Kristoffer Skjervold mai 6, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget skal jeg fatte og oversette et innlegg som i utgangspunktet er skrevet på Engelsk og forfattet av Brian Balfour. Jeg valgte dette innlegget fordi det er handler om et tema jeg synes er spennende, men som jeg ikke har rukket å lære så alt for mye om enda. Jeg håper at dette innlegget vil styrke min evne til å forme tekster, samt. få lært mer vekst. Dersom du ønsker å lære mer om Brian, så vil du kunne finne Linkedin profilen hans under denne innledningen.

Når jeg møter nye bedrifter for å rådgive dem angående vekst, så er som regel det første spørsmålet jeg får «Hvilken taktikk skal jeg bruke for å oppnå vekst i bedriften min?». Til å begynne med så vil jeg forsøke å gi dem et svar, men ingen av svarene jeg ga føltes helt riktig. På tross av alt, så møtte jeg nettopp denne personen og har minimalt med innsikt i deres drift og kunder. Men enda viktigere, jeg begynte å forstå at dette spørsmålet stammet fra håpet om å få avslørt en hemmelighet eller en løsning til problemet vedrørende bedriftens vekstproblemer.

Mitt svar til det spørsmålet har endret seg med tiden. Jeg hever skuldrene og sier «jeg har ingen anelse». Responsen jeg får fra det svaret er som regel møtt med et ansiktsuttrykk som tilsier at jeg nettop har punktert dekkene på bilen deres. Etter at jeg har latt den ubehagelige stillheten dvele i luften en liten stund, så følger jeg opp med å fortelle de at de må slutte å lette etter taktikker og strategier fra begynnelsen, men heller fokusere på å etablere en vekstprosess.

Prosess?!?!? Virkelig?

Det er fire grunner til at jeg understreker det å forme en prosess i forkant av valg av taktikk og strategi.

  1. Vekst er summen av mange små deler

Internett elsker å omfavne historier om vekstkurver som går fra bånn til topp, uten et eneste fall i kurven. Som et resultat av det, har folk en tendens til å fokusere veldig på det bedriften gjorde rett før veksten eksploderte. Igjen, så fokuseres det på den éne tingen som fikk kurven til å gå i været.

Det man egentlig burde være interessert i, er alle de tingene bedriften gjorde mens den vokste. Hva ble implementert når veksten startet, hva ble implementert for å holde veksten på samme kurs? Og hvordan fant de ut av alt disse tingene?

growth-curve

Realiteten når det kommer til vekst, er det at det aldri finnes en magisk løsning på problemene. Det betyr ikke at du ikke ha eksperimenter som produserer utliggende(ekstremverdi) resultater, det vil du så absolutt. De fleste utliggende resultatene vil stamme fra lærdom fra en kombinasjon av tidligere eksperimenter. Disse kommer av det å kjenne dine kanaler, produkter og kunder bedre enn noen andre på markedet samt det å ta sjanser basert på læringsutbytte fra tidligere eksperimenter.

De som oftest fokuserer på taktikk før prosess, har en tendens til å oppsøke det vi kaller «silver bullets». De flyr rundt de nyeste og «beste» taktikkene eller kanalene de har hørt om og leter ett gullet i enden av regnbuen. Dette gjør de isteden for å sette av tiden til å lære av tidligere erfaringer og å ta fornuftige valg basert på de erfaringene. De vaker i vannkanten på mange områder, men dykker aldri dypt nok til å finne oljen…

Alt i alt, du trenger en prosess som stadig som skape nye vekstidéer, gjennomfør effektiv testing, lær av det og benytt kunnskapen til å oppnå kontinuerlig vekst.

2. Grad av endring øker

Hvis man ser på kun de siste 18 månedene, så har hver av forbrukernes kjøpskanaler hvert gjennom noen grunnleggende endringer. Her er noen av kanalene med noen av endringene:

seo-display-email-facebook-changes

Det som fungerte på Facebook for 3 måneder siden, fungerer ikke idag. Det som fungerer nå, fungerer mest sannsynlig ikke om 90 dager. Det samme gjelder for de aller fleste av de største kanalene. Noen endres tregere enn andre, men det er én ting som er sikkert, og det er at de vil endre seg.

Hvis du ser på det i det lange løp på de 15 siste årene så vil du finne to viktige trender. Nummer en, nye forbrukerkjøpskanaler oppstår mye mer frekvent. Nummer to, syklusen ved effektivitet skjer mye fortere.

growth-channels-james-currier
James Currier of Ooga Labs.

