linakristine mai 25, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hva er Google Ads og hvordan opprette en kampanje?

Online annonsering med Google Ads er en av de mest effektive måtene å nå nye kunder og utvide virksomheten din på. Om du begynner å bruke Google Ads (tidligere kjent som Google Adwords) kan det være den mest lønnsomme avgjørelsen du har tatt for bedriften din.

Det å drive en online virksomhet kan være utfordrende, spesielt når man må konkurrere med store aktører med skyhøye markedsføringsbudsjett. Tidligere har jeg skrevet et innlegg om hvor viktig god søkemotoroptimalisering (SEO) er for å rangere høyt opp i søkemotorene. Konkurransen om å nå toppen av Googles søkeresultater er stor, og selv med utmerket SEO, kan det fort ta både måneder og år før man får ønskede resultater. 

Ønsker du derimot resultater nå, kan Google Ads være løsningen. Med Google Ads kan du være i gang i løpet av en time, og hvis alt gjøres riktig (en guide kommer lenger ned) kan du begynne å generere salg allerede innen kort tid. 

Hva er Google Ads?

Google Ads er annonsesystemet til Google, og det er det sørtste og mest brukte nettbaserte annonseringsnettverket i verden. Millioner av bedrifter annonserer på nettet ved hjelp av Google-annonsering, med mål om å nå nye kunder og utvide virksomheten. Med Google Ads kan man nemlig nå nye potensielle kunder, når de aktivt søker etter produkter du tilbyr.  

I Google Ads har du utallige annonseringsmuligheter. Du kan blant annet sette opp søkeannonser, bannerannonser, youtube-annonser, shopping-annonser, app-annonser, discovery-annonser og Gmail-annonser (synlighet 2020).

Hvordan fungerer Google Ads?

Google Ads fungerer på den måten at når brukere søker på et søkeord, vil resulater for ordet de søkte etter listes opp på en resultatside for søkemotoren (SERP, search engine result page). Disse resultatene inkluderer ofte en eller flere betalte annonser som målretter seg mot akkurat det søkeordet. 

Google Ads opererer under en PPC-modell (pay-per-click), noe som betyr at markedsførere målretter seg mot et bestemt søkeord på Google og legger inn bud på søkeordet- i konkurranse med andre som også målretter seg mot samme søkeord (Tran, 2020). 

Denne metoden gjør at man kan målrette seg mot de som aktivt leter etter produktene dine i søkemotoren til Google. For best resultater anbefales det å gjennomføre en søkeordsanalyse i tillegg til interne diskusjoner for å avdekke hvilke ord personer som er interessert i ditt produkt søker etter. Når man har identifisert dette, kan man sette opp annonser på disse søkeordene (synlighet 2020).

Budgivning

Budgivningen fungerer på den måten at man legger inn er såkalte “maksimale bud”- altså det høyeste man er villig til å betale for en annonse. I praksis betyr dette at om ditt maksimale bud er på $5, får du annonseplasseringen dersom Google bestemmer at kostanden per klikk er $3. Hvis de derimot finner ut at kostnad per klikk er mer enn $5, får du ikke annonseplasseringen. 

Kvalitetspoeng

Hvor høyt du rangerer bestemmes ikke kun av budet du legger inn. Google tar nemlig å legger sammen budbeløpet med en vurdering av annonsen. Dette kalles for kvalitetspoeng, og i følge Google selv er dette et estimat av kvaliteten på annonsene, søkeordene og destinasjonssiden. Poengsummen kan være på en skala fra 1 til 10, der 10 er den beste poengsummen. Kvalitetspoengene kombinert med budbeløpet bestemmer posisjonen annonsen får på søkeresultatsiden. 

Hvor vises annonsene?

Annonsene vises over de “vanlige” søkeresultatene, altså helt øverst i søkeresultatet. Utseendemessig er de nesten identiske med organiske søkeresultater, så for å skille annonser fra organiske resultater er starten av hver annonse markert med “annonse”. Hvor mange annonser som vises avhenger av hvor stor konkurranse det er på de søkeordene brukeren har søkt etter. 

Hvorfor bruke Google Ads?

Det er ingen tvil om at Google Ads er et unikt verktøy om du ønsker å markedsføre deg på nettet, men hva er det som gjør det så bra?

  • Presis målretting: Med Googles mange segmenteringsmuligheter kan bedriftseiere sikre at annonsen bare vises for potensielle kunder. Bedriftseiere kan filtrere publikum på grunnlag av geografisk beliggenhet, alder, kjønn, nøkkelord og mer. I tillegg kan man velge når på døgnet annonsene skal vises for den aktuelle målgruppen. Google Ads lar en også velge hvilke typer enheter annonsene skal vises på.
  • Effektivt og fleksibelt: Med Google Ads kan du nå de aller fleste over hele verden, eller kun i din egen by, alt etter ønske- forutsatt at de er på internett. Budsjetter og innhold kan styres på detaljnivå, og endringer og justeringer gjøres i sanntid.
  • Svært målbart: Gjennom annonsesystemet kan resultater måles på søkeordsnivå, og du får umiddelbart tilbakemelding på hva som fungerer og ikke.
  • Betal kun for resultater: Med Google Ads betaler du kun for klikk på annonsene dine (PPC). Samtidig sørger den gode målbarheten for at du alltid har kontroll over kostnader og lønnsomhet. I følge Synlighet kan man måle lønnsomhet og ROI (return on investment) på søkeordsnivå. 

