steffengya mai 26, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

https://chaco.travel/growthhacking/what-is-meant-by-growth-hacking/

Markedsføring er et fag som stadig er i endring og fornyelse, samtidig som det bygger på de grunnleggende prinsippene. Måten vi lever på blir mer og mer digital og for å nå kundene må også markedsføringen bli digital, noe vi ser skjer i dag. Hvilken bedrift er ikke å finne på for eksempel Facebook i dag?

Innenfor digital markedsføring så dukker det også opp stadig nye måter å jobbe på og det som virkelig er i vinden i dag er det som kalles Growth Hacking. 

Growth Hacking handler om vekst. Dette begrepet handler om å kontrollere veksten i bedriften din og igjen som betyr å hacke veksten. Alle bedrifter ønsker jo å tjene penger. For at bedriften skal tjene penger så må man ha lojale og trofaste kunder, man må skape mersalg og ikke minst gjenkjøp. Vi må dekke et behov. Behov, behov, behov!

Dersom man gjør dette riktig så vil man tjene penger, men akkurat det jeg skal fortelle dere om i dag handler om en spesiell måte å øke veksten til bedriften på. 

Nå har jeg nok vekket nysgjerrigheten din og dersom du lurer på hva selskaper som Airbnb og Netflix har til felles anbefaler jeg deg å lese videre. 

Hva er egentlig Growth Hacking?

https://www.grow-force.com/growth-hacking-vs-traditional-marketing/

Begrepet kommer fra 2010 og mannen bak dette er Sean Ellis. Selv om begrepet kom for 10 år siden så sier vi fortsatt at det er et nytt begrep, for det er faktisk ikke så mange som vet hva det faktisk innebærer. 

Jeg vil si at alle som har tilgang til internett har gjort et søk på Google om hvor den nærmeste togstasjonen er eller hvordan lager man de perfekte fastelavnsbollene. Når man søker på Google i dag kommer det opp tusenvis av treff og man blir nesten litt oppgitt. Disse treffene er annonser som bedrifter betaler for, og man skulle kanskje tro at man betalte en pris for å havne på 1. plass. Dette gjør man derimot ikke. Man betaler for antall klikk på annonsen og du kan da betale alt fra 10 kroner til flere tusen kroner, alt etter hvor mange klikk din annonse får. Du sitter kanskje igjen med spørsmålet «hvordan kan da nye bedrifter, uten millioner på konto konkurrere mot store eksisterende bedrifter?» 

Det Growth Hacking i stor grad handler om er å tenke nytt og ikke bruke de tradisjonelle markedsføringsverktøyene som man i dag er vandt med. Det å se på nye muligheter og måter man kan gjøre dette på med bruk av kreativitet, målinger og analyser for å skape oppmerksomhet rundt det bedriften tilbyr. Målet med å bruke disse verktøyene er at det skal bli en «snakkis» og at det spres som ild i tørt gress på sosiale medier.

Ved dagens teknologi og ved bruk av algoritmene til for eksempel Facebook kan man teste og tilpasse det bedriften tilbyr til akkurat den målgruppen man ønsker å nå. Det vil si at det ikke er markedsføringen som skal føre til at bedriften vokser seg større, men det bedriften selger av produkt eller tjeneste. 

Men… Er det egentlig for alle?

Det er mange som tenker at dette passer kun for nye bedrifter uten noe særlig kapital og at det er disse bedriftene som benytter seg av dette, men det er feil. Growth Hacking handler om mer enn bare vekst, det handler om å gjøre det man tilbyr kjent for både målgruppen og alle andre. Det handler om å gå nye veier og tenke nytt. Puma er et eksempel på et selskap som valgte å benytte seg av denne metoden under FIFA World Cup i 1970. Mange tenker at det Airbnb og Netflix har til felles er at de er store amerikanske selskaper med millioner av brukere, men de har også benyttet seg av Growth Hacking begge to. 

Airbnb er et eksempel på et selskap som har benyttet seg av denne metoden for å markedsføre seg. De fikk kundene sine til å poste ads på Craiglist, og med den enkle grunn med å nå nye potensielle kunder. Dette gjorde de uten å bruke en eneste krone på markedsføringen sin og det førte til at Airbnb ble et raskt voksende selskap. 

https://eurojurishaugesund.no/airbnb-er-ikke-eiendomsmegler/

Er du fortsatt i tvil?

Hvis du fortsatt lurer på hvorfor bedriften din skal benytte seg av Growth Hacking så vil den som allerede nevnt spare store markedsføringskostnader ved å tenke nytt og annerledes. Du trenger heller ikke bruke store summer på annonseringer på Google, Facebook og lignende og Growth Hacking vil da være et mye rimeligere alternativ. En annen god grunn for å bruke nettopp denne metoden er for at du vil kunne se resultater av metoden raskt. Du vil raskt få nye kunder dersom de er fornøyde med det bedriften tilbyr noe som igjen vil fremme vekst og penger i kassa. 

Avslutningsvis så handler Growth Hacking om å bruke andre metoder enn den tradisjonelle markedsføringen som vi kjenner fra før. Det handler om å gjøre produktet eller tjenesten du tilbyr for mest mulig mennesker for minst mulig budsjett. Samtidig handler det også om å tenke utenfor den tradisjonelle boksen og komme med noe som vi forbrukere savner eller har lyst på. 

Nedenfor kan du se en 3:48 filmsnutt om det du nettopp har lest dersom du synes dette var interresant og noe du har lyst til å teste ut!

https://www.youtube.com/watch?v=khycfkmMovQ

Kilder

https://kult.design/growth-hacking

https://grunderbloggen.e24.no/2015/01/28/legg-ned-markedsavdelingen-na-er-det-growth-hacking-som-gjelder/index.html

https://www.fullstakk.no/growth-hacking