Sander mai 19, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette blogginnlegget skal jeg skrive litt om hva UTM tag er og hva en UTM-hale er. Videre skal jeg gå igjennom noen enkle steg slik at du kan sette opp din egen UTM tag, ved hjelp av Google Analytics.

UTM

UTM merkinger brukes for å finne ut av hvor trafikken til din nettside kommer fra. Ved å bruke UTM merking kan man eksempelvis finne ut om hvor godt en markedsføringskampanje gjør det, eller hvor mye trafikk forskjellige sider trekker til din side.

UTM tagger står for Urchin Traffic Monitor, og er slutten på en URL-link. UTM taggen er spesifikke ord som hjelper deg med å spore hvor trafikken til din nettside kommer fra.

Hvorfor bruke UTM-haler?

UTM Haler er bygget opp av flere verdier som vi kaller for parametere. Parameterene forteller oss hvor trafikken kommer fra. Med denne informasjonen kan vi se hvor mange brukere som kommer fra eksempelvis nyhetsbrev på mail, Instagram annonser eller andre markedsføringskampanjer. Vi kan igjen bruke denne informasjonen til å finne ut av hvilke markedsføringsmetoder som fungerer best for din nettside, og hvordan brukerne dine finner veien til nettsiden din.

Ved hjelp av denne informasjonen kan vi da tilrettelegge og optimalisere på hvilke plattformer og hvilke metoder som burde brukes til markedsføring, og hvilke som ikke bør brukes.

Hvordan bygge UTM-Haler?

For å kunne forstå UTM haler er det viktig å kunne lese de, og forstå hvorfor de er som de er. UTM tagger er delt opp i to; UTM Parametere og Sporings Variabler.

En UTM Parameter starter alltid med «utm_», og det som kommer etter dette bestemmer hva som skal spores av data. Det finnes fem forskjellige UTM parametere;

  • Utm_campaign
  • Utm_source
  • Utm_medium
  • Utm_term
  • Utm_content

Sporings variabler er variabler som brukes til å identifisere det du skal spore og vises alltid etter «=» tegnet i lenken. Denne variabelen kan være både bokstaver, tall eller + tegn.

Vi tar en nærmere titt på de forskjellige UTM Parameterne

Utm_campaign brukes for å spore hvilken markedsføringskampanje som øker trafikken til nettsiden din.

Utm_source brukes for å finne ut av hvilken side eller kilde brukeren kommer ifra. Dette kan eksempelvis være facebook, instagram osv.

Utm_medium blir brukt for å identifisere hvilket medium som ble brukt i lenken, som da eksempelvis email.

Utm_term brukes til å spore betalte søk.

Utm_content brukes for å skille annonser eller lenker som viser til samme URL.

Hvordan sette opp UTM?