vildechristinskildrud mai 24, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Growth hacking er et paraplybegrep
for strategier som baserer seg på vekst. Det er vanligvis brukt i sammenheng
med oppstartsbedrifter som behøver stor vekst på kort tid med små budsjetter.
Målet med growth hacking strategier er generelt å tilegne seg så mange brukere
eller kunder som mulig, samtidig som man bruker så lite tid og ressurser som
mulig.

I dette blogginnlegget skal jeg skrive om hva, hvordan og strategier bundet til growth hacking. Jeg tar utgangspunkt i Optinmonster.com sitt innlegg «What is: Growth Hacking». Jeg skal oversette og forbedre innlegget ved å legge inn mer utfyllende eksempler.

Hva er en Growth Hacker?

En growth hacker er noen som bruker
kreative, lavkostnadsstrategier for å hjelpe virksomheten å tilegne og beholde
kunder. Growth hackers kan også bli kalt growth marketers (vekst
markedsførere), men growth hackers er ikke alltid markedsførere. Alle som er
involvert i et produkt eller en service, inkludert produkt managers og ingeniører,
kan også være en growth hacker.

Growth hackers har en tendens til å
være obsessiv, nysgjerrige og analytiske:

  • Growth hackers fokuserer utelukkende på
    strategier relatert til virksomhetens vekst
  • De antyder, prioriterer og tester innovative
    vekststrategier.
  • De analyserer og tester for å se hva som
    fungerer.

En ideal growth hacker vet hvordan å
sette vekst prioriteringer, identifisere kanaler for kundetilegning,
suksessmåling og skala vekst.

Hvordan Growth Hacking fungerer

Så, hvordan fungerer egentlig growth
hacking? For hver virksomhet er målet å finne ut grunnen for vekst, og se etter
måter å få veksten til å fortsette med vilje. Det handler om å beholde flest
mulig brukere som prøver ditt produkt, for å se om du har tilbudt reell verdi.

Mange oppstartsbedrifter bruker
Dave McClures «pirate funnel» som en oppskrift på vekst. «Pirate funnel» består
av akronymet «AARRR» som står for:

  • Acquisition: Hvordan finner brukerne deg?
  • Activation: Har de en god første erfaring
    med ditt produkt?
  • Rentention: Kommer de tilbake?
  • Revenue: Hvordan tjener du penger?
  • Referal: Forteller de om produktet ditt
    til andre?

Dette er viktige punkter for growth
hacking. Andre inkluderer også bevisstgjøring av produktet som en sentral del
av veksten. Uansett er poenget å få trafikk og besøkende, gjøre besøkende til
brukere og beholde disse brukerne som fornøyde kunder.

Hvordan starte med Growth Hacking?

Først av alt må man ha klar produktet
eller tjenesten. Man må forsikre seg om at produktet eller tjenesten er ønsket,
og at flere er villig til å betale for det. Dette vil hjelpe deg å samle data
så du kan forstå din viktigste målgruppe og kan fokusere på vekstmarkedsføringsstrategier.

Oppdater produktet ditt med jevne
mellomrom, og fortsett med å høre på tilbakemeldinger fra kunder slik at du
alltid vet om du er på rett vei. Marker samtidig produktet for å fremme videre
vekst og spore suksessen til resultatene. A/B testing og andre konverteringsoptimaliseringsteknikker
er avgjørende for effektiv growth hacking.

Strategier for Growth Hacking

De fleste growth hacking strategier
faller under tre hovedkategorier:

  • Content marketing
  • Product marketing
  • Reklame

Content marketing

Avhengig av taktikken som blir
brukt, kan content markering være en god lavkostnadsstrategi for å spre ordet
om produktet/tjenesten. Typiske content makreting aktiviteter inkluderer:

  • Starte en blogg og dele verdifullt innhold som flere
    vil dele
  • Gjesteblogging
  • Lage sosiale medieinnhold
  • Skrive e-bøker
  • Lage podcast
  • Holde webinar
  • Ha konkurranser og giveaways
  • Få bloggere til å gi produktet ditt en
    anmeldelse
  • Bli med i relevante forum og grupper
  • Influenser markedsføring
  • Bruke epostmarkedsføring til å bygge sterkere relasjon
    med brukerne
  • Forbedre innholdssynlighet med SEO
  • Få produktene ut i relevante markedsplasser og
    nettsider

Product marketing

Product marketing inkluderer
teknikker for å gjøre produktet ditt mer tiltrekkende, og bygge en brukerbase.
Product marketing inkluderer:

  • Utnytte frykten for å gå glipp av noe (FOMO) ved
    å bruke et registreringssystem som bare er tilgjengelig for de med invitasjon.
  • Følge brukerens bruksprosess og gjøre den bedre.
    Man kan for eksempel tilby belønninger for bruk eller kjøp.
  • Tilby incentiver for å dele produktet med venner
    og kjente som gagner både den nåværende og den nye brukeren.
  • Affiliate marketing, som også vil bruke content
    marketing vekststrategier.

Growth hackers kan også bruke
social adverticing og pay per click (PPC) for å promotere deres produkter eller
tjenester.

Growth hacking: Eksempler

Noen velkjente eksempler fra suksessfulle
historier ved bruk av growth hacking kampanjer inkluderer:

  • Dropbox: som belønnet brukerne som inviterte nye
    brukere mer plass i sin Dropbox
  • Hotmail: la til en linje på hver utgående e-post
    som oppmuntret folk til å registrere seg for en ny konto
  • AirBnB: brukte Craigslist til å finne og
    markedsføre til potensielle kunder som så etter rimelige overnattinger

Kilder

https://shifter.no/growth-hacking-the-shift-yara-paoli/derfor-bor-etablerte-selskaper-begynne-med-growth-hacking-og-laere-seg-a-bygge-vekstkultur-i-bedriften/117206