ceciliesandvika mai 17, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei og velkommen tilbake til min studentblogg. Nå er vi på siste modul i digital markedsføring, som Marius skal lede oss igjennom. Dette er siste modul av de 4 vi skal gå igjennom dette halvåret, og til nå har det vært en lærerik og spennende periode. Jeg ser veldig frem i mot siste modul og gleder meg til å ta fatt i dette og få en bedre forståelse. I dagens innlegg skal jeg gå mer i dybden om hvordan man kan konfigurere Google Analytics.

Google Analytics- punkter du må sjekke

Google tilbyr deg et gratis verktøy som mennesker kan frivillig benytte seg av for å analysere aktiviteten på sine nettsider. Når man tar i bruk Google Analytics innhenter man informasjon og statistikk på de som har vært innom nettbutikken og besøkendes adferd. Det er mange gode grunner for at Google Analytics er bra, eksempelvis du kan sjekke antall besøkende, info om ulike målgrupper og eventuelt hvor lang tid de brukte på nettsiden. Dette er informasjon man kan bruke for å alltid forbedre nettbutikken og gjøre at innholdet ditt kan kan fungere bedre.

Google Analytics- hva er det?
Google Analytics er en tjeneste fra Google, denne tjenesten generer statetikken om besøkende til en nettside. Google Analytics fungere på den måten at det er et verktøy for markedsførere og gir deg en innsikt i trafikken på hjemmesiden. På bakgrunnen av informasjonen man får ut av ved å bruke dette verktøyet, får man en bedre innsikt om hvordan man kan forbedre nettsiden slik at den kan appellere til flere besøkende på en produktiv måte. Du kan blant annet finne ut av:
– hvem besøker nettsiden din
– Hva gjør de på nettstedet
-Hvilke sider som gjør flest salg
– Hvordan kampanjer presentere

How to Install & Use Google Analytics on Your Website – Little Idiot
Bildet hentet fra HER

Google Analytics- hvordan blir det brukt?

For at man skal kunne bruke Google Analytics må man ha opprette en konto. Når kontoen er opprettet må man konfigurere området man holder til eller skal selge til. I tillegg til dette må man konfigurere en rapporteringsvisning. Etter dette må ta i bruk sporingskoden som er på nettsiden, slik at man kan starte å samle inn data.

Google Analytics- implementere i nettbutikken

Som nevnt tidligere i andre blogginnlegg har vi i karl Philip sin del utviklet en nettbutikk. Gruppen min og jeg bestemte oss for at vi ville jobbe med å implementere digitale verktøy for å kunne justere og forbedre hindringer som hadde dukket opp. Vi tok i bruk Shopify for å utvikle nettsiden vår, man kan også bruke Shopify sin Analytics. Vi brukte samme fremgangsmåte som jeg har nevnt ovenfor « Google Analytics- hvordan blir det brukt?». Vi tok i bruk dette for å kunne analysere alle besøkende på nettbutikken vår, noe som er utrolig spennende å følge med på. Her kunne vi da følge med på hvor mange besøkende det var i perioder, startfasen var det ikke mange besøkende men antallet besøkende økte betraktelig når vi markedsførte nettbutikken vår på sosiale medier. Dette gjorde at vi fikk en god økning med nye besøkende, noe som var utrolig spennende å se! Ved bruk av Google Analytics syntes vi at det økte trafikken på nettbutikken vår.

Google Analytics- fordeler ved å ta dette i bruk

Ved å ta i bruk Google Analytics får man en mer oversikt over trafikken som skjer på nettsiden, noe som er svært viktig for oss og andre som driver en nettbutikk eller noe lignende. En annen fordeler er at man forstår hvordan brukerne engasjerer seg i innholdet ditt på nettbutikken. Ved å vite dette er det lettere å se hvilke tiltak som var effektive og hvilke som ikke fungerer i det hele tatt. Jeg føler jeg fikk en bedre oversikt over hvilke tiltak som var effektive, noe som resulterte til at arbeidsprosessen var med effektiv i seg selv og gruppen min og jeg fikk et overblikk over hvilke områder som hadde forbedringspotensialet.

Nyttige analyser i Google Analytics | DIG2100 (2103)
Bildet hentet fra HER

En annen fordel ved Google Analytics er at man kan integrere med andre Google- tjenester, og man kan derfor bruke Google- markedsførings tjenester som vil være svært viktig å bruke Analytics for eventuelle evalueringer til resultatene. Uavhengig om hvem som skal opprette en nettbutikk, spiller Analytics en stor rolle og viktig å ta i bruk. Dette på bakgrunn av at du kan få en innsikt om hva du får av resultater og hva du eventuelt kan endre for å forbedre tiltakene som går dårlige. Her er noen punkter jeg mener fungerer effektivt med Google- Analytics

  • Det blir enklere å forbedre søkemonotoroplimaliseringen.
  • Bedre innsikt i datarapporter og hvordan man kan tilpasse markedsføringen.

Kilder:

https://synlighet.no/blogg/hva-er-google-analytics/

https://www.entrepreneur.com/article/368879?fbclid=IwAR1N2rxPIgv7-ZxXFzu3Psy8BpFNHm4E0VZTQ3vtvD7miTvTFaz0h6w7Edc