dbelsnes juni 8, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget skal jeg ta for meg hvordan man kan drive markedsføring på et av de største medie plattformene vi har i dag, nemlig Instagram. Vi ser i dag flere og flere som benytter seg av markedsføring inne på Instagram, dette er ikke bare bedrifter men også flere som markedsfører seg selv eller sitt eget merkevare. Før jeg går inn på selve markedsføringen får du en kort forklaring om hva Instagram er.

 

Bildet hentet fra Pixabay.com

 

 

 

Instagram

 

I 2010 ble Instagram lansert som en gratis tjeneste hvor man kan dele bilder med et eget nettverk. Dette var den første tjenesten utenom Facebook som gjorde det mulig for brukere å legge ut bilder til sine følgere. Selskapet ble kjøpt opp av Facebook i 2012 og har etter den tid bare blitt større og større. I dag er det hele 2,5 millioner nordmenn som bruker denne appen. Totalt har Instagram over 1 milliard registrerte brukere. Dette er også grunnen til at flere ser muligheten til å bruke denne kanalen for markedsføring.

 

Hvordan markedsføre på Instagram?

 

Publiseringsstrategi:

 

Det aller første man burde sette seg inn i før man skal markedsføre på Instagram er det å lage en publiseringsstrategi.          En publiseringsstrategi er en strategi du legger frem før man starter med å legge ut bilder eller annet innhold på Instagram. En god strategi er å legge frem bilder med godt innhold og også ha en strategi som viser til hvor mange innlegg som skal være i uken. Instagram benytter seg også av en algoritme som vil prioritere innlegg som flere ser på. Altså jo flere som ser innleggene jo mer vil Instagram fremme dine bilder. Dersom innleggene ikke blir lagt ut riktig tid på døgnet vil man kunne miste mange klikk. Derfor er det viktig å sette seg inn i tiden følgere er mest aktive. Dette er ofte i lunsj-tider eller etter jobb.

 

 

Innhold:

 Innholdet og kvaliteten av de forskjellige innleggene som blir lagt ut er alfa omega. Dersom det ikke er spennende eller underholdene poster så vil færre folk velge å følge deg. Men det er også viktig at det er relevant stoff som kommer frem i dine bilder eller videoer. Hva innholdet er kommer helt an på hva man skal markedsføre, men hvis tanken er å gjøre kundene eller følgere interesserte så må man underholde.  Når man skal legge ut en biograf inne på et bilde er det bare mulig å benytte seg av 150 tegn. Dette fører til at man må benytte tegnene veldig nyttig. Veldig få brukere skriver 150 tegn på et innlegg, men velger heller å legge til hashtags som vil gi linker inn til ditt innlegg.  Her gjelder det å være lur ved å benytte geotags som fører til at de som er nær deg vil kunne se innlegg som du legger ut. Ellers må man benytte hashtags som handler om det innlegget gjør. Dette vil si at dersom zalando skal legge ut et bilde med en jakke så kan de også skrive «jakke» som en hashtag.

 

Stories:

En veldig populær funksjon inne på Instagram er stories. Snapchat revlosjunerte gamet med å gjøre det mulig for brukere å dele bilder eller videoer som man bare kan se i 24t altså en story. Denne funksjonen var Instagram rask til å skaffe seg, noe som nesten alle benytter seg av den dag i dag. Denne funksjonen er nå også mulig å bruke for markedsføring inne på Instagram på flere forskjellige måter. For å gjøre følgerne mer til en del av opplevelsen kan man legge til meningsmålinger. Man kan også ha en video hvor brukeren kan «swipe up» og deretter komme rett til nettsiden/nettbutikken. For at man skal kunne bruke denne funksjonen så må kontoen ha over 10 tusen følgere.

 

Betalt annonsering:

Som på alle andre digitale plattformer er det nå mulig å betale for annonsering. Dette vil gjøre innlegget ditt mer synlig for enda flere. Her er det også mulig å segmentere på flere måter. Dette kan være geografisk, kjønn, alder osv. Slik annonsering er også med på at ditt innlegg treffer riktig brukere for deg. For betalt annonsering er det bare villigheten for betaling som setter grensen.

 

Daniel Belsnes