(Synlighet 2020).

Nå har vi vært gjennom det mest grunnleggende, og forhåpentligvis vet du nå hva Google Ads er og hvordan det fungerer. Kanskje sitter du nå å tenker at Google Ads hadde vært noe for deg og din bedrift, men lurer på hvordan du kommer i gang? Fortvil ikke, her kommer det en guide som viser deg hvordan du kommer i gang.

Hvordan lage en Google Ads kampanje?

 1. Sette opp en Google Ads-konto

Før du kan begynne å annonsere på Google Ads, må du opprette en Google Ads-konto. Da må du gå til Google Ads sin nettside, der du må logge inn med din Google konto. Har du ikke en Google konto, kan du raskt og enkelt lage en. 

2. Opprette en kampanje

Etter å ha fylt inn de nødvendige detaljene, vil du lande på følgende side, der du kan opprette din første kampanje. 

For å få full tilgang til Google Ads sine funksjoner og kampanjetyper, bytt til ekspertmodus. 

Det første du må gjøre er å velge målet du ønsker å oppnå med kampanjen. For min del er målet å øke trafikken til bloggen, og huker derfor av på nettstedtrafikk. 

Neste steg er valg av kampanjetype. Her har du fem forskjellige valg:

  • Søkekampanje: Velger du søkekampanje kan du nå ut til folk mens de søker på Google etter produkter og tjenester du tilbyr.
  • Displaykampanje: En displaykampanje gir deg muligheten til å kommunisere med folk gjennom visuelt engasjerende annonser når de benytter seg av både apper og nettsteder.
  • Shoppingkampanje: Dette er en smart løsning dersom du ønsker å selge produkter du har på lager. Shoppingkampanjen vil være synlig med både bilder og pris på dine produkter. Shopping-annonser vises i søkeresultater, bildesøk og under Google Shopping. Du har også mulighet til å bruke annonser for varer i butikk til å markedsføre produkter som selges i fysiske butikker.
  • Videokampanje: Med videokampanje kan du øke den generelle bevisstheten rundt merkevaren din. Videoannonser blir vist før, under og etter videoer på Youtube, samt på sider i Google sitt nettverk.
  • Discoverykampanje: Discovery ads er først og fremst tilpasset Google Discover. Her kan du velge å la Google bestemme sammensetningen av bilde, tekst og overskrift. Annonseformatet vil da passe inn på de mulige plasseringene- Google Discover, Youtube og Gmail. 

Da mitt mål er å være synlig når noen søker etter noe jeg har skrevet om, velger jeg en søkekampanje. 

Velge navn på kampanjen

Neste steg er å velge et navn på kampanjen. Jeg har valgt å navngi kampanjen min for “søk- nettstedtrafikk”. Navnet indikerer da hvilken kampanjetype kampanjen er, noe som er lurt dersom man har en konto med mange ulike kampanjer. 

 
Velge nettverk

Her kan du velge mellom to forskjellige nettverk- søkenettverk og displaynettverk. På søkenettverk kan du velge å inkludere søkepartnere. Det vil si at i tillegg til at annonsene vises i Google sin søkemotor, vil de også vises på andre partnersider hvor potensielle kunder også søker. Potensielt vil dette dekke et større publikum enn bare de som bruker Google. 

Når du kommer til denne siden vil både søkenettverk og diplaynettverk være huket av. En anbefaling er å fjerne synligheten i displaynettverket, da det ofte oppleves forvirrende med en kombinasjon av begge nettverkene. Lindelien skriver blant annet at “søk og display bør holdes adskilt da disse annonsene ofte leverer vidt forskjellige resultater og har ulike mål”. 

Velg hvor du vil synes

Neste steg er å velge hvor du vil synes. Det innebærer å velge hvilke områder du ønsker å målrette kampanjen din mot. Eksempelvis kan du velge hele Norge, enkelte fylker eller flere land. Ønsker du å rette deg mot hele landet, kan det være lurt å velge hver av fylkene i stedet for hele landet. Da vil du nemlig kunne få mer segmentert informasjon om hvor i landet du får mest trafikk fra. En annen fordel er at du ved senere anledning kan justere budene etter hvilke fylker som er lønnsomme og ikke (Lindelien 2018).

Velg språk

Etter å ha bestemt hvilke områder du ønsker å målrette kampanjen din mot, må du velge språk. Dersom du har valgt å målrette deg mot Norge, vil det være naturlig å velge Norsk. Noe du derimot bør tenke på da er at ikke alle har nettleseren sin på Norsk selv om de snakker Norsk. Mange snakker opp til flere språk, og kan derfor ha nettleseren sin på et annet språk. Ved å huke av på “alle språk” unngår du at disse personene ikke ser annonsen din. 

