
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
I dagens blogginnlegg skal vi se på hvordan man kan bruke den digitale plattformen for å markedsføre deg selv, eller din bedrift. Vi skal se på hva Instagram er, hvordan det fungerer, og gå gjennom ulike ting man kan gjøre for å oppnå suksess på Instagram. Hovedmålet er å oppnå en bedre forståelse for hvordan Instagram fungerer, og hvordan man kan bruke det som et nyttig verktøy. Målgruppen for dette innlegget er andre digitale markedsførere som ser etter råd, og tips om Instagram.
Hva er Instagram:
Instagram er en applikasjon som man kan del bilder og videoer på. Man kan legge ut bilder på sin egen side, gjennom sine egne historier, og man kan også lage ting som kalles Reels. Alt dette kan brukes til å markedsføre deg selv eller din bedrift. Instagram er en av de største sosiale mediene som finnes i hele verden, og i Norge var det 36% av befolkningen som brukte den daglig gjennom fjerde kvartal i henhold til Ipsos sin undersøkelse.
På applikasjonen kan man følge andre personer, og bli fulgt av andre personer. Dette vil si at du vil få opp innleggene, eller historiene til de personene som du følger. Du kan også sende kommentarer til innleggene du ser, og man kan gi likes til innleggene. Å evne å kunne markedsføre seg i Instagram kan gi utrolige mange fordeler for ditt eller din bedrift sin brand. I 2020 så hadde Instagram 1 milliard aktive brukere, så antall personer man kan nå ut til med sin markedsføring kan være utrolig stort. Hvis vi ser på litt annen statistikk så bruker 500 millioner mennesker Instagram Historie funksjonen daglig. Dette igjen forsterker meldingen om hvor stort Instagram er.

Hvordan markedsføre deg selv?:
Nå skal vi gå over ulike ting du må gjøre for å kunne lykkes med markedsføring på Instagram:
Lage en bedriftskonto:
Man kan velge om man han skal ha en bedriftskonto eller en vanlig personlig konto på Instagram. Det lønner seg å velge bedriftskonto ettersom man får flere gode fordeler av dette. Med en bedriftskonto får man en såkalt call to action, som gjør at kunder kan kontakte deg direkte derifra. I tillegg får man analyseverktøy med, som gjør at man kan analysere data for å vurdere hvordan man klarer seg. Dette får man ikke gjennom en personlig konto. Derfor er det så nyttig å bruke bedriftskontoen som Instagram tilbyr gratis.
Bruke andre sosiale medier:
Det er viktig å ta i bruk det nettverket man allerede har, hvis man har et. Å dele, og promotere seg selv over flere sosiale medier kan hjelpe med å styrke deg selv på Instagram, men også de andre plattformene. Dette kan være plattformer som Tik Tok, Facebook, Snapchat, Twitter og YouTube. Hvis man har folk som følger deg på en plattform, så kan det hende de vil også følge dere på en annen plattform hvis du promoterer den, eller gjør det klart for kunden at dere er på der. Dette er et generelt tips for alle plattformer, ikke bare Instagram

Vær involvert med dine tilhengere, og ikke overdriv med innleggene:
Å være aktiv med sine følgere på Instagram er viktig. Dette er fordi det skaper en forbindelse mellom deg og dine kunder. Tenk sånn her: Hvis du vil at de skal bruke tiden til å like, kommentere innlegget ditt, så vil nok de at du skal gi tilbake ved å svare på kommentar hvis det er mulig. Å gjøre dette vil skape aktvitet på brukeren din, og folk vil kommentere oftere hvis de vet at du svarer. Dette bygger på det med å gi en ekstra verdi til kunden, og ikke bare det du selger, og dette kan gjøre at de velger dere ovenfor andre. Det kan også føre til at de snakker om dere til sine venner, og gir dere bra omtale. Så man har veldig mye å tjene på å ha kontakt med sine følgere på appen.
Det er samtidig viktig å ikke gå for langt når det gjelder det å publisere innlegg og andre ting som historier. Det er viktig å promotere seg selv, og bygge sin merkevare på appen. Men samtidig er det viktig at man ikke gjør for mye av det. Av egen personlig erfaring så har jeg veldig mange ganger valgt å «unfollowe» noen fordi det blir rett for mye av det. Det er viktig at man ikke overvelder de som følger dere. Man må prøve finne den rette balansen. Det er naturligvis vanskelig, men å ta i bruk analyseverktøyene som jeg nevnte tidligere kan være et godt hjelpemiddel til å finne den balansen. Da kan man se hva slags interaksjoner fungerer, og hva kunden responderer på, og ikke responderer på.
Hashtags:
Hashtags er noe som er en del av Instagram. På norsk kaller vi det emneknagg. Det er en noe man kan legge ved innleggene sine på denne måten: #Hashtag. Når man gjør dette så kan man trykke på emneknaggen, og man finner innlegg som har brukt den emneknaggen. Dette gjør at man kan bruke de til å knytt meldinger sammen, og finne innlegg som omhandler den tingen emneknaggen er.
Ved bruke en relevant emneknagg så legger man opp for at skaper aktivitet som er knyttet til deg. Dette kan være å skape emneknagger som kunder kan bruke ved sin personlig delen av dine produkter eller tjenester. På denne måten så kan andre finne dere gjennom kundene deres og emneknaggen. Man kan på en måte skape gratis markedsføring hos de personlige kontoene til kundene dine. Dette kan være virkelig nyttig til å vokse, og øke din «Reach» på Instagram.

