Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
I denne ukens innlegg skal det handle om forskjellen mellom organisk og betalt søk. Søkemotorer har de siste årene blitt en viktig og integrert del av kjøpsatferden til kunder. Jeg er ganske sikker på at både du og jeg bruker google og andre søkemotorer aktivt for research før vi skal foreta ett kjøp. Planlegger du en reise er det sjeldent at du i dag ville gått innom ett reisebyrå først uten å gjort noen form for undersøkelse om hvor du vil og hva du skal i forkant. Søkemotorene hjelper oss i kjøpsprosessen, og kan være gull for bedrifter dersom de forstår seg på nettopp dette.
Organisk VS betalt kjøp
Dersom du ikke er en av de 19% i verden som benytter seg av enten Yahoo eller Bing, er sannsynligheten stor for at vi alle søker etter svar på samme søkemotor, nemlig Google.
Google representerer to ulike og verdifulle trafikkilder for markedsførere hvor det skilles mellom organisk og betalt søk. Metodene å skaffe klikk/trafikk fra disse to kildene kalles SEO (Search Engine Optimising) og SEM (Search Engine Marketing).
SEO handler om ulike kriterier ditt produkt eller nettside skal inneholde for å kunne virke relevant nok for å havne høyt oppe i søkreresultatene, imens SEM i hovedsak er de betalte søkene gjennom Google Ads.
Begrepene SEO og SEM kan virke litt komplisert å forstå seg på i forhold til begrepene betalt og organisk søk. Jeg skal derfor fortelle litt grundigere om hva som er forskjellen på betalt og organisk søk og hvordan markedsførere bruker disse elementene.
Hva er betalt søk?
Betalte søk er enkelt og greit de 3-5 første oppføringene som kommer opp i Googles resultater når du foretar et søk. Dette er betalte annonser gjennom Google Ads og er resultatene som dukker opp øverst vil være markert med “ANNONSE”.
Forskjellen fra de annonsene du ser i aviser, blogger og andre sosiale medier kontra i resultatopplistingen er at alle annonsene som dukker opp vil være høyest relevant for ditt søk. Du får med andre ord ikke opp urelevant innhold øverst i søkeresultatene til Google.
Hvordan benytter markedsførere seg av betalt søk?
Betalte søk er veldig effektivt og markedsførere kan selv bestemme hvor mye penger de vil legge i annonsene sine. Betalt søk fungerer på den måten at markedsførere lager en annonse gjennom Google Ads. Deretter setter de et bud for hva de maks er villige til å betale for hver klikk på annonsen (Cost Per Click) og setter en budsjettgrense med en kostnadsgrense for hva du helhetlig vil bruke på kampanjen.
Når dette er gjort publiserer du kampanjen og håper på at din annonse enten vinner “budrunden” eller er såpass relevant og av god kvalitet at den stikker avgårde med en plass i toppen. Det er begrenset med plass til annonser per søk, og dermed også stor konkurranse om hvem plassene skal gå til. Det er to måter å kjempe om en annonseplass i Google sine søkeresultater. Enten kan du vinne ved at du har satt høyest bud per klikk, eller du kan få plassen fordi din annonse er av såpass stor relevanse og god kvalitet at den dunker ut noen med høyere bud enn deg selv.
For markedsførere som benytter seg av betalt søk er det derfor viktig å sette et så høyt bud som de føler er riktig og de kan klare å betale for hvert klikk. På den andre siden er det minst like viktig at innholdet i annonsen er av god kvalitet, og at du unngår plagiat, ikke mobiltilpassede formater, dårlige lenker og for mange affiliatelenker. Styrer du unna disse fellene i din annonse er det stor sannsynlighet for at annonsen vil bli rangert høyt selvom andre har lagt inn høyere bud enn deg. Så kvalitet er minst like viktig ved betalt søk.