vildechristinskildrud June 18, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

En strategi defineres
som kunsten å finne en bærekraftig balanse mellom mål, midler og metode, ofte i
en situasjon preget av konkurranse av SNL. En strategi er nødvendig å ha for å ha
en organisert måloppnåelse i virksomheten.

I dag er verden preget
av det digitale, og en digital strategi blir like viktig som virksomhetens
ordinære strategi. Dette blogginnlegget skal altså handle om digital strategi
og hvorfor denne bør implementeres i alle virksomheter.

I dette
blogginnlegget får du lese om:

  • Hvorfor en digital strategi er et «must»
  • Hva en digital strategi bør inneholde
  • Hvordan sette opp en digital strategi
Bildet hentet fra: https://peopleconscience.com/2016/09/19/digital-strategy-in-hr-world/

Hvorfor en digital strategi er et «must»

Ifølge en undersøkelse gjort av Forrester
Consulting for Catalystdigital.com svarte 95% av respondentene at minst en
søkskanal ble brukt for oppdagelsen av nye produkter og 94% av respondentene
brukte minst en søkskanal for vurdering og kjøp. Man får ofte tak i potensielle
kunder via nett, og kjøpsprosessen er helt annerledes enn den var for 10 år
siden. Dersom man har det beste produktet, men ikke har en god nok digital
strategi, vil konkurrenter som har strategien på plass fange kundene og kapre den
store markedsandelen som egentlig kunne tilhørt virksomheten med det beste
produktet.

Dersom du velger å ikke ha en digital
strategi kan du risikere og miste mange salg på veien. Du kjenner ikke til din
digitale målgruppe, og vet derfor heller ikke hvordan du skal kommunisere med
dem. Posting av innlegg på sosiale medier kan være en viktig del av den digitale
strategien, men det er så mye mer som kan gjøre at man klarer å fange
oppmerksomheten til mange flere enn det man hadde forventet i første omgang.
Digital strategi blir derfor et «must» om man vil gjøre det så bra som mulig.

Hva bør en digital strategi inneholde?

Denne delen av innlegget blir
inspirert av D&AD – Creative Advertising, Design and Digital sin Youtube
video, hvor Marcus Mustafa, EDC på LBi Digitals forteller om de viktigste
komponentene i en digital strategi.

Målgruppeanalyse

Hvem er din digitale målgruppe er det første
spørsmålet du bør stille deg. For å kommunisere med potensielle kjøpere digitalt
så må du også vite hvem du snakker til. Hva slags temaer liker målgruppen å
engasjere seg i, hvilke influencere følger de med på, hvilke produkter søker de
ofte på?

For eksempel om du selger et hudpleieprodukt som i hovedsak skal hjelpe mot rynker, og du bruker Sophie Elise som influencer, er det stor sannsynlighet for at du har brukt penger på feil influencer. Målgruppen i dette senarioet er ofte litt eldre enn følgerne til Sophie Elise, og kampanjen kan dermed bli bortkastet.

Bildet hentet fra: https://www.foodnavigator.com/Article/2019/12/13/Nofima-develops-personas-to-help-food-brands-think-like-consumer-groups#

Innholdsstrategi

Ifølge Marcus Mustafa er 25-50% av alt
innholdet til de fleste virksomheter faktisk relevant. Resten er ikke brukt
eller må være der for juridiske grunner. For å få opp denne prosenten så må man
bruke analyseverktøyene for det de er verdt og se hva som fungerer på publikum,
og hva som ikke fungerer. Trofaste følgere liker å engasjere seg, og engasjement
fører til positiv «word of mouth» og flere potensielle kunder. Derfor er det
viktig å poste relevant innhold for din målgruppe, og fortsette i banen
analyseverktøyene forteller deg at du skal fortsette i.

For eksempel om du skal kommunisere
hudpleiekremen for rynker til målgruppen din, er det viktig å tenke på hva
målgruppen vil engasjere seg i. I følge Social Media Today sier 90% at videoer hjelper
de og ta kjøpsvalg. Kanskje dette er veien å gå for å få engasjement og salg
for hudkremen? Bruk analyseverktøy for å teste ut hva målgruppen din reagerer
best på.

Kanalutvalg

Hvilke kanaler
skal du bruke for å kommunisere ditt innhold til målgruppen din? Her er det
viktig å se etter hvordan konsumentene oppfører seg i de forskjellige kanalene.
Hvilken kanal passer din målgruppe, og hvor holder målgruppen til? Du vil at målgruppen
skal engasjere seg mest mulig, og derfor er det et «must» og velge de riktige
kanalene.

Du skal for eksempel velge riktig kanal for hudkremen mot rynker, og velger Snapchat. Du kan nå mange med kanalen, men analyseverktøyene vil nok fortelle deg at den største delen av målgruppen holder til på Facebook. Dermed er det utrolig viktig å kommunisere i riktig kanal, for å få optimalt med engasjement og salgsmuligheter.

Bildet hentet fra: https://econsultancy.com/what-is-social-media-here-are-34-definitions/

Analyseverktøy

Marcus Mustafa forteller at dersom du måler
feil ting, vil du få feil resultater. Et analyseverktøy er «et must» å bruke i
dagens digitale strategi. Virksomheter har forskjellige KPI-er og har behov for
å måle forskjellige ting. Det er derfor viktig å velge riktig analyse verktøy
for ditt bruk, slik at du får optimale resultater av din strategi. Det er
viktig å stille seg selv spørsmålet: Hvilke data er meningsfullt for at vår
bedrift skal oppnå våre mål?

Hvordan sette opp en digital strategi?

Nå som jeg har gått gjennom noen punkter om hva som bør
være med i den digitale strategien, er det på tide å gå nærmere inn på hvordan
man setter den opp. Iteo.no har lagt ut et veldig enkelt og forståelig oppsett på
hvordan strategien bør settes opp over 6 steg. En digital strategi bør lages ut
fra hvor du er i dag og hvor du ønsker å komme. En slik strategi bør inneholde:

  1. En beskrivelse av hvor du er nå – En situasjonsanalyse som sier noe om
    nåsituasjonen.
  2. En beskrivelse av hvor du ønsker å komme – Hva ønsker man å oppnå? Hva er selskapets
    overordnede mål og hvordan skal det digitale bidra til dette? Hva er den
    digitale visjonen? Sett mål.
  3. En beskrivelse av
    hvordan du skal komme dit
     –
    Hvordan skal du nå målene?
  4. En beskrivelse av
    hva du skal gjøre
     – Hvilke
    aktiviteter skal du gjennomføre for å nå målene?
  5. En beskrivelse av
    hvem som skal gjøre hva
     – Hvem
    skal ha ansvar for å gjennomføre hvilke aktiviteter?
  6. En beskrivelse av
    hvordan du skal måle at du er på rett vei
     – Hvordan skal man kontrollere at man er på
    rett vei og gjøre de nødvendige forbedringene?

Kilder:

https://snl.no/strategi

https://www.catalystdigital.com/wp-content/uploads/WhySearchPlusSocialEqualsSuccess-Catalyst.pdf

https://www.iteo.no/10-grunner-trenger-digital-strategi/

https://www.iteo.no/slik-lager-du-en-digital-markedsstrategi/