Velg målgruppe

Når du nå skal velge hvilke målgrupper du vil legge til i kampanjen din, har du to målrettingsmetoder. 

  1. Målretting: innebærer at kun de som er i målgruppen vil kunne se annonsene
  2. Observasjon: Alle som søker etter de søkeordene du har valgt, vil kunne se annonsene

I de fleste tilfeller bør målgruppen ligge inne til observasjon, noe som også er standardinnstilling. 

Videre er publikummerne du kan velge mellom hovedsakelig delt inn i fem grupper. 

  1. Hvem de er: detaljerte demografiske kategorier
  2. Interessene og vanene dems
  3. Hvor aktivt de undersøker eller planlegger: intensjon
  4. Hvordan de har hatt interaksjon med bedriften din: remarketing og lignende målgrupper
  5. De kombinerte målgruppene dine
Velg budsjett og budgivningsstrategi

Nå er du klar for å sette et budsjett for kampanjen din. Summen du velger vil være ditt gjennomsnittlige dagsbudsjett. Som det står i boksen øverst til høyre i bildet, kan forbruket ditt enkelte dager være under dagsbudsjettet, mens andre dager inntil dobbelt så mye. Månedsbudsjettet vil uansett bli det samme. 

Google både satser og tilrettelegger mer og mer for automatiserte løsninger, deriblant smart budgivning. Som standard kan du derfor velge mellom å fokusere på konverteringer, konverteringsverdi eller klikk. Basert på det du velger, vil du få en foreslått automatisert budgivningsstrategi (Lindelien 2018). Alternativt kan du selv velge mellom ulike budstrategier ved å trykke på den blå teksten nederst på bildet. Da vil du få opp alternativene som er vist på bildet nedenfor. 

Ønsker du å lese mer fordeler og ulemper ved de ulike alternativene kan du ta en titt her.

Velg utvidelser

Siste steg er å velge annonseutvidelser. Annonseutvidelser er ekstra informasjon som vises i tillegg til annonseteksten din. Dette kan være lurt for å potensielt øke klikkfrekvensen (CTR) samt quality score. Ved å legge til utvidelser vil du også kunne skille deg fra konkurrenter. 

Det er viktig å huske på at når du oppretter en annonseutvidelse samtidig som du oppretter en kampanje, vil den vises for alle annonsene i kampanjen. 

Om du ønsker å lese mer om de ulike utvidelsene kan du finne det her.

3. Konfigurer annonsegrupper

Du er nå ferdig med kampanjeinnstillinger, og er nå klar for å konfigurere annonsegrupper. 

Først må du gi annonsegruppen et navn. Navnet har ingenting å si for annonseresultatene dine, men det har mye å si for hvor oversiktlig kontoen din vil bli. Et godt tips her er å navngi etter søkeordet annonsen inneholder. 

Neste steg er å velge søkeord. Dersom du ikke vet hvilke søkeord du bør annonsere for i de ulike annonsegruppene, kan du besøke Google Keyword Planner. Her vil du kunne finne de beste søkeordene å annonsere for. 

4. Opprette annonsen

Det er nå klart for å opprette annonseteksten. Annonsen består av en link til landingssiden og tre overskrifter. Hver av overskriftene kan være på opptil 30 bokstaver. For at du og/eller Google skal finne den beste annonseteksten anbefales det å opprette 2-3 annonsetekster til hver annonsegruppe. 

Beskrivelsen kan være på inntil 80 bokstaver, noe som fordrer at du både er presis og økonomisk i språket. For å oppnå høy relevans i annonsen, samt god quality score er det en fordel å bruke søkeordet tydelig i overskriften (Lindelien 2018).

5. Konfigurer fakturering

Det aller siste steget er å fylle inn betalingsopplysninger, og trykke på send. 

Forhåpentligvis skal du nå ha opprettet din første Google Ads kampanje. Veien videre kan nå være å kjøre flere annonser samt måle resultatene. En av de største fordelene med Google Ads er alle sporingsfunksjonene. Ved å bruke disse kan du hele tiden følge med på om annonsen gir gode eller dårlige resultater. 

Jeg håper du nå har fått en forståelse av hva Google Ads er, hvordan det fungerer og at du har klart å opprette din første Google Ads kampanje. 

-Lina Kristine

Legg meg gjerne til på LinkedIn

 
Kilder

Google. 2021. “om kvalitetspoeng”.  Hentet fra: https://support.google.com/google-ads/answer/6167118?hl=no 

Lindelien, Hannah. 2018. “Google ads for nybegynnere: alt du trenger å vite for å starte med betalt søk”. Hentet fra: https://inevo.no/blogg/google-ads-for-nybegynnere/

Synlighet. 2020. “Hva er Google Ads og hvordan fungerer annonseringen?” Hentet fra:  https://synlighet.no/blogg/fungerer-google-adwords/ 

Tran, Tony. 2020. “A beginners guide to using Google ads (previously google adwords)”. Hentet fra: https://blog.hootsuite.com/google-ads/