norabhodt April 23, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Douchebags ble etablert så sent som i 2012 av den svenske twin-tip legenden Jon Olsson, og sammen med den norske produktdesigneren Truls Brataas utviklet de en ski-pose med helt nye egenskaper. En ski-pose de selv hadde savnet når de var ute på nye skieventyr. Selskapet har på kort tid utviklet seg til å bli en internasjonal merkevare innenfor reiseeffekter, og særlig har sekkene blitt populære blant unge og motebevisste forbrukere.

Douchebags
har således utfordret etablerte merker som Samsung, Bergans og Fjällräven, og
leverer reiseeffekter av høy kvalitet med vekt på design og funksjonalitet. Litt
på samme måte som Apple når de i sin tid utfordret de etablerte PC-produsentene
med de samme produktfordelene, og kapret unge og bevisste kjøpere med sine Mac,
IPad og Iphone-produkter.

Visjonen til Douchebags er: ”To create better journeys through smarter travel gear”. Og folkene bak produktene er lidenskapelig opptatt av å utfordre naturen og seg selv gjennom alt fra eventyrlige reisemål til krevende ekspedisjoner. De forteller historier som er interessante for mange, og deler disse gjennom bilder, video og reisebrev i sosiale kanaler som Youtube og Instagram. Og på denne måten utvikler Douchebags et nytt marked på siden av de etablerte merkevarene innen reiseeffekter.

Douchebags har altså vært en rebell som har omdefinert markedet for reiseeffekter, og utviklet noe nytt. På samme måte har de klart å skape stor oppmerksomhet og kunnskap rundt sin egen merkevare gjennom en tydelig strategi i sosiale kanaler.

De har vært veldig bevisste på hvem de henvender seg til – nemlig unge mennesker mellom 20-40 år med interesse for ski, sykkel, fjellturer, surfing osv på ulike steder i verden. Og kommunisert med målgruppen gjennom Youtube, Instagram og egne nettsider.

Dette viser at det er mulig å skape et helt nytt marked ved å tenke annerledes enn konkurrentene. Først og fremst ved å skape nærhet til sin egen målgruppe, og lytte til hvilke ønsker og behov de har. For deretter å utvikle nye produkter som tilfredsstiller kundene, og konstant være i utvikling.

Ny teknologi og bruk av sosiale kanaler gjør det også lettere å nå ut til potensielle brukere på en mer effektiv og rimeligere måte enn tidligere. Enkle video-snutter er rimelig å produsere, og både bilder og video kan produseres og distribueres enkelt via mobiltelefon.

Samtidig gir det også rom for konkurrenter som tar i bruk de samme virkemidlene, men Douchebags var først ute og har dermed en fordel av være høyt oppe i bevisstheten hos forbrukeren. Samtidig krever det at Douchebags er i konstant utvikling, og ikke slipper til for mye konkurranse slik vi ser at Apple og Iphone blir utsatt for fra kinesiske konkurrenter som Huawai som i dag både tester bedre, og leverer billigere.