
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
I dette blogginnlegget skal jeg oversette et dybdeinnlegg fra engelsk til norsk. Innlegget jeg skal oversette heter «7 Influencer Marketing Insights You to Know Today», og er skrevet av Jeff Bullas. Grunnen til at jeg valgte å oversette nettopp dette innlegget er fordi at jeg syntes det var høyst relevant for meg selv, og jeg følte jeg lærte mye av dette innlegget. Jeg anbefaler å sjekke ut annet arbeid som Jeff Bullas har skrevet.
Det var en invitasjon.
Det var skrevet med en eller to skrivefeil, og av en ukjent. Jeg var veldig nær ved å ignorer invitasjonen.
«Jeg syntes at du har gjort en bra jobb med bloggen, og håper du kan dele dette med med bedrifter i New Zealand … Har du noen informasjon om dine kostnader?»
Kunsten som var å skape, og publisere på internettet begynte å vise sine fordeler.
Jeg har laget innhold, og delt dette i 2 år. Jeg hadde 20.000 følgere, og var på et oppdrag om å vise kraften sosiale medier har til verden. Et blogginnlegg, og et twitter innlegg om gangen.
Digitalt innhold for hele verden var definerende for å skape sin egen personlige merkevare. Det var en åpenbaring.
Men det er så mye mer enn bare innhold
Men det er en samtale som jeg hadde over et glass rødvin som jeg ikke vil glemme.
Samtalen var i Italia. Jeg stilte spørsmålet om hvorfor jeg ble invitert for å tale i et land som var 12.000 kilometere unna min hjemby. Det var ikke gjort gjennom et agentbyrå, en venn eller en referanse. Så hvorfor ble jeg spurt om det? Svaret var relativt enkelt, og noe jeg vil huske.
«Vi så deg over alt»
Den gjennomgripende innholdsmarkedsstrategien som vi hadde jobbet med over tid fungerte.
Jeg kom så over den årlige Edelman Trust Barometer sin rapport. Denne rapporten bekreftet innsikten vi hadde.
Hvis ditt innhold eller merkevare blir sett en gang så ligger din kredibilitet og troverdighet på 6%. Derimot hvis det blir sett 3-5 ganger så vil denne prosentandelen øke opp til 60%

Det å være overalt online være kritisk til å bygge troverdighet for merkevaren. Så det var ikke bare innhold som bygget merkevaren. Det var så mye mer.
Global merkevare oppmerksomhet som ble forsterket gjennom distribusjon på sosiale medier og skapte krusinger data, verdensrommet, og tid universet.
Data definerer merkevaren
Så innhold er ikke den eneste faktoren.
Det å blande innhold med tweets, delinger, trafikk og til med søketjenester autoritet er en del av kaka.
Maskinene ser nå etter deg. Blir du lagt merke til? Flytter du nåla?
Teknolgien måler og vurderer lyden som internett gir fra seg. Dette har ført til at influensere er del av markedsmixen, og er lenger enn kjepphesten men en trend som bryter ut i følge data fra Google sine trender.
Influenser markedsføring er ikke nytt
Massemedia har sett på stjerner og personligheter fra sport, kulturelle betydninger og filmer i flere tiår. Dette er grunnen til at Nike signerte Tiger Woods, og Lebron James. Dette er store navn som er kjent verden rundt.
Minecraft har tatt i bruk Youtube influensere for hjelpe med salgene til spillet i årevis. Den årlige konferansen de har handler også om å trene brukere som brenner for det, og hjelpe dem med å lage innhold. Dette har ført til at man har fått økning av Minecraft influensere med titall millioner visninger og abonnmenter på Youtube.

Kilde: Technobuffalo.com
#1. Influensere er ikke bare på Youtube lenger
De er på Twitter, Instagram og Snapchat
En nylig innlegg på Buffer illustrerte innflytelsen Instagram influensere har til å selge moten. 50 influensere ble valgt ut til å vise fram en kjole fra mote selskapet Lord and Taylor.
Det var solgt ut neste uke!

#2. Teknologien til Influensere har blitt større.
For å hold det enkelt så kan vi dele teknologi i to kategorier. Plattformer og verktøy.
Vi kan skille mellom Influenser verktøy og plattformer på denne måten.
Influenser verktøy kan brukes til å finne influensere rundt innhold og sosial nettverk og media. Influenser plattformer derimot er hvor du melder deg opp til å knytte merkevaren med influensere og håndtere prossesen. Men noen ganger henger disse sammen,
Plattformer:
Her er tre influenser plattformer som det er verdt å sjekke ut:

