Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
I dette blogg innlegget skal jeg ta for meg plattformtjenesten Finn.no. Finn ble laget av eierselskapet Schibsted ASA» og har hadde 400 ansatte i 2019. Finn er en plattform for norsk markedsplass. Plattformen ble etablert i 2000. I følge wikipedia er Finn den største norske tjenesten utifra antall sidevisninger og i følge butikkinfo har de mer enn 6,3 milioner unike besøkende hver uke. I tillegg er det mer enn 1 milion varer ute på «Torget» alene. Plattformen fungerer slik at du blir prestert med kategorier som Torget, Eiendom, Bli, Jobb, reise og flere. På plattformen kan du selge fra fra klær, elektroniske utstyr, Bil, og Hus. Du har muligheten til å gi bort ting du ikke har behov for lenger også. Samtidig kan du legge ut steder for leie. Plattformen er for kunder, arbeidsgivere, og organisasjoner.
Finn tar en viss mengde gebyr utifra hva du skal legge ut annonse om. F.eks. Hvis du skal sette ut en hybel for leie må du betale 500kr for å ha annonsen ute i 30 dager. Du finner prisoversikten her. Som vi kan se koster det 9900kr for å legge ut en heltid jobb annonse. For å senke brukerens transaksjonskostnader, bruker finn anbefalingsalgoritmer.
Anbefalingsalgoritmer.
Som Arne nevner i sitt blogg innlegg, Er dette teknologi som blir brukt og kommer til å bli brukt enda mer i fremtiden. Det fungerer slik at den vil komme med anbefalinger til brukere med like produkter som de har søkt på tidligere. Samtidig bruker Finn cookies, Dette hjelper med å opltimasere algoritmen. I tillegg til å ha hoved kategoriene, har de også filter. På denne måten kan brukerne finne det de er ute etter på markedsplassen på en mer effektiv måte. Her kan de velge hvilken del av landet de ønsker å kjøpe varen fra, om varen er til salg, eller skal bli gitt bort. Eller om varen er ny eller brukt, samtidig får brukeren mulighet til å sette en pris klassifisering på produktet.
Nettverkseffekt
Grunnet at Finn er Norges største markedsplass og nettside. Skaper dette en nettverkseffekt, men hva er egentlig denne effekten? Det er en karakteristikk som gjør at denne tjenesten har en økt verdi på grunn av stor kunde avhengighet, også av stor antall organisasjoner som også bruker og er avhengig tjenesten. Dette gjør som at markedsandelen til bedriften øker. En konsekvens ved nettverseffekten er at hvis en person kjøper f.eks. en Mobil fra Finn, kommer det andre personer som allerede eier samme mobil til gode. Dett er kjent som nettverkseksternaliteter. Altså det oppstår når en ny bruker av en vare skaper verdi for allerede eksisterende bruker av varen. Dette fører igjen enten til mindre transaksjonskostnader og økt pris på varen, hvis det blir en mottatt effekt vil varen være billigere og tranadkasjonskostanden være høyre. Altså grensekostnaden er nesten lik null og profitten vil på grunn av dette øke/ være større med flere salg.
Verdi skapning
Plattformselskapene skaper verdiene igjennom produsentene og forbrukerne. f.eks. en som selger sin gamle Gucci bag på Finn. igjennom denne transaksjonen blir det dannet en verdiskapning. Finn f.eks tar en liten gebyr ved en mulig transaksjon for annonse utgivelse. Den mest vanligste type plattformselskaper idag er «transaksjonsplattformer», det er som regel et selskap som har teknologien og plattformen som gjør det mulig for brukerne å kjøpe og selge produkter. Det finnes også andre typer plattformselskaper også kjent som «innovasjonsplattformer». Det går ut på en felles teknologisk rammeverk som f.eks. Iphone IOS «appstore» eller Microsoft Windows, som blir en plattfrom for å utvikle og bygge opp på rammeverket. Jeg anbefaler også å lese dette blogg innlegget fra PWC om plattformselskapene for mer informasjon om dette.
Kildeliste
https://no.wikipedia.org/wiki/Nettverkseffekt
https://no.wikipedia.org/wiki/Finn.no
krokan.com/arne/2018/05/07/fremtidens-disruptive-laereprosesser/(åpnes i en ny fane)