andreabadendyck juni 6, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hei dere!
Nå har vi startet på siste del i valgfaget digital markedsføring, som Marius skal lede oss gjennom. I dette innlegget skal jeg gi noen gode tips om hvordan du kan komme i gang Google Analytics! Google Analytics er et nyttig verktøy for å analysere resultater fra sin nettside/nettbutikk, og det er derfor svært lurt å sette seg inn i dette.

Kort om Google analytics
Hvis du ikke har hørt om Google Analytics tidligere, ønsker jeg å gi en en rask innføring i hva dette er. Google analytics er et gratis analyseverktøy som gir deg detaljert innsikt og data du kan bruke som beslutningsgrunnlag for viktige avgjørelser og for å forbedre nettsiden/nettbutikken din. Ved hjelp fra Google Analytics kan du få svar på mange av de spørsmålene du sitter med, og det kan hjelpe deg å forstå hva du gjør riktig/galt og rett og slett være et viktig verktøy til suksess. Via Google Analytics kan du se hvem som besøker nettsiden din, lære mer om disse (alder/kjønn/bosted), se daglig statistikk over besøkende, se hva de trykker på og hvor lenge de er på nettsiden din, se hva som gir mest salg og følge med på resultatene til kampanjer. Med andre ord får du en fantastisk innsikt for å samle data og analysere!

Google, Analytics, Seo, Søk, Motoren, Optimalisering
Bilde hentet fra pixabay.com

Slik kommer du i gang

Steg 1: Dette er veldig lett. Start med å registrere deg og logge på google.com/analytics. Du kan enten klikke på «start gratis» for å opprette en konto eller klikke på «logg på Analytics» for å logge på kontoen din.

Steg 2: Konfigurer et «område» i Analytics-kontoen din. Det er et område som representerer nettstedet ditt, og er samlingspunktet i analytics for dataene fra nettstedet ditt. 

Steg 3: Konfigurer en rapporteringsvisning i området ditt. Med rapporteringsvisninger kan du opprette filtrerte perspektiver for dataene dine, f.eksempel alle data bortsett fra bedriftens interne IP-adresser, eller alle data som er tilknyttet en bestemt salgsregion.

Steg 4: Legg sporings-ID koden i nettsiden din. Til slutt skal du klikke på «hent en sporings-ID». Godta avtalen og da får du en nettsiden med en sporings-ID øverst. Dette er en kode du skal legge inn i din nettside slik at Google Analytics kan spore nettsiden din. Denne koden skal du legge til inn i HTLM-koden på nettsiden din mellom <head> og </head>.

Denne videoen synes jeg var svært nyttig da jeg skulle sette meg inn i Google Analytics for første gang.

Med google analytics blir det enklere å forbedre søkemotoroptimaliseringen, du kan integrere det med andre google-tjenester, full oversikt over hvem dine besøkende er og hva de foretar seg, og du får god innsikt i hvordan du kan tilpasse markedsføringen din. Det er veldig enkelt å komme i gang med det, og jeg anbefaler å bare leke seg litt rundt i verktøyet for å lære seg alt det har å by på. Er det noe som er sikkert, så er det at Google analytics kommer til å være svært viktig for din bedrift for å oppnå deres mål. Så det er ingen grunn til å tvile- lag deg en bruker og kom i gang!

Kilder:
 https://synlighet.no/blogg/hva-er-google-analytics/

https://support.google.com/analytics/answer/1008015?hl=no