Brage Tellebon mai 25, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Et stort problem flere nye bedrifter har i dag er å skaffe nye kunder, eller kunder i det hele tatt. Ofte har man lite ressurser å jobbe med, og det koster ofte en del penger å sette opp en stor brukerbase. En undersøkelse gjort av Fundera viser at 20% av små bedrifter feiler i det første året, 30% i det andre året, 50% etter fem år, og 70% innen ti år. Growth hacking er et nytt konsept som skal hjelpe startups å løse dette ved å gi gode resultater innen vekst og langsiktige mål som gode kunderelasjoner og returnerende kunder.

Photo by Stanislav Kondratiev on Unsplash

Hva er Growth Hacking?

Growth hacking er et relativt nytt felt innen markedsføring som fokuserer på vekst. Det startet med nye bedrifter som trengte stor vekst på små budsjetter, men har siden også blitt adoptert av flere store bedrifter som AirBnB, Facebook, Google og andre. Growth Hackere fokuserer på å finne smarte, lav-kostnads alternativer til tradisjonell markedsføring, som for eksempel sosiale medier eller viral markedsføring, istedenfor å kjøpe annonseplasser i mer tradisjonelle kanaler som radio, tv eller aviser.

Tradisjonell digital markedsføring for de fleste er å kjøpe trafikk fra enten google eller facebook og få de til å sende kunder din vei, for så å la designere, programmerere, produktutviklere, osv. ta over. Men hvis alle jobber sammen kan det gjøre mye mer for bedriften din. 

Det er viktig å bygge gode relasjoner

Når Dropbox først startet brukte de mye penger på å bare få tak i en kunde. teknikkene deres virket ikke i det hele tatt. Men så prøvde de noe annet, et system hvor du kunne få mer lagringsplass ved å få venner, familie og kollegaer til å melde seg opp. Dette var mye mer effektivt, både fordi brukerbasen vokste massivt via viral spredning, og fordi mange av disse brukerne så nytten av programmet og brukte penger på å oppgradere kontoene sine. 

Undersøk og analyser innholdet ditt

Growth hacking handler om å eksperimentere for å se hva som fungerer på ulike plattformer, og hva som gir dårligere resultater. Se for eksempel på hvor mange som åpner opp mailene du sender, hvor mange som trykker seg videre inn på nettsiden din, hvordan målgruppen reagerer på forskjellig innhold du publiserer, for å få en forståelse av hva det er du skal fokusere mer av ressursene deres på. Det er også viktig å sørge for å få feedback fra kundene dine, det er ofte mye nyttig informasjon der.

Photo by Carlos Muza on Unsplash

Mye informasjon hentes også fra analyseverktøy som Google Analytics, Google Tag Manager og Facebook Piksel. Her ser du hvor mange som besøker nettsiden din, hvilke sider de er innom og hvilke produkter som er mest populære. Gjennom slike verktøy finner du ut mer om de forskjellige målgruppene dine, hva som fungerer for dem og hva som bør endres for å ha større påvirkning.

«AARRR»-modellen

https://www.slideshare.net/MarketingMasala/growth-hackinginfographic1

I planleggingen av en Growth Hacking strategi for en nettbutikk kan man bruke den såkalte pirat- unnskyld, jeg mener “AARRR»-modellen, med fem steg:

Acquisition – Det er å få folk til finne selve nettbutikken din på nett, ofte ved å bruke ting som søkemotormarkedsføring, søkemotoroptimalisering, blogging, sosiale medier, influencere osv.

Activation – Her skal du gi kunden et godt førsteinntrykk slik at de skjønner hva du selger og hvilket problem du kan løse for dem. 

Retention – Dette steget er for å sørge for at kunder du får forblir kunder i fremtiden. Sørg for at besøkende og kunder returnerer til nettbutikken din.

Revenue – Du skal jo tjene penger tross alt. Det er viktig å ha enkle betalingsløsninger og smertefrie registreringsmetoder for kundene. Brukeropplevelsen i betalingsprosessen er kritisk for enhver nettbutikk. Og hvis kunden ikke er fornøyd blir heller ikke du det.

Referral – Gjør det enkelt for kunder og besøkende å anbefale din butikk til venner og kjente. Du vil at de skal bli talsmenn for ditt merke og spre kjennskap om dine produkter og tjenester.

Jeg vil bare si at dette ikke er en mal du skal følge punkt for punkt, men heller et verktøy du kan bruke for å se på hva det er du trenger å arbeide med for å skape vekst i bedriften din.

Public Service Announcement

Harrys, et relativt nytt barberblad selskap som åpnet i 2013, har en veldig god suksesshistorie basert på Growth Hacking, hvor de ved bruk av forskjellige teknikker samlet inn nesten 100.000 e-poster på en uke, før de i det hele tatt lanserte nettbutikken. De som står bak merket nevner seks punkter som de mener er utrolig viktige og gis æren av suksessen. 

  • Få kundene til å føle seg spesielle og verdsatte
  • Gi kundene passende belønninger
  • Gjør deling så gøy som mulig for kundene
  • Og gjør delingen så lett som mulig
  • Fortell venner og kjente gjennom alle kanaler, spredningen starter med dem.
  • Så krysser du fingrene, for du vet aldri hva som kan skje

Oppsummering

Growth Hacking er som alt annet noe du må planlegge godt. Det er et samarbeid mellom alle i bedriften. Det er kontinuerlig testing og fintuning av alle deler i systemet for å få det beste resultatet. Det er ingen enkel måte å lære dette på, og det er ingen håndbok, bare verktøy og hjelpemidler som kan sette deg på riktig kurs. Growth Hacking er å eksperimentere, prøve og feile. Heldigvis er det snakk om veldig lave kostnader her, så det å prøve flere ganger skal gå fint.

Lenker

Tim Ferriss – How to Gather 100,000 Emails in One Week
Neil Patel – What is Growth Hacking?
Optinmonster – What is: Growth Hacking
Irenge Kazonza – Vekstmarkedsføring? Hva er det?
Georgia McIntyre – What Percentage of Small Businesses Fail?
Marketing Masala – Growth Hacking