ehaugsen May 16, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dette blogginnlegget er et oversatt dybdeinnlegg om digital
markedsføring. Teksten er skrevet av forfatteren Brian Balfour på Engelsk
opprinnelig. Jeg har også prøvd å legge inn noen egne setninger og forsøkt å
forenkle den litt for å tilpasse til den til norsk.

Brian Balfour er grunnlegger og CEO av Reforge, tidligere VP
Growth. han er ekspert i vekst strategier og snakker om viktigheten av
kontinuerlig vekst, lære av egne erfaringer og at ting forandrer seg hyppig og
med raskere tempo enn før.

Publisert 24. september, 2014.

Når jeg møter nye bedrifter for å veilede de i
vekststrategi, er det som oftest spørsmål om «hvilken strategi er det jeg skal
bruke for å skape vekst i min bedrift?». I begynnelsen prøvde jeg å gi et svar,
men det føltes aldri riktig. Jeg har nettopp møtt personen, har ingen
informasjon om denne personens bedrift eller kunder. Jeg innså etter hvert at
dette spørsmålet var deres søk etter en hemmelighet eller tips, som skulle løse
all deres vekst problemer.

Svaret mitt har forandret seg med tiden. Jeg trekker på
skuldrene og sier «jeg aner ikke» Min respons nå er typisk møtt med et
ansiktsuttrykk som om jeg nettopp slo ut vinden av seilene deres. Etter litt
pinlig stillhet så følger jeg opp med å fortelle dem at de må stoppe å
lete etter strategier først, og start med å fokusere på å etablere en
vekstprosess.

Prosess?!?!? Virkelig?

Det er 4 grunner til hvorfor jeg understreker prosessen først og strategier etter det.

1. Vekst er summen av mange små deler

Internettet elsker historier om vekstkurver som den
nedenfor. Som et resultat av dette av dette pleier alle å holde fokuset sitt på
hva som skjedde rett før det virket som veksten eksploderte. Så igjen, ser de
etter den ene tingen som skaper en vekstøkning.

Det vi egentlig burde være interessert i er alle tingene som
ble utført før kurven økte? Hva ble gjort for å opprettholde veksten? Hvordan
fant de alle disse tingene?

Realiteten av vekst i en bedrift er at det ikke finnes noen enkel løsning til et komplisert problem.

Folk som har en tendens til å fokusere på taktikk først, har
en tendens til å velge de enkle løsningene. De velger taktikker som trender
eller snakkes mye om, eller kanaler de har hørt funker for å finne gull
istedenfor å legge inn tid til å lære av sine erfaringer for å fatte smarte
beslutninger i fremtiden. man kan si at de lærer noe om mye, istedenfor å gå
ordentlig i dybden for å forstå. 

Kort oppsummert: du må ha en prosess som gjør at du
generer kontinuerlig ideer for vekst, teste dem hyppig, lære av dem og bruke
lærdommen for å kartlegge og fortsette en kontinuerlig vekst.   

2. Endring i hastighet betyr akselerasjon.

Se for deg de siste 18 månedene, hver større kundeoppkjøps
kanal har gått igjennom noen fundamentale endringer. Her er noen av de få
kanalene som har opplevd endringer:

Det som fungerte på Facebook for 3 måneder siden, fungerer
ikke lenger. Hva som fungerer i dag, vil mest sannsynlig ikke fungere om 90
dager. Samme gjelder for hver eneste større kanal. Noen er tregere på å endre
seg enn andre, men det som er helt sikkert er at de kommer til å endre seg.

Hvis du ser på et makronivå over de siste 15 årene vil du
finne to viktige trender.
1. Nye kundeoppkjøps kanaler dukker opp hyppig i rask frekvens.
2. Effektivitetssyklusen skjer mye raskere i dag

Endringene angående kundeoppkjøp er raske, og det i en
økende fart. Vekst team trenger å bli bedre og raskere på samme tid for å kunne
være best mulig konkurranse dyktige.

3. Det som fungerer for deg, vil ikke fungere for andre.

Hvis du er som meg, vil du mest sannsynlig trenge å lese en
god del materiale om hva andre gjør for vekst. Det er kun en nøkkel når man
gjør dette. Ta alt du leser som inspirasjon, ikke som en oppskrift.

  • Ditt publikum er annerledes
  • Ditt produkt er annerledes
  • Dine kunders livssyklus er annerledes
  • Din forretningsmodell er annerledes

Din FORRETNING er annerledes enkelt og
greit.

Kort oppsummert: Du trenger en prosess som vil
avdekke den unike kombinasjonen av deler som fungerer for ditt produkt, dine
følgere og din forretningsmodell.

4. Du Trenger En Maskin

Suksess for et team som opplever vekst er ikke å finne en
enkel vekststrategi. Suksess er å bygge en vekst maskin. En vekst maskin har
tre komponenter:

1. skalerbar

2. Forutsigbarhet

3. Repeterbare

Bilde

En maskin er bygget for å produsere en kontinuerlig økende
kundebase. Maskinen prosesserer strategien. Prosessen skaper maskinen.

Kort oppsummert: Du må ha en prosess det som vil
hjelpe deg med bygge opp en skalerbar, forutsigbar og repeterbar vekst maskin.

Elementer i en god prosess

I linken nedenfor kan du lese litt om hva er som er et godt i eksperiment 
https://www.reforge.com/blog/good-experiment-bad-experiment

Vi bruker en spesifikk prosess jeg skapte som en del av en
gammeldags vitenskapelig metode, delvis Lean Startup, delvis mine egne tanker.
Det finnes ingen riktige eller perfekte vekstprosesser. Den viktigste delen er
bare det å ha en, holde seg til den, og forbedre den over tid. Jeg har troen på
at alle vekstprosesser burde ha noen nøkkelelementer.

1. En måte å sette høye mål oppimot områder som påvirker
veksten din

2. En strukturert måte å kontinuerlig generere vekst-ideer
og eksperimentering

3. En måte å prioritere disse eksperimentene på

4. En måte å effektivt designe disse eksperimentene på

5. Analysere hvert eneste eksperiment, både vellykkede og
ikke vellykket

6. Deling av læring på tvers av teamene og implementer de
tilbake til eksperiment listen.

Få disse 6 elementene riktig så tror jeg du er på riktige
vei til suksess.

Hva er spesielt med en prosess?

Jeg får dette spørsmålet ofte. Jeg blir også spurt etter
maler på alle dokumentene vi bruker. For å være ærlig, tror jeg ikke noe av det
vi gjør er spesielt. Suksess fra en vekstprosess kommer fra å ha aktsomheten
til å beholde en prosess, for 90%+ gjør ikke det. Prosessen er hard og kan være
kjedelig. Det er enklere å spore av prosessen for på å jakte etter en annen som
virker bedre. Ikke bekymre deg om å følge min prosess nøyaktig eller å ha de
samme dokumentene jeg har. Fokuser på å etablere de 6 elementene nevnt ovenfor
i en prosess som fungerer for deg og ditt team.