fridaespenes juni 5, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Jeg har tidligere skrevet ett innlegg om den sosiale medier kanalen TikTok som spesielt i det siste året har tatt verden med storm og som stadig vokser seg større og større. Bare på noen få år har TikTok hatt en enorm vekst og er nå blitt en av de største appene i verden. I dagens blogginnlegg skal jeg ta for meg nøyaktig hvordan du kan bruke TikTok som en markedsføringskanal.

Hvordan fungerer det?

På TikTok kan du både være en «viewer» eller en «creator». Appen lar brukerne lage og poste videoer som ligger et sted mellom 15 og 60 sekunder og det er videoer med bruk av fengende og trendy sanger eller danser, eller morsomme klipp som ofte går igjen. Du finner også alt fra instruksjonsvideoer, til kleshauls, matvideoer og ulike utfordringer. TikTok er som en miniversjon av YouTube og jeg tror nesten du kan finne absolutt alt du leter etter inne på appen. TikTok benytter seg også av algoritmer, så hver eneste bruker har en «for you page» som består av videoer med innhold som er tilpasset enhver bruker, alt etter hvilke videoer man tidligere har sett på og «liket». TikTok er også den eneste appen som i stor grad benytter seg av utfordringer i form av for eksempel å lære seg en dans, noe som bidrar til en følelse av felleskap og er en fin måte å skape engasjement.

Skjermbildet tatt fra YouTube

Markedsføring på TikTok

Som med markedsføring på alle andre kanaler er noe av det første man bør notere seg målgruppen. TikTok er en app hovedsakelig brukt av Generasjon Z, altså er det en relativt ung målgruppe du når ut til via appen, så dersom det er barn/ungdom og unge voksne du ønsker å nå er appen midt i blinken. Men, her er det også ekstremt viktig å huske på markedsføringsloven om reklame mot barn og trå varsomt.

TikTok er i motsetning til mange andre sosiale medier kanaler en relativt enkel app å forstå og det krever ikke særlig mye innsats eller kunnskap for å lage bra innhold. Sett opp imot for eksempel Instagram der du behøver kvalitetsbilder, riktig lys, riktig setting, en god caption og kanskje timesvis med redigering, behøver du bare en kjapp videosnutt som tar deg noen sekunder å spille inn på TikTok. (admirate)

Det er høyere aktivitetsnivå på TikTok enn andre sosiale medier kanaler da det er en mye lavere terskel for å legge ut innhold og hver eneste video du poster behøver ikke å være i toppkvalitet for å gjøre det bra. En tredjedel av brukerne på TikTok poster så mye som minst en video hver eneste dag, noe som øker mulighetene betraktelig for å gå viralt og nå ut med sitt innhold til millioner av mennesker verden over.

Benytt deg av SPARK

Når du skal lage en video på TikTok kan du benytte seg av forkortelsen SPARK for å oppnå best mulig resultat. SPARK er en forkortelse for:

Short: Folk kjeder seg fort så hold videoen din kort og effektiv.

Personality: En sterk personlighet skiller seg ut i mengden.

Alive/Adapteble: Hold deg våken og følg med på trendene.

Related/Representative: Følg med på videoer som går viralt akkurat nå og relater til disse.

Kind: Vær snill med følgerne dine ved å formidle budskapet ditt så det er lett å forstå.

Er TikTok riktig markedsføringskanal for deg?

TikTok er trolig fremtidens app, og selvom den per dags dato hovedsakelig blir brukt av barn/ungdom og unge voksne, vil den nok mest sannsynlig, akkurat som alle andre sosiale medier kanaler, trekke til seg flere voksne brukere med tiden. Det kan derfor være en ide uansett målgruppe å i hvert fall laste ned TikTok og sette seg litt inn i hvordan det funker for å holde følge med dens vekst og for å ligge ett steg foran konkurrentene dine.

På TikTok er det kun kreativiteten som setter grenser, og det er like akseptert med seriøse eller informative videoer, som det er akseptert med humor videoer. Her er det altså kun opp til bedriften selv å kjenne på om TikTok er en markedsføringskanal som passer for dem.

Kildehenvisning:

https://admirate.no/2021/04/25/tiktok-markedsforing-og-annonsering/

https://tenkdigitalt.no/blog/tiktok/