sandraroang juni 11, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Som jeg har nevnt mange ganger i tidligere innlegg, har sosiale medier en sentral rolle for den digitale markedsføringen hos bedrifter og organisasjoner. Hvilke av de sosiale plattformene du bør benytte deg av, avhenger av din situasjon og hva du skal annonsere, men i dette innlegget skal jeg ta for meg prosessen ved å bruke Facebook Ads Manager i markedsføringen din.

Hvorfor annonsere på Facebook?

I Norge er Facebook en svært populær plattform. Det er hele 3 464 000 nordmenn over 18 år som har en profil, hvor 82% av brukerne er aktive hver eneste dag. Dette betyr at du potensielt sett kan nå ut til nesten hele Norges befolkning ved å annonsere på Facebook. Når du annonserer på Facebook kan du også bruke de samme annonsene på andre plattformer som er en del av Facebook sitt nettverk. Derfor vil Facebook Ads Manger være en lønnsom plattform for bedrifter å annonsere på.

Facebook Ads:  Steg for steg

Steg 1 – Registrering

Det første du må gjøre dersom du velger å benytte deg av Facebook Ads er å opprette en konto. Dette gjør du veldig enkelt ved å gå til buissness.facebook.com, og opprett konto. Deretter må du fylle inn informasjon som navnet på bedriften, og de andre obligatoriske feltene.

Steg 2 – Opprett ny kampanje

I det neste steget skal du opprette din første kampanje. Dette gjør du ved å velge kampanje kategori, og deretter trykke på ¨opprett kampanje¨. Du vil da få opp 11 ulike markedsføringsmål for hva du ønsker å oppnå med kampanjen din. Disse 11 valgmulighetene har forskjellige betydninger:

  1. Merkebevissthet: presentere merkevaren din for et helt nytt publikum, og skape merkebevissthet i større grad.
  2. Rekkevidde: her handler det om å nå ut til så mange mennesker som overhode mulig med annonsen din.
  3. Trafikk: jo mer trafikk du har på siden din, jo flere salg får du. Derfor vil det være gunstig å legge til en bestemt app eller en bestemt nettside i annonsen, slik at du får mer trafikk.
  4. Engasjement: frembring et engasjement ved å nå ut til et større publikum. Dette kan føre til at du vil få flere liker klikk og delinger på siden din.
  5. Appinstalleringer: få publikum til å installere appen din dersom du har det.
  6. Videovisninger: få flere visninger på videoene dine.
  7. Kundeemnegenerering: dette betyr at du må skape en interesse for dine produkter og tjenester.
  8. Meldinger: oppfordre kundene dine til å ta kontakt med bedriften gjennom Facebook Messenger.
  9. Konverteringer: få kundene dine til å gjøre en bestemt handling. Dette kan for eksempel være å får dem til å melde seg på nyhetsbrev, eller kjøpe et bestemt produkt.
  10. Katalogsalg: koble produktutvalget til Facebook annonsen din.
  11. Butikktrafikk: øk trafikken og salget i de fysiske butikkene dine.

Det er viktig å velge den målsetningen som er mest relevant for deg og din bedrift.

Skjermdump

Steg 3 – Gi kampanjen din et navn

I det neste steget skal du gi navn til kampanjen din. Gjerne velg et beskrivende kampanjenavn da dette vil gjøre det enklere for deg, dersom du tenker å opprette flere annonser. Du kan også velge en kategori for kampanjen, og gjøre en A/B-test for å sjekke om kampanjen er effektiv.

Skjermdump

 

Steg 4 – Opprett et budsjett

Neste steg blir å sette opp et budsjett for annonsen din. Her kan du velge mellom dagsbudsjett og totalbudsjett. Det lønner seg å planlegge godt, og ikke bruke alt for mye penger på annonser i starten. Du kan nemlig justere budsjett underveis, og heller legger inn mer penger dersom du ser at det lønner seg.

Et tips er å velge betalt Facebook annonse etter tidsplan. Da vil annonsen din være synlig i det tidsrommet målgruppen din er aktiv.

Steg 5 – Velg publikum

I dette steget får du mulighet til å velge hvem du ønsker å nå ut til med din kampanje. Du kan velge området, aldersgruppe, kjønn, språk og detaljert målretting. På høyere side av skjermen vil du få opp en måling på publikumsstørrelse. For at ikke målgruppen din skal bli for liten eller for stor, kan det være lurt å holde et øye med denne.

Skjermdump

Steg 6 – Annonseplassering

i det neste steget skal du velge hvor du ønsker at annonsen din skal vises. Dersom du har lite erfaring er det lurt å velge automatisk plassering. Da vil Facebook plassere annonsen din på sine egne plattformer. Du kan også velge manuell plassering. Da kan du velge mer spesifikke områder å plassere annonsene dine som for eksempel:

  • Enhet: nettbrett, datamaskin, mobil
  • Plattform: Facebook og Instagram
  • Plassering: historier, søk, apper, feed
  • Spesifikke operativsystemer: iOS, Android, Mac OS, Windows

Steg 7 –  Merkevarsikkerhet og kostnadskontroll

I det nest siste steget får du mulighet til å ekskludere innhold som ikke passer i annonsen din. For eksempel kan du legge til blokkeringslister og få vekk sensitivt innhold.

Steg 8 – Publisere annonsen

Helt til slutt er det tid for å publisere annonsen din. Det første du må gjøre er å velge hvilket format du ønsker. Hvilke format som er tilgjengelige for din annonse avhenger av kampanjemålet du valgte tidligere. Du kan legge inn bilder og videoer som for eksempel korte animasjoner eller lysbildefremvisninger. Deretter må du skrive en annonse-tekst som fanger kundene. Det kan være lurt å forhåndsvise annonsen før du publiserer. Hvis alt ser bra ut, er det bare å publisere!

Lykke til!

-Sandra

Kilder: