bjerkehelene@hotmail.com januar 26, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg fenomenene filterbobler og ekkokammre. Jeg skal forklare disse og hvordan de oppstår når du bruker internett. Jeg skal også drøfte litt om konsekvensene av dette.

Filterbobler

Filterbobler er først og fremst en effekt som oppstår når man bruker internett. Man får filtrert og sortert bort informasjon ettersom nettsteder vi besøker tilbyr individuelt tilpasset innhold. Det handler om tilgangen vi har på informasjon. Dersom man søker på sitt interessefelt, vil det komme opp reklame på alle mulige internettkanaler. I løpet av en dag er man innom en rekke ulike nettsider som tilbyr ulike ting, kanksje vi klikker oss inn på en artikkel som virker interessant. Hvert eneste steg du tar på nettet er med på å filtrere det du ser av informasjon og reklame.

Ved hjelp av algoritmer vil vi bli eksponert for det vi synes er mest interessant. Dataen legger merke til hva du liker, og fremmer dette for deg. Det er rart å tenke på at for hvert klikk du gjør på nettet, vil dataen lagre denne informasjonen. Reklamen man blir eksponert for er derfor individuell for alle. Jeg legger også merke til det selv. Dersom jeg er inne på en nettbutikk, og går så inn på VG, så ser jeg reklame for denne nettbutikken langs sidene. Reklamen er blitt så vanlig at jeg nesten ikke tenker over at det kun er der for at jeg skal trykke meg inn og bruke penger. Det gir jo også mening. Hvorfor skal markedsførere bruke penger på å ha annonser for en person som er totalt uinteressert i hva de har å tilby.

Dersom to stykker søker opp det samme emnet, så kan man få opp helt forkjellig eller forskjellig rekkefølge. Dette viser at dataen filtrer informasjon og skaper det som vil virke mest interessant for deg. Det som kommer først opp er det du mest sannsynelig kommer til å klikke deg inn på.

MacBook Pro on white surface
Foto: https://unsplash.com/photos

Ekkokammer

Et ekkokammer er en metaforisk beskrivelse, som beskriver en situasjon hvor informasjon, ideer eller oppfatninger blir forsterket gjennom repetert kommunikasjon og repetisjon innenfor en avgrense. (Kilde)

Det er selve filtreringen som algoritmene gjør. Dersom det er noe spesifikt du interesserer deg for er det hlyest sannsynelig at det vil komme frem basert på interessefeltet ditt.

Konsekvenser av filterbobler og ekkokammer

Når alt vi gjør blir lagret og omgjort til individuelle eksponeringer kan det virke som at vi blir overvåket. Vi blir litt overstyrt av algoritmene. Selv om mye av det jeg får opp faktisk er det jeg er interessert i, burde man vurdere mer når det kommer til hva vi søker på og leser. Det er litt som at vi ikke trenger å tenke på hva vi selv mener, fordi algoritmene finner det for oss. Jeg tenker at filterbobler og ekkokammer er ment for at bedriftene som har annonser her og der vil tjene penger. Jeg synes likevel det er effektivt at jeg ikke trenger å lete lenge før jeg finner frem til det jeg ønsker. Dataen viser meg det jeg liker best, først.

Kilder

Zoom forelesninger av Arne Krokan i valgfaget “digital markedsføring” ved Høyskolen Kristiania 

no.wikipedia.org/wiki/Ekkokammer

unsplash.com/photos/WiONHd_zYI4