Sander januar 26, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Disse fenomenene påvirker ikke bare deg og meg daglig. Men de er også med på å påvirke dine valg, og hvilke informasjon som du blir servert. Videre tar vi en titt på hva disse fenomenene er, og hvordan de påvirker oss.

Hva er filterbobler?

Filterboble er det at man kun får den informasjonen som er tilrettelagt for deg. Dette kan eksempelvis skje gjennom google, Instagram og Facebook. Det er i hovedsak algoritmer som bestemmer hvilken informasjon som skal vises for deg. Algoritmene baserer seg på dine tidligere søk, og hva du som regel pleier å søke på og de artiklene du trykker deg inn på. Dette betyr at det er andre som har definisjonsmakten over deg. Du får ikke selv bestemme hva du får opp av reklame og artikler.

Du kan du tenke over neste gang du akkurat har kjøpt deg nye treningsklær på nettet, da vil du få opp reklame for liknende treningsklær. Dette er fordi algoritmene ser at du har besøkt denne siden, og hvilke varer du har kjøpt. Da tenker algoritmen at du liker å se på dette og vil derfor vise deg enda mer av dette.

Hva er ekkokammer?

Ekkokammere oppstår i stor grad der hvor likesinnede deler de samme sidene og meningene av samme sak. Du kan tenke deg at et ekkokammer hvor den informasjonen du gir ut, kommer tilbake lik. Dersom man leser en artikkel som kun belyser en side av en sak, og alle kommentarene på artikkelen er enige med den siden som er beskrevet, vil det si at man er i et ekkokammer.

Deltakere i en fotball fanklubb er inne i et ekkokammer av informasjon som bare er pro den klubben de støtter. Det er veldig lite variasjon av meninger og alle har som regel samme syn på det meste når det kommer til klubben de støtter.

Hvordan oppstår disse fenomenene?

Filterbobler er med på å dyrke en enda sterkere politisk tilhørighet. Når det kommer til hvordan vi mennesker mottar nyheter og informasjon, så er det i større grad gjennom sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat. Dette fører til at de søkene du gjør, og de artiklene og nyhetene du leser blir lagt inn i en algoritme. Denne algoritmen (filterboble) bestemmer så videre hvilke artikler, reklame og nyheter du skal få opp, basert på dine tidligere søk, og den informasjonen du har lagt igjen på nett tidligere.

Over tid er dette med på å skape ekkokammere som vil si at du kun får servert en side av saken, eller informasjon som inneholder det du tidligere har liket på Facebook, og de artiklene du søker opp.

Bilde lastet ned fra pixabay.com

Hva kan konsekvensene av filterbobler og ekkokammere være i dagens samfunn?

Både ekkokammere og filterbobler kan være med på å «presse» meninger og propaganda på folk som ikke er klar over hva dette er for noe. Som nevnt tidligere får folk nyhetsbildet sitt gjennom sosiale medier. Dersom algoritmene og filterbobler er med på å «presse» på folk informasjon som er usann, eller vrengt på en eller annen måte vil dette føre til at folk blir feilinformert.

Faren ved dette kan være at politiske valg og folk sine holdninger og meninger ovenfor enkelte partier eller meninger blir ekstreme. De kan ha vært så dypt inne i en filterboble og inne i ekkokammere at de ikke har fått noen som helst informasjon om andre sider av en sak. Eller at de har blitt matet usanne artikler og fått presset på seg meninger som ikke reflekterer hvordan verden eller nyhetsbildet egentlig er.

Men det er vel noen positive sider ved disse fenomenene?

Ja det er det. Uten filterbobler ville ikke søkeresultatene dine, reklamen rettet til deg og relevante artikler vært mulig. Ved hjelp av filterbobler så kan søkeresultatene dine tilpasses slik at de passer for deg. Reklamen du ser på nett og sosiale medier ville vært helt nøytral, og hadde i stor grad ikke vært noe for deg.

Det er dog færre fordeler og lite utviklingspotensialet for ekkokammere. Ekkokammere kan være med på å skape legge en lavere terskel for å si sin mening, men dog bare innad i et gitt ekkokammer/gruppe. Det må sies at ekkokammere er i stor grad med på å skape et ensidig verdensbilde, og ikke tar i betraktning flere sider av samme sak.

Hvordan er disse fenomenene i sammenheng med markedsføring?

Dersom vi tar en titt på hva som er viktig for markedsførere, så er det i all hovedsak at den gruppen eller de personene du markedsfører deg til skal like det du markedsfører, enten det er et produkt eller en tjeneste. Filterbobler og ekkokammere kan være med på å gjøre jobben til markedsførere enklere, men også vanskeligere.

Lastet ned fra pixabay.com

Si at en person eller en gruppe personer er inne i et ekkokammer, og blir påvirket av filterbobler i den retningen at produktet eller tjenesten du leverer er helt eksepsjonelt, så vil dette være bra for din markedsføring. Et eksempel kan være en entusiastgruppe som er tilhengere av bilmerket Tesla. De vil på ingen måte snakke nedsettende om Tesla, eller noe rundt dette. De som er inne i dette ekkokammeret vil være lettere å påvirke i en positiv retning når det kommer til Tesla. På den andre siden så vil det være vanskeligere å påvirke denne gruppen av Tesla tilhengere til å kjøpe et annet bilmerke.

Hva tenker jeg om disse fenomenene?

Personlig så syntes jeg at begge de fenomenene som beskrevet over er interessante, men også skummelt. Det at det finnes så mye informasjon om mine søk, og at det er en mulighet for at mennesker med dårlige intensjoner får tak i denne informasjonen og kan bruke den. Med tanke på ekkokammere så syntes jeg dette er kjipt. Det å kun få en side av en sak uten at det blir stillt noen spørsmål om det som sies er pålitelig eller ikke.

Men tilbake til filterbobler. Det skal sies at dette er nyttig på veldig mange fronter, men man skal være forsiktig men hvor mye og hvilken informasjon man gir ut.

Sander E. Bjørke

Referanseliste:

https://trd.by/meninger/2018/11/09/%C2%ABEkkokammer-oppmuntrende-men-skadelig%C2%BB-17832174.ece

https://snl.no/filterboble