christinalundsten mars 8, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Lurer du noen gang på hva grønn markedskommunikasjon er? Hvis du leser videre får du kanskje svaret på det.

Men aller først skal jeg kort presisere hva markedskommunikasjon er. Selvom begrepet inneholder ordet kommunikasjon så handler det ikke om en form for kommunikasjon, men det er en strategi med flere ulike kommunikasjonsformer man bruker slik at markedet skal forstå budskapet. Noen av kommunikasjonsformene er reklame, personlig salg og PR. Prosessen starter helt fra konsumenten erkjenner et behov og til søkeprosessen, vurdering av alternativer, kjøpsbeslutning og vurdering av kjøpet i ettertid som vist på figuren under.

Kjøpsprosessen delt inn i ulike faser.

Grønn markedskommunikasjon

Det er et omfattende tema, og det er mange ulike faktorer som er viktige. det kan være snakk om alt fra grønne brands til merkeutvidelse (green brand extention) og grønnvasking av bedrifter. Bruk av farger er sentralt. Har du tenkt over hvilke farger du assosierer med “bærekraftig”?

Co-branding

Grønn markedskommunikasjon må være etterprøvbar og riktige, og er derfor ofte veldig komplisert å få til, men dette kan lettere gjøres med “co-branding”. Bærekraftig øko-co-branding betyr at bedriften kombinerer bedriftens merkenavn med merkenavnet til en sertifisert institusjon eller miljøorganisasjon som for eksempel Svanemerket, Grønn Punkt Norge og Miljøfyrtårnet. Ser du varer i butikker merket med en av disse logoene vet du umiddelbart at produktet er bærekraftig produsert, uten å måtte undersøke det nærmere.

Miljøfyrtårn.no
Svanemerket.no
Grønn Punkt Norge

For å fange opp og kunne analysere de ulike aktivitetene, elementene og interessene i en bedrift er det viktig å tilrettelegge kommunikasjonen. Det er ulike omgivelser rundt en bedrift som kan skape usikkerhet og påvirker bedriftens markedskommunikasjon.

Grønnvasking

Grønnvasking er når en bedrift velger å bruke mer ressurser på å fremstille seg selv som “grønne” gjennom ulike markedskommunikasjonskanaler, enn de bruker på å faktisk iverksette grønne tiltak.

Integrert markedskommunikasjon

Dette er også en form for grønn markedskommunikasjon. Det finnes hundrevis av ulike musikkfestivaler rundt om i verden, og mange av de reklamerer med at de er bærekraftige og grønne. Av alle disse er det Øya-festivalen i Norge som er verdens mest bærekraftige musikkfestival. Alt fra avfallshåndtering til økologisk matservering, transportløsninger, bruk av elektrisitet gjennom faste anlegg, trykksaker og panteordninger er konkretisert og synliggjort gjennom ulike reklame- og kommunikasjonsstrategier gjennom Twitter, Facebook og Instagram. De er på toppen av den kjente ”A Greener Festival Award” listen hvor de vurderer rundt 400 festivaler og eventer rundt om i verden. Øya-festivalen har fått utmerkelsen ”outstanding” etter sine år med bærekraft og miljø.

Øyafestivalen er en av 155 samarbeidspartnere som gjør en ekstra innsats i miljøhovedstadsåret.

Hvem kjenner vi til som er et grønt brand?

Et godt eksempel på dette er skomerket TOMS. Skoene er rimelige å produsere samtidig som at det er mindre utslipp ved produksjon enn hos andre. De selger alt fra deilige og lette sommersko til pensko og solbriller. Blake Mycoski var på reise i Argentina og oppdaget alle barna som vandret gatelangs uten sko. Med dette startet han opp firmaet sitt TOMS, og bestemte seg for at hver gang noen kjøper et par sko, skulle ett par sko gå til noen i nød. Dette kalte han for “one for one”. Dette gjør de i over 70 forskjellige land, og har i dag gitt ut over 60 millioner par med sko til sammen. I 2011 lanserte de også TOMS Eyewear og har siden reddet synet til over 400.000 mennesker. I 2014 lanserte de TOMS Roasting Co. som rett og slett er salg av kaffebønner. For hvert kjøp klarer TOMS å sørge for at én person har friskt vann i én uke. Sist, men ikke minst, lanserte de TOMS Bag Collection i 2015 som skulle sørge for å lære opp sykepleiere eller jordmødre til å gjøre en fødsel trygg, samt levere de verktøyene de trenger. På bare ett år har de hjulpet over 25.000 mødre. Ikke nok med alt dette, donerer de også 1 dollar for hver 3 dollar de tjener.

“TOMS® has always stood for a better tomorrow–one where humanity thrives.”