Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Til dette innlegget har vi fått i oppgave å oversette og forbedre et dybdeinnlegg fra engelsk til norsk. Innlegget jeg skal oversette er skrevet av Brian Balfour, The first step to building a growth machine (24.09.2014).
Jeg valgte dette innlegget, fordi det er en fin struktur/sammensetning i teksten og temaet er lærerikt og interessant.
Innlegget handler om hvordan en bedrift som ønsker vekst, skal starte prosessen til å skape det han kaller en vekst maskin. Han presenterer dette med fire metoder for hvordan du skal fastsette en prosess for vekst, før du starter med strategien.
1 Vekst er summen av flere små deler
Internett elsker å overøse oss med historier om vekst og fine resultatskurver som ser ut som vist under. Som et resultat av dette har vi mennesker en tendens til å fokusere på hva som skjedde rett før veksten startet å eksplodere. Det vi virkelig burde være interessert i er hva var alle de tingene som ble gjort før det punktet i kurven? Hva var de tingene man gjorde for å sikre at veksten fortsatte? Og hvordan fant man alle de tingene.
Virkeligheten av vekst er at det ikke finnes noe magisk knapp, men det vil derimot ikke bety at man ikke får eksperimenter som produserer avvikene resultater. De fleste avvikende resultatene kommer som et resultat av kunnskapen du har tilnærmet deg av tidligere forsøk og erfaringer. De som har en tendens til å sette søkelys på taktikken først, er de som også pleier å lete etter den magiske knappen. De hopper som rabies hunder på speed mot den nyeste og beste taktikken eller kanalen de hører om for å søke etter gullet i enden av reinbuen, i stedet for å ta tiden til å lære fra tidligere erfaringer og ta smartere valg basert på disse kunnskapene. I stedet for å skrape på overflaten på forskjellige steder, må du drille dypt nok for å finne oljen. Til syvende og sist trengs det en prosess som kontinuerlig vil skape nye vekst ideer, teste dem og lære fra dem for å navigere mot åpningen av nye vekst veier.
2 Endringshastigheten akselererer
Hvis du ser tilbake til bare de siste 18 månedene, har alle de store kundeanskaffelseskanalene gjennomgått grunnleggende endringer.
Det som virket for Facebook for 3 måneder siden virker mest sannsynlig ikke i dag. Det som virker i dag, vil mest sannsynlig ikke virke om 90 dager. Noen endrer saktere enn andre, men en ting er sikkert – de vil endres.
Hvis du ser på makronivået de siste 15 årene, vil du finne to vesentlige trender. Nye kundeanskaffelseskanaler dukker opp i en mye større hastighet enn før og effektivitets-syklusen er mye raskere.
Endringshastigheten i forbrukerens verden er høy og stadig økende. Jobben med vekst må som følger av dette øke med det samme, men helst en raskere hastighet for å klare å henge med på endringene.
3 Det som virker for deg, virker ikke alltid for andre
Man leser en perm til perm om hva som funket for andre og hva de har gjort, men det er ingen fasit på hvordan man skal gjøre det, så ta heller det du leser som en inspirasjon i stedet for en løsning. Grunnen til dette er at din kundegruppe kan være annerledes selv om du skulle stille med tilsvarende produkt. Siden bedriften din er unik, trenger du en unik strategi for din bedrift og dine produkter.
4 Vekst maskin
Suksess for et team som jobber med vekstrategi er ikke å finne en komponent som virker, men å finne flere komponenter og sette dette sammen til en «vekst maskin». Denne maskinen kan settes sammen ved å se på tre viktige komponenter: skalerbar, forutsigbar og gjentakende.
En maskin er laget for å produsere og bygge en voksende brukerbase. Maskinen behandler taktikken, prosessen gjør maskinen.
Elementene for en god prosess
Det er ingen «riktig» vei til vekst, det viktigste er det å ha en og følge den, og justere den over tid.
Men noen nøkkelelementer er viktige å ha, som:
1. en måte å sette store mål mot områdene som påvirker veksten din
2. en strukturert måte å kontinuerlig komme med nye ideer og eksperimenter
3. en strategi for å prioritere disse ideene på
4. en effektiv måte å designe eksperimentene
5. en analyse av alle eksperimentene selv om det gikk dårlig/bra
6. deling av lærdommene på tvers av teamene
Prosessen
Suksess ved vekst kommer fra roen til å klare å holde seg på riktig vei og ikke avvike fra den oppstartede prosessen. 90 % hopper av for å jakte på det neste skinnende veien. Prosessen er hard, vanskelig og kanskje kjedelig, men å holde deg på riktig bane og gjøre justeringer underveis er avgjørende.
Hvis du vil se videoen om hvordan prosessen hans virker kan du se den Her.
Kilder
https://brianbalfour.com/essays/growth-process-first-tactics-second
Bilder:
https://brianbalfour.com/essays/growth-process-first-tactics-second