet «Hvilke taktikker burde vi bruke for å oppnå vekst innenfor bedriften?». I starten ønsket jeg å gi dem ett svar, men dette føltes aldri rett. Jeg møter disse personene uten å vite noe om verken bedriften eller bedriftens kunder, og enda viktigere var det da jeg begynte å skjønne at dette spørsmålet stadig dukket opp i ett søk etter et slags hemmelig triks eller tips om veksttaktikker som ville løse bedriften sitt vekst problem.

Svaret mitt på spørsmålet har endret seg siden da. Nå bare trekker jeg på skuldrene og sier «jeg aner ikke». Responsen jeg får nå er ofte møtt med ett ansiktsuttrykk som om jeg akkurat slo vinden ut av seilene deres. Når den pinlige stillheten er over fortsetter jeg med å fortelle dem at de må slutte å lete etter taktikker først, og heller starte å fokusere på å etablere en vekstprosess.

Prosess?!?!? Virkelig?

Det er 4 grunner til at jeg setter prosess først og taktikk som nummer 2.

  1. Vekst er summen av flere mindre deler

Internettet elsker å dele historier om vekst kurver som vist nedenfor. Som et resultat av dette fokuserer alle på hva som skjedde rett før veksten eksploderte. Enda en gang leter de etter den ene tingen som førte til en eksplosjon i veksten.

Det vi virkelig burde rette fokuset mot er hva de gjorde før det punktet på kurven der veksten starter? Hva gjorde de etter det punktet i kurven for å holde veksten gående? Hvordan fant de ut av det?

Bilde hentet fra brianbalfour.com

Virkeligheten med vekst er at det aldri er en sølvkule. Dette betyr likevel ikke at man aldri oppnår resultater. Det vil du absolutt. De fleste resultater kommer fra en kombinasjon av læring fra en rekke tidligere eksperimenter. De kommer fra å kjenne din kanal, ditt produkt og dine kunder bedre enn noen andre på markedet og å tørre å ta informative risikoer basert på det du har lært tidligere.

Mennesker som har en tendens til å fokusere på taktikk først, har også en tendens til å lete etter en sølvkule. De hopper til den nyeste og flotteste taktikken eller kanalen de har hørt om, i ett håp om å finne gull i enden av regnbuen fremfor å lære gjennom forsøk og gjøre smarte valg basert på læringen. De skraper på overflaten av mange ulike områder, men graver aldri dypt nok til å finne olje.

Det som er poenget er at du trenger en prosess som hele tiden generer nye vekst ideer, tester og lærer av prosessen effektivt og bruker lærdommen til å styre i retningen mot kontinuerlig vekst.

2. Endringshastigheten akselerer

Bare ved å se på de siste 18 månedene kan du se at alle de store kundeoppkjøpskanalene har gått igjennom endringer. Her er bare noen få kanaler og deres endringer:

Bilde hentet fra brianbalfour.com

Det som fungerte på Facebook for 3 måneder siden, fungerer ikke i dag. Det som fungerer i dag, vil mest sannsynlig ikke fungere om 90 dager. Samme gjelder for nesten alle store kanaler. Noen er tregere på endringer enn andre, men det er en sikker ting at de vil gjøre endringer.

Hvis du ser på makronivået over de siste 15 årene vil du finne 2 viktige trender. Den ene er at nye kundeoppkjøpskanaler viser til rask hastighet, og den andre er effektivitetssyklusen som nå foregår mye raskere.

Notat: Bildet nedenfor ble laget av den enestående James Currier fra Ooga Labs.

Bildet hentet fra brianbalfour.com

Endringshastigheten når det kommer til kundeoppkjøp er rask og hastigheten øker. Vekst team er nødt til å bli bedre og raskere på samme tid for å klare å ligge ett steg foran konkurrentene.

Poenget med taktikk er at det går ut på dato ekstremt fort. Du trenger en prosess som kan tilpasse seg taktikkene dine i et stadig endrende miljø.

3. Det som fungerer for deg, fungerer ikke for andre

Hvis du er som meg leser du sannsynligvis mye om hva andre gjør for å oppnå vekst. Det er kun en nøkkel når du gjør dette. Bruk alt du leser som inspirasjon, ikke en oppskrift.

  • Ditt publikum er ulikt
  • Ditt produkt er ulikt
  • Dine kunders liv er ulikt
  • Din forretningsmodell er ulikt
  • Din virksomhet er ulikt, rett og slett

Poenget er at man trenger en prosess som dekker de unike kombinasjonene av ting som fungerer for ditt produkt, ditt publikum og din forretningsmodell.

4. Du trenger en maskin

Suksess for ett vekstteam er å ikke finne en eneste suksessfull vekst taktikk. Suksess er å bygge en vekstmaskin. En vekstmaskin har tre funksjoner:

  • Skalerbar
  • Forutsigbar
  • Repeterbar
Bildet hentet fra brianbalfour.com

En maskin er bygd for å produsere en kundebase som stadig er i vekst. Maskinen prosesserer taktikkene. Prosessen lager maskinen.

Poenget er at å sette taktikk først er det samme som å sette vogna foran hesten. Du trenger en prosess som vil hjelpe deg å bygge en skalerbar, forutsigbar og repeterbar vekstmaskin.

Elementer av en god prosess

Vi bruker en spesifikk prosess laget av meg som er en del av en gammeldags vitenskapelig metode, delvis Lean Startup, delvis mine egne detaljer. Det er ingen rett eller perfekt vekstprosess. Den viktige delen er å bare ha en, hold deg til den og forbedre den over tid. Jeg har troen på at all vekst prosesser burde ha noen nøkkel elementer:

  1. En måte å sette store mål mot de områdene som påvirker din vekst mest
  2. En strukturert vei mot kontinuerlig vekstideer og eksperiment 
  3. En måte å prioritere disse eksperimentene 
  4. En måte å effektivt utforme disse eksperimentene
  5. Analyse for vært eksperiment, suksess eller ikke
  6. Dele læring gjennom teamet og implementere det tilbake i eksperimentlisten

Når disse 6 tingene er i boks er jeg sikker på at du er på rett vei mot suksess. 

Hva er så spesielt med prosess?

Dette spørsmålet får jeg ofte. Jeg blir også ofte spurt om alle dokumenter vi bruker. For å være ærlig synes jeg ikke noe av det vi gjør er særlig spesielt. Suksess fra en vekstprosess kommer fra å gjøre seg flid ved å holde seg til prosessen, fordi 90%+ gjør ikke det. Prosessen er hard og kan være kjedelig. Det er lettere å gå bort fra prosessen i jakten på ett nytt skinnende objekt. Ikke bekymre deg for å følge min prosess nøyaktig eller å ha de samme dokumentene jeg bruker. Fokuser på å etablere de 6 elementene over i en prosess som fungerer for deg og ditt team.

Hvorfor jeg valgte å oversette dette innlegget

Grunnen til at jeg valgte akkurat dette innlegget var fordi jeg fant det spennende å lese om da det tar for seg viktige temaer man kan få bruk for når man skal jobbe seg oppover i arbeidslivet, og fordi det passer godt innenfor min studieretning. Jeg synes også Balfour skriver veldig godt og det er en enkel tekst å lese uten for mange fremmedord, som gjør at man klarer å holde fokuset gjennom hele teksten og faktisk lærer noe.

Kilder:

https://brianbalfour.com/essays/growth-process-first-tactics-second