
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Amnesty jobber for å gjøre verden litt mer rettferdig. De ønsker å skape mer frihet, likeverd og rettferdighet for alle i hele verden. De baserer seg på at uansett hvem du er, kan du være med å gjøre en forskjell. Selskapet mener at dersom vi er flere som står sammen om dette, kan vi gjøre en forskjell.
Amnesty International Norge ble etablert i 1964 med rundt 100 000 medlemmer. Medlemmene i Amnesty i hele verden avgjør hva Amnesty Norge skal arbeide med. Nylige arbeid selskapet i Norge jobber med akkurat nå er:
- Å elske er en menneskerett
- Stopp politivolden nå
- Nei er Nei!
- Ytringsfrihet
- Stopp netthets
- Jeg vil handle etisk!
Amnesty International Norge bruker fire digitale markedsføringskanaler. De fire digitale kanalene er Facebook, Instagram, Twitter og YouTube. I dette innlegget skal jeg gjennom de ulike digitale plattformene Amnesty Norge bruker for å kunne fremme og markedsføre seg selv.
Første digitale markedsføringskanalen Amnesty bruker er plattformen Facebook. Her deler de innlegg som blant annet omhandler deres nyeste arbeid, andres opplevelser, arrangementer, oppnåelser med mer.
Med 1,82 milliarder aktive brukere hver dag ifølge en rapport fra 2020, er markedsføringen på plattformen gunstig for å fremme deres selskap og arbeid. Måten de markedsfører seg på er gjennom arrangement. Ved å skape arrangementer spres budskapet gjennom brukere som trykker at de er interessert, ønsker å delta, deler og liker arrangementene.
Selskapet har også åpnet muligheten for å opprette en innsamling for Amnesty gjennom andre facebook-profiler. Dette hjelper å samle inn penger til organisasjonen, samtidig spre budskapet videre.
Det som er bra ved Amnesty sin Facebook side er at siden har gode illustrasjonsbilder av hva selskapet står for. Med god beskrivelse på hva Amnesty er, og hva de står for på deres «om» side. Her finner man også lenke til nettsiden deres samt kontaktopplysninger.
Amnesty Norge bruker Instagram for å kunne promotere seg på en av de største digitale plattformene. Gjennom plattformen deler Amnesty innlegg sammenlignbare som på plattformen Facebook. Med sine 82 600 følgere sprer de viktige arbeid og sprer budskapet- Vedlagt i deres bio ligger nettsiden deres der følgerne har mulighet til å kunne trykke seg nn og klikke seg rundt.
Instastory er flittig brukt der Amnesty legger ved de ulike arbeidene de har pågående. Eksempler på dette er Fanget i Kina, 8.mars, Abort Polen, Samtykke, 50 ER IKKE NOK og. Loujain. Gjennom denne muligheten på plattformen kan brukerne klikke seg gjennom de ulike temaer. Eventuelt for å kunne få mer informasjon, hjelp eller forståelse.
Igjen er bildene som er brukt på Facebook brukt på plattformen Instagram også. Dette fungrer bra, fordi det viser samme budskap bare på annen plattform. Selv om de bruker samme bilder, tilpasser de seg hvordan plattformen er. Det kan for eksempel være Instagram sin mulighet til å skape «inststoryes».
Gjennom plattformen Twitter har selskapet nærmest 30 000 følgere. Budskapet kommer like godt frem, og terskelen for deling er mindre enn på de andre plattformene. Her deles noe ac det samme som på Facebook og Instagram, men med mer fokous på bilde. Denne plattformen er ikke deres mest populære fordi Twitter er ikke like stort i Norge som i utlandet. Men hvor flere plattformer de er på, hvor mer sprer budskapet seg.
YouTube
Eventuelle forbedringer
Kilder
https://e24.no/boers-og-finans/i/7KKqzV/182-milliarder-bruker-facebook-hver-eneste-dag