lasselunden mars 1, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Disrupsjon beskriver en prosess hvor en mindre bedrift med begrensede økonomiske midler kan utfordre de større bedriftene og de mest etablerte aktørene.  De etablerte aktørene har som fokusområder om å forbedre varene og tjenestene sine, oftest for de mest lønnsomme kundene deres. Distruptive leverandører angriper markedet med en lavere pris enn de etablerte leverandørene. De kalles for inntrengere. Inntrengerne leverer gode nok produkter til en lavere pris og etter en periode beveger de seg høyere i markedssegmentet med høyere kvalitet på produktene sine. Disrupsjonen er mulig fordi de etablerte leverandørene overser visse markedssegmenter. Bærekraft hos bedriftene er i vinden og det blåser som aldri før!

Distruptiv endring –> innovasjon? 

Distruptiv innovasjon kan defineres som banebrytende markeds – eller teknologidrevet nyskapning som endrer markedet ved å gjøre den eksisterende forretningsmodellen til en bedrift irrelevant. 

Et eksempel er utviklingen av mobiltelefon. Før hadde hver husstand en fasttelefon med et felles telefonnummer for hele husstanden. Etterhvert kom mobiltelefonen som åpnet nye markeder og plutselig satt hver person i husstanden med egen telefon og et eget telefonnummer. I det siste tiåret har vi også sett mobiltelefonen erstattet flere andre gjenstander. Før hadde man sekken full av vekkeklokke, lommelykt, notatbok, kalkulator og mye mer. Nå har vi alt i ett på en smarttelefon som vi legger i lommen våres.

Et annet eksempel på distruptiv innovasjon er Spotify. På samme måte som smarttelefonene åpnet Spotify et helt nytt marked ved å ha alle sangene inne på en enhet/app. Utviklingen gikk fra at man gikk i butikk og kjøpe en CD plate eller kassett, og hørte på det via en CD – eller kassett spiller. Så kom Apple med ideen at en kunne kjøpe sanger for en svært billig penge isteden for å «stjele» de fra Lime Wire, for å legge de inn på iPoden sin eller Mp3-spilleren. Nå kan vi laste ned sangene til enheten fra Spotify for en fast sum i måneden, ubegrenset. 

Vil du lese og lære mer om distributive endringer og innovasjoner kan du besøke nettsiden jeg brukte for dette innlegget: 

https://blogg.markedspartner.no/ledelse/hva-er-disruptiv-innovasjon

Håper dere likte innlegget, legg gjerne igjen en positiv kommentar eller innspill! 

Vi blogges neste uke 🙂