arvin0809 juni 12, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Growth Hacking er et tema som flere internasjonale selskaperbegynner å ta i bruk. Blant dem er Google og Amazon. I Norge er det ikke så mange som faktisk vet hva dette dreier seg om. I ukens innlegg skal jeg fortelle litt om hva Growth Hacking er og hvordan det fungerer.

Om Growth Hacking

Growth hacking er et paraplybegrep for en strategiplan om et hovedfokus for å øke et selskaps vekst. Dette brukes tidlig i oppstart fase for selskaper som trenger massiv vekst gjennom kort tid på små budsjetter. Mens den tradisjonelle markedsføringen i stor grad har omhandlet å tiltrekke oppmerksomheten til produktet eller tjenesten som tilbys, fokuserer growth hacking på hele kundeopplevelsen. Målet med Growth Hacking er å anskaffe så mange brukere eller kunder som mulig mens du lite som mulig.

«Begrepet “growth hacking” ble myntet av Sean Ellis, grunnlegger og administrerende direktør for GrowthHackers, i 2010.»

https://www.google.com/search?q=growth+hacking&sxsrf=ALeKk02491w8VctwjKC7tXoeo9VrwnNUzg:1588501259851&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjf88WqvJfpAhXlsosKHYHTAnoQ_AUoAXoECBAQAw&biw=1242&bih=597#imgrc=jfq3_3p65U6kMM

Hvordan bruke Growth Hacking

Growth Hacking handler om tenke på en ny måte i forhold til den tradisjonelle markedsføringsboksen. Bedrifter blir nødt til å tenke ut nye muligheter og måter ting kan gjennomføres på. Dette er fordi ikke alle bedrifter har budsjett til å gjennomføre store markedsføringskampanjer som koster det hvite av øyet. I stedet ønsker man å benytte seg av, krativitet, målinger, analyser og testing for å tiltrekke oppmerksomheten rundt produktet eller tjenesten. Målet er å få dette til å spre seg gjennom sosiale medier. Fordi det allerede eksisterer gode algoritmer på for eksempel Facebook kan man enkelt teste og tilpasse produkter slik at man kan nå den målgruppen man ønsker. Bedrifter vokser ikke akkurat av markedsføringen de gjennomfører, men det er er produktet eller tjenesten bedriften skal selge.

Når et selskap har laget produktet klart og ønsker å teste den ut er det viktig at de sikrer at kundene vil ha det, og at de er villig til å betale oppgitte prisen for varen. Dette er med på å samle inn data, slik at det hjelper selskapet med å samle inn data, for at man får en forståelse for kjøperspersonligheter og da kan målrette vekstmarkedsføringstaktikker. Det er viktig at bedriften oppdaterer produktet med jevne mellomrom, for at de kan fortsette å få tilbakemeldinger fra kunder slik at du vet du er på rett spor.  A / B-testing og andre konverteringsoptimaliseringsteknikker er avgjørende for effektiv Growth Hacking vekst.

«Den ideelle Growth Hacker vet hvordan man kan sette vekstprioriteringer, identifisere kanaler for kundetilgang, måle suksess og skalere vekst.»

Grunnleggende ferdigheter i Growth Hacking

  • Sosiale medier ( Facebook, Twitter, Instagram, Pintrest, LinkedIN, etc.)
  • Søkemotor markedsføring
  • Kreativ markedsføring (evne til å tenke ut av boksen og ha selvtillit til å prøve ut nye tilnærminger)
  • Software Engineering og Automasjon

Hvorfor bruke Growth Hacking?

Growth hacking brukes
for at bedrifter skal:

  • Finne nye måter å vokse eller hindre kundefrafall på
  • Hvis du vil jobbe raskere, mer ierativt og datadrevet
  • Hvis du ønsker et alternativ/supplement til tradisjonelle markedskanaler

Kilder

https://www.fullstakk.no/growth-hacking?gclid=Cj0KCQjw17n1BRDEARIsAFDHFeyVF_MYv0NNOzYsdhBhyjnWVnpC0v-jvC3unbJxXhzgsryIh8pWy1kaAkKjEALw_wc

https://www.google.com/search?q=growth+hacking&sxsrf=ALeKk02491w8VctwjKC7tXoeo9VrwnNUzg:1588501259851&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjf88WqvJfpAhXlsosKHYHTAnoQ_AUoAXoECBAQAw&biw=1242&bih=597#imgrc=jfq3_3p65U6kMM