For vurderinger, oversikt og til og med Instagram sine egne plattformer her er noen ressurser som det er verdt å ta en titt på.
De mest populære influenser markedsføring plattformene vurdert
De topp 21 Instagram Influensere markedsføring plattformer
5 influenser markedsføring plattformer du må vite om
Verktøy
Influenser verktøy er en undersøkelse maskin som gjør leksene for deg. De kan hjelpe deg identifisere hvem som er forfatteren, bloggerne, og influenserne som skaper mest liv rundt dine temaer.
3 verktøy som det er verdt å sjekke ut:
2.Tracckr
3. Followerwonk
For en mer komplett liste, så kan man sjekke ut Lee Odens sitt innlegg « 9 verktøy å finne influensere i din industri.»
#3. Tradisjonell digital markedsføring er mindre effektiv.
Ad blokkerings teknologi, og den konstante endringsatferden til brukeren av en datamaskin har blitt et reelt problem. Bannerblindhet av den tradisjonelle nettsiden har blitt et faktum. Data viser også at bare 2,8% av de som surfer nettet mener at de Ads er relevante.
Here er noen fakta som ble avslørt i et Hubpost innlegg som viser disse endringene.
- Ad blokkering økte med 41% globalt de 12 siste månedene. (Kilde: PageFair)
- Det er nå 198 millioner aktive ad blokkerings brukere rundt verden. (Kilde: PageFair)
- I 2013 viste en studie at 28% av respondente innrømmet til å skjule sin aktivitet fra markedsførere – bare bak kriminelle. (Kilde: Pew Research Center)
Dette fører til at orginal innhold, innhold som blir sponset, og influenser markedsføring blir en av de mest effektive måtene å treffe sitt publikum.
#4. Du må nå betale dem.
Det er forskjellige meninger angående dette. Men en influenser og andre ledere over internett har gjort seg fortjent til å bli belønnet. De har puttet tid og energien inn til å oppnå ekspertise, hvor mange folk de når ut til, og brukt flere år på å nå den statusen de har.
Bare fordi at mediumet har endret seg, så betyr ikke det at det er gratis. Men internett har skapt kulturen om det.
Nike og andre merkevarer betaler store summer til massemedier influensere fordi de vet at de fungerer. Nisje influensere som er på Instagram, Youtube, Snapchat og Twitter kan være utrolig effektive i å bygge en merkevare tillit og forhold til et publikum
Den store økningen av influenser plattformer som knytter influensere og merkevarer har vært noe som har endret spillet helt. Bruken av mobile applikasjoner som bruk av Tribe plattformen har ført til at å bringe influensere og talent sammen er enkelt og lett.

#5. Influensere er ikke journalister.
Journalister var en av media første portvakter. Mange PR-selskaper, digitale byråer, og merkevarer behandler fortsatt influensere som journalister.
Det er en stor forskjell.
En journalist er betalt av media om å skrive om noe som skjer i din by, eller noe som skjer i verden. De er på en lønnsliste. De blir timebetalt eller gjennom kontrakt obligatorisk tvunge til å delta i begivenheter. Til og med betalt per ord.
Influensere får ikke en sånn type lønn.
De tjener bare penger fra sine blogger, produkter de selger, og andre inntekstrømmer de kan ha. Det er på tide å slutte å ta dem for gitt, og tro at de grattis.
#6. Det handler om nisje influensere
Kim Kardashian er populær for popularitetens skyld.
Hva er hennes ekspertise? Jo, det å være populær. Hva tilbyr hun? En enorm massemedia, og hun kan nå ut til utallige mennesker. Det er ganske klart.
Men nå kan store datamaskiner finne gull i et mindre, men i et globale nisjer som tidlgere var skjult.
I denne kunnskapsøkonomien så blir de sett på som fageksperter. De har vanligvis en høyer interaksjon med sitt publikum siden de er mer om utdanning enn underholdning. Ofte vil de ikke ha et publikum av millioner på sosiale medier, men de kan fortsatt ha sin influens på sin egen nisje.
De kan også bli funnet på Twitter.

Kilde: Twitter
For å hjelpe å få en stor skala med nisje influensere så vil man måtte koordinere med flere av disse for å få effekten du ser etter.
Kerry Jones i et innlegg på Marketing Land hadde dette å si om denne tilnærmingen. «Koordinering … så influensere sprer ditt innhold eller melding innenfor samme tidsrom for å øke populariteten». Det var nøkkelen.
#7. Influenser markedsføring trenger mål
I fortiden så har den sløve rollen, og hovedmålet til influensere å skape bevissthet. Dette målet sitter på toppen av dette.
Men i en artikkel på Social Media Today så tar Kirsty Sharman og trekker fram det hun mener hva de fleste bedrifter ønsker fra influenser markedsføring.
«Få andre til å snakke om merkevaren din»

Hvorfor?
Fordi det skaper tre typer influenser ifølge henne. «Man blir likt, autoritet, og sosiale bevis» som det Robert Cialdini snakker om i sin bok: «Influence: The Psychology of Influence and Persuasion.»
For små og medium bedrifter så vil de ha noe mer målbart også.
Trafikk, leads og salg.
Hva med deg?
Influenser markedsføringsplassen utvikler seg fort, og nye verktøy og teknologi blir utviklet for å møte det eksplosive behovet som kommer av dette.
Bruker du influensere til å styrke din markedsføring. Hvordan bruker du dem? Funker det?
Ser fram til å se deres tilbakemeldinger og innsikt i kommentarfeltet nedenfor,
Mine tanke om dette innlegget er at Jeff Bullas vet hva han snakker om. Han forklarer godt, og backer opp påstander med troverdige kilder. Jeg følte jeg lærte mer om influenser markedsføring, og at jeg virkelig fikk noe ut av dette innlegget. Det var derfor jeg gikk for dette innlegget når jeg valgte å oversette innlegget. Dette var et utrolig godt innlegg.