fredrikkelinnea January 26, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

En filterboble er en boble med det som forskjellige søkemotorer
har regnet seg frem til at er mest relevant for oss, og det vi finner mest
interessant av det som finnes på internett. Dette er basert på informasjon ulike
søkemotorer har om oss, herunder vår livstil, holdninger og venners holdninger.
Deretter blir det som passer overens med ovennevnte filtrert inn og presentert
oss. Med dette i bakhodet kan vi jo lure på hva vi ikke vet, og hva internett skjuler
for oss? Blir vi dummere og mer naive fordi internett gjemmer mye av det som faktisk
skjer i verden, all den tid vi bare blir presentert det som passer med antatte
preferanser? Vi lærer med andre ord ikke noe nytt – kun mer av det vi allerede
vet. Vi vet for eksempel at anbefalingsalgoritmer hos strømmetjenestene ofte
kun anbefaler oss serier og filmer som ligner på noe vi allerede har sett, og
gir oss ikke anbefalinger på noe vi ikke har sett før men kanskje kunne likt, selvom
det er noe helt annerledes.

Ekkokammer er mennesker som mener det samme som
deg, og mennesker som forsterker hverandre; forskjellige grupper,
kjernegrupper, som for eksempel høyreekstremister. Algoritmer, og menneskene
bak nevnte algoritmer, bestemmer hva hvilken informasjon som når ut til hvilke
samfunnsgrupper; de skjuler og filtrerer vekk for eksempel hatefulle ytringer,
nakenhet, sex og psykiske problemer som for eksempel selvmord.

Dette vil jeg si har ganske store konsekvenser for samfunnsutviklingen,
fordi vi blir mindre opplyst. Filterboblen påvirker det vi prater om og
påvirker hva som skal få vår oppmerksomhet i nyhetene, i politikken, i
hverdagen og mye mer. Med andre ord er det på mange måter Facebook og Google
som bestemmer hva som skal stå på dagsordenen. Det er stor fare for at vi bare
blir værende i små ekkokammer og ikke får vite hva som egentlig skjer i verden.
Derimot er både filterbobler og ekkokamre veldig positivt for markedsførere
fordi det gjør det veldig lett for markedsførere å nå fram til målgruppen sin,
og få eksponering og riktig målgruppe.

Krokan,
Arne. 2019. Nettverksøkonomi – digitale tjenester og sosiale mediers
økonomi.
Cappelen Damm Akademisk.