Kreativitet:
Det er også viktig å være kreativ med sine innlegg og historier. Hvis man legger ut det samme om og om igjen så kan det bli repeterende og kjedelig. Man kan varierer med ting som konkurranser, giveaways, og ting som avstemminger gjennom historien sin. Alt dette vil gjøre at man gjør ting litt friskt, og gir kunden en mulig til å ha en interaksjon med deg.
Det kan også være andre ting man kan gjøre, og alt er egentlig opp til din kreativitet. Dette gjør at mulighetene er mangt, og alt kan være en mulighet. Samtidig er det viktig å ha fokus på at kunden faktisk liker det du poster, så man ikke gå for langt med kreativiteten. Det må ha en hensikt og et formål mot kunden.
Innlegg som er relevante:
Det er også viktig å finne innlegg som er relevante for din målgruppe. Vi har snakket om å ikke publisere for mye, og være kreativ, men må også være relevant. Dette er viktig å huske på. Hva enn du publiserer MÅ være relevant, og ha en hensikt. Ellers er det bare bortkastet tid for dere, men også for dine følgere. I tillegg til dette er det lurt å vite når din målgruppe er mest aktiv på Instagram, og publisere i dette tidsvinduet. Dette øker sjansene for interaksjoner, og aktivitet rundt kontoen. Hvis man klarer å finne ut når din målgruppe er aktive så har man en gullgruve.
Bruke Influensere – hvis mulig:
Bruk av influensere har økt mer og mer med tiden. Jeg skrev nylig et innlegg om influenser marketing som dere kan sjekke ut hvis ønskelig. Man har mange personer som har en stor tilhenger base. Disse influenserne har mange som ser opptil dem, og dermed vil det å ta i bruk dem kunne hjelpe deg å vokse utrolig mye. Samtidig kan ikke dette være det letteste hvis man er en liten bedrift, eller promoterer seg selv. Influensere kan bli for dyrt i slike tilfeller, men hvis man har ressursene til å kunne bruke influensere, så anbefaler jeg det på det sterkeste. Det har blitt en stor del av markedsføring på disse sosiale plattformene.
Konkurranser/Giveaways:
Som jeg nevnte under kreativitet så er det mulig å ta i bruk ting som konkurranser og giveaways. Det kan hjelpe med å vokse merkevaren din 70% kjappere enn de som ikke gjør det. Dette er noe jeg har opplevd personlig med nettbutikken jeg lagde gjennom en eksamen. Vi lanserte nettbutikken med en giveaway. Dett gjorde at vår vekst på Facebook og Instagram økte enormt, og ble mye større enn det vi hadde anslått med. Vi kom i mål må våre Objective Key Results bare dager etter lansering, og disse målene var basert på slutten av dette nettbutikk prosjektet. Så ta i bruk slike konkurranser kan absolutt være et nyttig verktøy.
Oppsummering:
Jeg håper dette innlegget har hjulpet med å forstå hvordan man kan bruke Instagram til markedsføring. Dette kan virke mye i starten, men med tiden vil det bli enklere. Gevinsten kan være enorm, og hvis man ønsker å oppnå suksess på sosiale plattformer så er Instagram en du må være på, og lykkes med. Jeg håper dere fikk noe ut av dette innlegget, og oppfordrer dere gjerne til å komme med egne tanker om Instagram, og muligheten til å markedsføre seg selv der.
Kildeliste:
- Adespresso.com, «The 29 Instagram Statistics You Need To Know in 2021», lesedato: 5.Juni, 2021, https://adespresso.com/blog/instagram-statistics/
- entreprenuer.com, «7 Marketing Tips to Help Grow your Brand on Instagram», lesedato: 5.Juni, 2021, https://www.entrepreneur.com/article/280964
- ipsos.com, «Ipsos SoMe-tracker Q4´20», lesedato: 5.Juni, 2021, https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q420
- smallbiztrends.com, «What is a hashtag? And What Do You Do With Hashtags?», lesedato: 5.Juni, 2021, https://smallbiztrends.com/2013/08/what-is-a-hashtag.html
- sproutsocial.com, «How to Promote Your Instagram: 13 Ways that actually work», lesedato: 5.Juni, 2021, https://sproutsocial.com/insights/promote-your-instagram/