AndreaLorentzen juni 16, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Nå er vi på slutten av fjerde semester på Høyskolen Kristiania og har nå valgfag, noe som jeg har nevnt tidligere på bloggen. Vi har faget Varehandel: Bærekraftig og Digital, og jeg og min eksamensgruppe sitter nå og gjør siste innspurt på eksamen vi skal levere. Jeg skriver eksamen sammen med Marthe Knoff og Sandra Poulsen, vi fungerer godt sammen som gruppe og dette gjør selveste eksamensskrivingen noe enklere!

Den siste eksamen fikk vi i oppgave å opprette og lansere en velfungerende nettbutikk. Vårt resultat ble da MAS. Second hand. Selveste navnet MAS er satt sammen av våre forbokstaver og vi opplever ordet som fengende og enkelt å huske. Second hand har vi også kalt oss, fordi vi ønsket å opprette en bruktbutikk på nett. Dette fikk vi som inspirasjon fra kurset Bærekraftig markedsføring, der vi lærte mye om en bruk-kast mentalitet. Derfor ønsker vi, med våres nettbutikk, å snu om denne tankegangen til en gjenbruks-mentalitet.

Når vi lagde logoen ønsket vi at den skulle være enkel og stilren, noe jeg syns vi klarte!

Vi lanserte nettbutikken den 4.juni og det gikk over all forventing!
Datoen ble noe senere enn hva vi først hadde tenkt oss, da vi møtte på noen uforutsette problemer på veien. Dette løste vi raskt og fikk satt i gang å promotere for nettbutikken på våre egne Facebook sider. Vi fikk personer som ønsket å abonnere på vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrev ble opprettet og sendte til våre abonnenter, som reklamerte for at vi åpnet nettbutikken. Der hadde vi en liten smakebit på hvordan utseende nettbutikken hadde og et lite utvalg av hva slags produkter vi ønsket å selge.

Vi fikk raskt besøkende og vårt første salg kom samme kvelden. Dette var utrolig gøy! Vi tuklet litt med hvordan vi godkjente og fikk gjennom bestillingene til kunden, men fant ut av det til slutt. Hele prosessen av lanseringen av nettbutikken gikk relativt greit. Det var selvsagt noen utfordringer underveis, men dette kom ikke som en overraskelse. Det å lansere en nettbutikk er ikke noe noen av oss har gjort før, så derfor var dette en spennende og utfordrende oppgave! Ekstra gøy var det også, da første salg kom og vi så alt vi har gjort av forarbeid fungerte fint.

Vi fikk pakket produktene vi hadde solgt og sendt de av gårde. Etter noen få dager hadde kunden mottatt pakken og vi fikk en tilbake melding om at de var godt fornøyd med det de hadde kjøpt! Så salgsprosessen kunne ikke gått bedre!

Etter nettbutikken ble lansert oppdaget vi en skrivefeil og at produktene våre ble vist på en rotete måte. Vi var raskt inne og rettet på skrivefeilen. For å få en bedre og mer oversiktlig opplevelse som bruker av nettbutikken, delte vi inn produktene våre i flere kategorier. Vi startet først med kun “Startside” og “Håndlagde produkter” som viste hva slags produkter vi solgte. Vi skjønner det i ettertid, at dette kunne virke lite oversiktlig. Så vi opprettet flere kategorier som delte inn produktene våre i “Interiør”, “Beauty”, “Accessories” og “Håndlagde produkter”. Det gjorde nettbutikken våres mye mer oversiktlig og enklere for bruker å se hva slags produkter vi har.

Vi koblet opp Google Analytics til nettbutikken, her fikk vi oversikt over hvor mange som var inne på siden. Vi fikk også informasjon om våre besøkende. Som for eksempel hvilken aldersgruppe de tilhørte, hvilket kjønn det var og hvor mange returnerende kunder vi har. Disse målingene var spennende å se og viser oss hvordan vi kan arbeide mot å opprettholde deres interesse for nettbutikken, men det gir oss også en mulighet å se hvordan vi får ikke-brukere til å bli brukere. Google Analytics ser vi på som et nyttig verktøy for å videreutvikle nettbutikken på best mulig måte.

Alt i alt har denne prosessen vært både utfordrende, noe frustrerende, men også svært lærerikt. Det har gitt oss mye kunnskap som vi ikke hadde fra før. Jeg ville ikke vært foruten det som har vært en utfordring. Utfordringene har gitt meg en mestringsfølelse når jeg har løst de og en litt mer spennende vei mot en velfungerende nettbutikk i dag!

Jeg er også veldig fornøyd med innsatsen og samarbeidet jeg og min eksamensgruppe har hatt. Vi har vært enige i hva vi ønsket konseptet skulle være og kom raskt frem til ønsket utseende på nettbutikken.