JosefZal juni 9, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget skal jeg ta for meg fremtiden til digital markedsføring. Digital markedsføring endrer seg stadig, og vi vet ikke hva som kan skje i fremtiden. Jeg skal gå litt dypere inn på hva jeg tror kommer til å utvikle seg og hva fremtiden til digital markedsføring innebærer.

Kunstig intelligens:
I et tidligere Innlegg forklarte jeg om kunstig intelligens og de sosiale konsekvensene av kunstig intelligens. Jeg forklarte at vi kan bruke kunstig intelligens til veldig mye som; chatbot, selvbetjente kasser, selvkjørende biler osv. Til og med telefonene våres har begynt å starte med dette som Face ID funksjonen Apple har. Jobben til Kunstig intelligens er jo å gjøre jobbene våres lettere, og mer effektivt. Akkurat nå er dette kun begynnelsen på bruken av kunstig intelligens. Disse teknologiske endringene kommer til å endre på hvordan en digital markedsfører utfører arbeidet sitt. Dette fører til at arbeidet kan bli utført kjappere og lettere. Vi er ikke helt på det punktet at maskinene tar over arbeidet til oss mennesker, men tiden der kan komme når maskinene tar over det arbeidet og gjennomfører annonsearbeidet, og snakker med andre kunder gjennom chat.

(Bilde hentet fra aa)

Digitale plattformer
Digitale plattformer har utviklet seg stadig gjennom årene. Det startet først med at Facebook var på toppen, så førte det til at andre sosiale medier kom ut, og tok den plassen fra dem. Ikke bare at det er gratis å bruke det, men antall mennesker som bruker sosiale plattformer daglig er enormt. For bedrifter er det lett å annonsere gjennom facebook, Snapchat, Instagram osv. Gjennom algoritmene fra disse plattformene så er det lett for bedrifter å opprette annonser ved hjelpen å bruke cookies. Gjennom årene kan vi se for eksempel TikTok få en stor økning, som har ført til at markedsførere vil bruke den appen til å annonsere, og komme i kontakt med en yngre generasjon. I tillegg har dette ført til at markedsplassen til Instagram og Snapchat har sunket. Digital markedsføring kommer til å endre seg gjennom årene som kommer. Sosiale medier kommer til å ha en enorm rolle gjennom markedsføring, ved hjelp av at markedsførere henger seg godt på hva som er relevant, vil bedriften som prøver å annonsere gjøre seg mer synligere.

(Bilde hentet fra Relevance)

Oppsummering
Jeg tror at i fremtiden så kommer det til å skje mye spennende rundt digital markedsføring. I fremtiden tror jeg at digital markedsføring kommer til å bestå en del av både blokkjeder, og vil bestå en stor grad av sosiale medier. Vi er kun i begynnelsen i bruken av blokkjeder, og jeg gleder meg til å se hva mer de får gjort ut av det.  Jeg ser for meg at alle kommer til å kutte ned på markedsføring gjennom tv, radio og avisen ettersom alt kommer til å skje digitalt.