Simen Langseth desember 30, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Growth marketing – Ikke
bli igjen på perrongen når toget går

På skolen i dag hadde vi besøk av Lars Bratberg og Jonas
Moe  som ga oss en innføring om Growth
marketing og hvordan dette vil hjelpe med å bedre vekst.

Bedrifter sliter med å ta imot råd fra store og flinke
aktører som for eksempel Facebook, Google eller gode konsulenter Mye av dette
er fordi det er en «Growing digtal» gap. 
Gapet går ut på den kunnskapen individet har mot hvilken kunnskap
individet egentlig kunne ha hatt. Det er tre tingene det er størst gap på er
også veldig nytt. Dette er deep learning, machine learning og NLP. 

(Bilde)

Det er derfor ekstremt viktig å ha et mindset til å alltid
lære nye ting slik at en ikke ender på avarage nivå. Mindset er også
hovedgrunnlaget i «Growth marketing transformation Pyramid»

Growth marketing
transformation Pyramid – Måten å lykkes med growth marketing

(Bilde)

Mindset – Mindset er hovedgrunnlaget i
pyramiden fordi dersom en ikke har riktig mindset vil ikke resten av klossene
fungere. Mindset om å alltid ønske å utvikle seg og holde seg oppdatert på
fagfeltet er ekstremt viktig. Mange kan tenke at dem gjør det uten at dem
egentlig er i nærheten av å være så oppdatert som dem kan. Enkelteste måte å
gjøre dette på er å trives og være interessert i jobben din, hvis ikke så er
ikke motivasjonen for utvikling der.

Process –  Det er 5 trinn på hvordan prosessen fungerer.

  1. Først
    skal alle få lov til å mindstorme, det skal komme mange ideer med ulike
    synspunkter fra ulike avdelinger i bedriften.
  2. Deretter
    skal ideene rangeres for å se hvilken ideer som skal følges og utprøves.
  3. De
    tar den beste ideen og setter opp et skjema som inneholder: «hva vi tror»,
    «beskriv eksperimentet», «hva skal måles» og «hva var resultatet».
  4. Ut
    ifra et slik eksperiment skjema kan en se om ideen faktisk var god eller
    dårlig. Er den god er neste steg å jobbe med stor utførelseskraft og få ting
    gjort.
  5. Når
    eksperimentet er ferdig er det viktig å analysere data nøyere enn kun
    kvantitativ data, det er også viktig å ta seg tid til å se på den kvalitative
    dataen.

Eksperimenter
kan være dyrt å gjennomføre men også den mest effektive måten å vokse. Facebook
gjennomfører mer enn 100 000 eksperimenter årlig, Google gjennomfører
7 000, og P&G gjennomfører 7000. Dette selv med kunnskapen om at det
vanligvis er kun 1 av 8-10 eksperimenter som faktisk er gode og vil hjelpe dem.
Det er som jeff bezoz(CEO amazon) sa «Being wrong might hurt
you a bit, but being slow will kill you»

People – Det er viktig å sette sammen team
hvor det er en kultur som gir psykologisk trygghet. Det å ha en kultur som gir
lov til å feile og nesten feirer feil fordi dem vet at jo flere feil dem gjør
jo nærmere noe ekstremt bra er dem. et Growth Team består vanligvis av en “growth
manager”, “growth engineer”, “growth designer” og en “growth analyst”. Hver av
disse har ulike arbeidsoppgaver men hovedsakelig dekker dem tilsammen et bredt
spekter med for eksempel  data testing,
lean marketing, creative marketing, technical marketing, coding,  ux improvment, conversation rate optimization
og behavioural psychology.

(Bilde)

Tactics – toppen av pyramiden er taktikk, her
er det fokus på å implementere som et helvete og bruke gode verktøy til å
hjelpe deg. Det er ulike taktikker for ulike stadier og mål så det blir
vanskelig å gi noen taktikker. Det kan settes opp et verktøy for å se på ulike
ting som burde testes eller endres i bedriften under ulike «avdelinger» som for
eksempel salg hvor en kan liste opp ulike aspekter som Call to action(CTA) og
oppføling av kunden. Se hva en gjør nå, om det funker og evt om det burde
endres på.

Growth marketing går
igjennom hele kjøpsprossen

Growth marketing tar for seg hele kjøpsprosessen ovenfor
tradisjonell markedsføring som kun fokuserer på hvordan å få besøkende inn på
nettsiden og få individene til å legge igjen informasjon.  

(Bilde)

De fire punktene som da growth marketing tar for seg mer som
ikke tradisjonell er activation, retention, referral, revenue. På disse
punktene er det mye å hente i form av å bygge en lojal kundemasse, selge og
følge opp. Jobben er ikke ferdig når kunden har gitt deg eposten, jobben er
aldri ferdig.

Activation – Det
handler om å skape et godt førsteinntrykk, dette må gjøres med brukervennlighet
og en AHA/WOW følelse. Dette er når kundene/brukerne dine opplever
kjerneverdien av det du selger.  

Retention – det
handler om å få kunder tilbake til siden dersom de forlot den. Det kan hende de
forlot den fordi nettsiden ikke er brukervennlig, det kan være lett å se dersom
du mister 60-80% av brukerne i løpet av 5-10 sekunder. Måter å få dem tilbake
på kan for eksempel være optimaliserer problemer i bedriften og epost
markedsføring hvor en minner individet om at du finnes.

Referral – det
handler om å bygge en større kundemasse. Her er det om at dem som allerede er
på siden din skal anbefale deg videre. Word of mouth (WOM) er den billigete og
mest effektivt måten å få kunder på eneste problemet er at det er ekstremt
vanskelig å skape WOM og en må derfor fokusere mye på kunden og å skape verdi.

Revenue – det
handler om all mulig salg. Vanlig salg, oppsalg eller kryss-salg. Dersom det
ikke er tilrettelagt for at kunden kan ende opp med å kjøp et annet
hovedprodukt som bedriften tjener mer på eller andre produkter som kan passe
til hovedproduktet vil bedriften tapte et stort potensiale for bedre omsetning
og inntjening.

Velg den riktige
aktiviteten til det riktige steget – Growth, Marketing, Product

Det er viktig å se forskjellen på hva dem ulike prioriterer
og hva som blir gjort i de ulike stegene. Hvor ved bilde under ser vi
forskjellen på Growth marketing og tradisjonell markedsføring.

(Bilde)

Dersom en ønsker å gjøre det bra i growth marketing er det
viktig å ha de riktige folkene. Noen egenskaper en person i et growth team
burde ha er å være:

  • Ekstremt løsningsorientert
  • Måle effekten på alt man gjør
  • Elske utfordringer
  • Ha en minimalt ego og maksimal
    gjennomføringskraft( Ikke tenk at ens egen ide er den beste kun fordi du kom på
    den, det er viktig å se alle ideer og med ulike perspektiver)

Her er en serie med videoer om growth marketing det er verdt
å se!

Kilder: