sandrastokvold mai 24, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

For å kunne oppnå mer synlighet for din bedrift kan verktøyet Google Ads hjelpe å fremme bedriften på Google-søk og Google Maps. I dette innlegget skal jeg nærme inn på hvordan man oppnår mer synlighet på Google ved hjelp av Google Ads, og deres søkemotoroptimalisering. 

Hva er Google Ads?

Det fungerer slik at bedriften baserer seg på pay per click annonsering. Bedriften betaler derfor kun for når noen kikker på selve annonsen. Gjennom Google Ads administreres alle annonsene dine på tvers av alle nettverk og plasseringer. Google Ads gir deg mulighet til å kunne skaffe trafikk gjennom annonsering ved søkemotoroptimalisering, som vil si at de hjelper bedriften til å være enda mer synlig ved et Google-søk.

Første steg for å kunne oppnå mer synlighet er å opprette en Google Ads konto for din bedrift. Her har du mulighet til å kunne velge hovedmål for annonseringen. For eksempel få flere anrop, få flere salg eller registeringer på nettstedet ditt eller få flere besøk til den fysiske beliggenheten din.

Deretter er neste steg å skrive inn bedriftens nettside, med bedriftens merkevarenavn. Grunnen til at Google Ada trenger denne informasjonen er at de da vet hvilket navn de skal fremme i Google-søk. Deretter viser de hvordan bedriftens nettside vil vises på mobil- og datamaskin-enhet.

Hva er det viktigste for deg å få frem på et Google-søk? Ved et Google-søk er det første som vises, annonseteksten. I denne teksten er det avgjørende for din bedrift om å få frem det viktigste om bedriften på minst mulig tekst. Feil informasjon i annonseteksten kan føre til å miste mulige kunder. Men samtidig kan denne teksten gjøre at du får trafikk på nettsiden, og ende med salg. 

Neste steg er å legge til søkeordtema grunnen til at dette er en del av kontoopprettelsen av Google Ads, er for å kunne finne samsvar mellom annonsen og brukernes søk. Søkeord som relaterer seg til bedriftens merkevare. Bildet viser eksempler på ulike søkeord som kan brukes til merkevaren 21m for egendesignet klær på nett. 

Hvor ønsker bedriften å annonsere? Her sørger Google Ads for å kunne vise annonsen på de rette stedene. Her har du to alternativer som er annonser i området rundt en adresse eller på bestemte postnumre eller bestemte byer/regioner.

Når det er bestemt hvordan annonsen skal annonseres, er et budsjett neste på planen. Her kan det variere ut fra ønsket resultat. Det kommer opp ulike budsjett som et eksempel fra Google Ads, også et anbefalt budsjett. Bedriften har selv mulighet til å kunne bestemme et ønsket budsjett. 

Som en avslutning på opprettelsen av Google Ads-konto må man sjekke over at alt stemmer med informasjonen som er gitt til Google Ads. Kampanjenavn, kampanjemål, nettstedet, bedriftens navn, annonseteksten, steder det skal annonseres og søkeord temaer. Deretter er det å bekrefte betalingsopplysninger og godkjenne opprettelsen av Google Ads konto for egen bedrift. 

Kilde

Lindelien, H (2018) Google Ads for nybegynnere hentet 21.05.2021 https://inevo.no/blogg/google-ads-for-nybegynnere/