Endringshastigheten i forbrukerkjøps-verdenen er rask, og farten bare øker. Vekst-team må både bli bedre og raskere for å holde seg foran konkurrentene sine.

Alt i alt: Taktikker blir utdatert veldig raskt. Du vil trenge en prosess som kan utforme taktikker i det forandringspregede miljøet vi lever i.

3. Det som fungerer for deg, fungerer ikke for andre

Hvis du er noe lik meg, så leser du veldig mye om hva andre gjør for å oppnå vekst. Det en ting som er veldig viktig å huske når du gjør dette. Det er å yta alt du leser som inspirasjon, ikke som fasit.

Din målgruppe er annerledes. Ditt produkt er annerledes. Din kundes livsstil er annerledes. Din forretningsmodell er annerledes.

Dine forretninger er annerledes, rett og slett.

Alt i alt: Du trenger en prosess som avdekker de unike kombinasjonene av faktorer som funegrer for ditt produkt, målgruppe og forretningsmodell.

4. Du trenger en maskin.

Suksess for et vekst-team er ikke det å finne et taktikk for vekst. Det er å kunne bygge en vekst-maskin. En vekst-maskin består av tre komponenter:

1. Målbar. 2. Forutsigbar. 3. Gjentagbar

growth-machine

En maskin blir bygd for å produsere en evigvoksende og engasjert brukerbase. Maskinen prosesserer taktikkene. Prosessen bygger maskinen.

Alt i alt: Å plassere taktikk foran prosess, er som å plassere vognen foran hesten. Du trenger en prosess for å bygge en målbar, forutsigbar og gjentagbar vekst-maskin.

Elementene en god prosess består av

«Vi bruker en spesifikk prosess som jeg lagde som er en blanding av gammeldags vitenskapelig metoder, skape produkter som markedet allerede er kjent med og litt av mine egne metoder. Det ikke en riktig eller perfekt vekst-prosess. Det viktige delen er det å ha en, holde på den og forbedre den over tid. Jeg mener at alle vekst-prosesser bør ha noen hovedelementer:

  1. Finne en måte å sette store mål opp mot områdene som påvirker veksten mest.
  2. En strukturert måte å kontinuerlig finne nye vekst-idéer og eksperimenter.
  3. Finne en prioriteringsløsning til disse idéene og eksperimentene.
  4. En måte å effektivt utforme dem.
  5. Analysere hvorvidt disse eksperimentene fungerte eller ei.
  6. Dele lærdom fra disse eksperimentene med resten av bedriften.

Få disse seks elementene på stell, så tror jeg du er på vei til suksess».

Hva er det som er så spesielt med prosesser?

«Jeg får dette spørsmålet veldig ofte. Jeg blir ofte spurt om jeg har noen maler vedrørende dette. For å være helt ærlig, så synes jeg ikke det vi gjør er så spesielt. Suksess fra en vekst-prosess kommer av å holde seg til den prosessen. Fordi 90%+ gjør ikke det. Prosessen er vanskelig og den kan være kjedelig. Det er lettere å løsrive seg fra prosessen for å finne det folk tror er bedre løsninger. Ikke tenk på det å benytte min eksakte prosess eller de formlene som jeg benytter meg av. Fokuser på å etablere de seks elementene som fungerer for deg og ditt team.»

Vis meg prosessen!!!!

«For å se hele prosessen i levende akt, se videoen her for å se en presentasjon jeg hadde hvor jeg gikk i detalj angående prosessen. Du kan også lese om hvert steg i detalj i min Building A Growth Machine serie.»

Mine egne tanker

I mens jeg oversatte dette innlegget lærte jeg faktisk veldig mye om vekst. Når man skal oversette en setning så må man virkelig tenke seg om- Hvordan skal jeg formulere dette? Hva betyr dette egentlig? Jeg fokuserte mye mer på hver setning enn hva man gjør når man leser på sitt eget språk. Jeg vil tørre å påstå at jeg har funnet meg et nytt verktøy som jeg kan bruke når jeg skal fatte engelske artikler. Det er så mange gode blogginnlegg og uttalelser som blir gjort på engelsk, så dette er en fin måte for meg å få mest ut av disse.

Kristoffer Skjervold

Brian Balfour, «The First Step To Building A Growth Machine». https://brianbalfour.com/essays/growth-process-first-tactics-second. Lesedato: 6/5/2021.

Fremhevet bilde er fra Unsplash.