hanmon januar 20, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

M

sdff

For noen år siden begynte jeg å spille et MMO-spill med navnet Aion. Grunnen til at jeg begynte å spille det var at alle de jeg kjente spilte det også, alle vennene mine og til og med broren min. Men etter hvert begynte alle de jeg kjente å slutte å spille, men siden jeg var forelsket i spillet, så ble jeg der igjen.

Det var en tide der Aion var veldig populær, og grensekapasitet i de fleste servere var fult. Jo flere spiller jo mer inntekter betyr det for utgiverne av spillet. Dette gjorde at de investerte på å skape nye servere (disminishing returns).

Med tid fikk jeg nye venner i spillet, men etter den siste oppdatering til Aion 6.2 som ble lansert i Sør Korea i 2017, begynte folk å slutte å spille og gikk over til andre MMO-spill. Grunnen var at utgiverne av Aion i Europa som heter Gameforge, begynte å sette relative dyre produkter på Cash Shop (en nettside der man kan kjøpe ting med ekte penger for å bruke på spillet. Disse produkter gir deg i mange tilfeller store sjanser til å drepe andre motspillere). 

Prisene i Europa var nå syv til ti ganger dyrere enn prisene på Cash Shop i Sør Korea, på akkurat de samme produkter. Men det var ikke hovedgrunnen til at alle de jeg kjente forlot spillet, hovedgrunnen var at utgivere gjorde det umulig for spillere som ikke brukte virkelig penger, å bli bedre på spillet.

Sannsynligheten for å få bra våken, og andre ting i spillet var plutselig veldig lave i forhold til hvordan det var før oppdateringen. Nå var jeg og alle spillerne nødt til å bruke penger på spillet, for å i hvertfall kunne ha litt moro, siden hovedmålet på spillet er å prøve å bli bedre for å kunne slåss mot andre, for å drepe dem.

Dette gjorde spillerne avhengig av å bruke cash shop. Men hva skjer med de som ikke velger å bruke virkelig penger på spillet? Jo, siden de ikke har noe sjans å vinne lenger, så begynner de å miste interessen i å spille. Hver eneste motspiller de møter dreper dem, og da blir det ikke gøy lenger, vi får noe som heter Pay to Win.

Vi som elsket spillet, begynte å stille spørsmål på Forum (Forum er en nettside som alle MMO-spill har, der spillerne og utgiveren kan diskutere). Disse spørsmål ble ofte besvart med «vi vet ikke», «vi kommer til å se hva som skjer», osv. Kritikkene mot Gameforge var nå hovedsamtale i spillet. 

Men hva gjorde Gameforge?

De bare fortsatt med å gjøre alt som vi spillerne hadde klaget på. De spurte etter tilbakemeldinger, og isteden for å forbedre disse problemer. Lanserte de nye produkter på Cash Shop, selv om de viste at spillerne ikke kom til å like det.

Alt som var viktig for Gameforge var å tjene penger, utnytte hver eneste spiller så mye som mulig. Tillit trengte de ikke, siden penger var alltid drivkraften for alle forandringer som ble gjort av disse utgiverne.

Gameforge mistet tillit fra folk, med å ikke fullføre ting som de hadde lovet å forandre. Dette førte til at folk begynte å forlate spillet.

Å spille med venner er for mange hovedgrunnen for å spille et spill. Og når du ser at ingen av dine venner logger seg på spillet lenger, begynner du å føle deg ensom, spesielt i MMO-spill.

Det som Gameforge ikke så komme var hvordan nettverkseffekter kunne påvirke dem i fremtiden. På samme måte som den fikk folk til å begynne å spille Aion, kunne på samme måte få folk til å slutte å spille det. 

Disse misfornøyde spillerne skrev artikler om Gameforge, og ga dårlige ratings på mange av de mest kjente forum som hadde mange besøkere daglig. Dårlige kommentarer om utgiveren var nå preget over hele internett. 

Videoer fra kjente Youtubere med flere tusen følgere som Sywo og Lyah, som i en periode fikk penger fra Gameforge for å snakke bra om spillet, og deretter tiltrekke nye gamers til å joine Aion, fikk nå mange til å slutte å spille.

Folk som kan være interessert i å sette tiden sin på et spill, ser etter hvor stor populasjon er, ratings, og hvordan andre snakker om spillet. Disse ting sier mye om kvaliteten på spillet, og Aion scoret dårlig på alle disse områder. Lav populasjon, og dårlige kommentarer over alt, ingen vil spille et spill som er døende.

Men den del av populasjon som allerede hadde investert så mye penger på spillet, og ikke ville slutte for samme grunn, var nesten nødt til å kjøpe disse nye produkter fra cash shop for å kunne ha et konkurransefortrinn. Dette viste Gameforge, og dermed reiste de opp priser.

Det er ikke sikkert at disse spillerne som har spilt Aion i så mange år spiller fortsatt, men det som er sikkert er at Gameforge ikke tok de rette valg mot sine lojale kunder som kunne i langsiktig tid tiltrekke mere folk inn i spillet. 

Dette er et eksempel på hvordan nettverkseffekter kan påvirke til å med de store MMO-spill. Og hvordan hvert eneste valg tatt fra de store, kan påvirker deres suksess, enten på en dårlig eller bra måte.