Dennis Rokeness mai 31, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Inbound marketing kan på mange måter ses på som det omvendte av de store reklamekampanjene på TV. De store TV-reklamene treffer bredt og ikke minst så krever det store investeringer. Inbound marketing handler om å skape et så godt og ikke minst relevant innhold slik at kundene selv oppsøker nettsiden din, blir interesserte og ønsker å kjøpe varer fra deg. Men hvordan får man til dette?

Svaret er enkelt: Man må få rede på hvem din idealkunde er, også kalt personas, hvor du finner de og ikke minst hva de er opptatt av. Basert på informasjonen du finner, kan du tilby kunden personalisert innhold som er tilpasset hele kjøpsprosessen. Denne bearbeidingen av leads er noe som gjøres automatisk.

Hvorfor har inbound marketing blitt så populært?

Inbound marketing er en markedsføringsmetode som vokser
svært raskt over hele verden. En av grunnene for den store veksten er fordi det
løser mange av de utfordringene som bedrifter har i dag:

  1. Vanskelig å måle effekten av markedsføring

En av de aller største fordelene er at med inbound marketing-software
er at det blir langt enklere å måle effekten av markedsføringen. Man kan få
full oversikt over hva et lead koster og hva en ny kunde koster. Ikke minst kan
man se hvilke markedsføringstiltak som fungerer og hvilke som absolutt ikke fungerer.

  • Vi må ha flere leads for å vokse

Du genererer flere og ikke minst mer kvalifiserte leads med
inbound marketing. For å underbygge dette, er det en MIT-rapport fra 2017 som
viser til at bedrifter som implementerer og satser på denne typen markedsføring
i gjenomsnitt tredobler antallet leads i løpet av 12 måneder.

  • Cold calling i seg selv blir stadig mindre effekt

Ved å benytte seg av inbound marketing vil man i mye større
grad være mindra avhengig av Cold calling. Jobben for selgerne i din bedrift
blir også mye enklere. De kan ringe kjøpsklare leads som er informert og
interesserte i bedriften din, fremfor at man ringer rundt til tilfeldig
utvalgte som ikke har tid til å høre på det du skal si.

En helhetlig digital markedsføring

Markedsførere er nødt til å forholde seg til en rekke verktøy
og ikke minst taktikker/strategier. I snitt må markedsførere forholde seg til
12 ulike plattformer (sett inn link). For mange er det et stort irritasjonsmoment
at ikke systemene kan kobles sammen i en plattform. Når man bruker inbound
marketing, kan man med hjelp av en plattform som for eksempel hubspot, knytte
sammen mange av de markedsføringstiltakene vi bruker mest:

  • Nettsider
  • Google
  • Blogg
  • Sosiale medier
  • Content marketing
  • Landingssider

Inbound-metodikkens steg

Inbaound-metodikken, i kombinasjon med for eksempel HubSpot
som software, gjør at man som leder raskt og enkelt kan tilpasse strategien ved
behov for å sikre en god kundeopplevelse. I Inbound-metodikken kan man dele det
inn i 4 steg.

1.Tiltrekke

Det allert første steget er å tiltrekke seg fremmede
databrukere, men ikke tiltrekke seg hvem som helst. Idealkunden er den man
ønsker å tiltrekke seg. Disse menneskene finner deg i hovedsak via sosiale
medier eller ved at de googler. Derfor er det en viktig faktor at innholdet man
publiserer gir informajsjonen kunden etterspør eller leter etter. Det er
spesielt 3 hjelpemidler man med fordel bør ta i bruk:

Innholdsproduksjon

Innholdsproduksjon er en viktig og stor del av inbound marketing.
Ved å publisere nyttige blogginnlegg eller fagartikler er en av de beste måtene
å tiltrekke seg besøkende til nettsiden din på. Det er en effektiv måte å oppnå
synlighet på, samtidig som du tilbyr relevante artikler som interesserer den
besøkende. Det er derfor viktig å finne temaer som opptar din idealkunde, slik
at man lykkes med å tiltrekke seg de riktige menneskene. Når man snakker om
innhold så trenger det ikke nødvendigvis å dreie seg om skrevne artikler. Det
er i prinsippet ingen grenser for hva slags innhold man kan produsere,
forutsatt at det faktisk henger sammen med idealkundens interesser.

Sosiale medier

Sosiale plattformer er en perfekt arene for innholds fordeling. Først og fremst må du finne ut av hvilke sosiale medier målgruppen din benytter seg av. Når man har funnet ut av dette, har man mulighet til å engasjere dem og ikke minst skape tillit til deg som avsender i kanalen. Her kan man også benytte seg av betalt synlighet for å bli enda mer synlig, men da er det en vesentlig faktor at man har en god publiseringsstrategi i bunn for å holde på leserne.

Bildelink

Søkemotoroptimalisering

I dagens samfunn så begynner som regel kjøpsprosessen på
nettet, ofte gjennom et Google-søk for å få svar på spørsmål man lurer på.
Dermed er det ekstramt viktig med organisk synlighet, eller med andre ord at
man dukker opp i søkeresultatene deres med relevante og nyttige artikler.

2)Konvertere

Med besøkende på nettsiden, lesere på bloggen din og trafikk
på sosiale medier, hva gjør man så? Det neste steget vil være å konvertere
disse til leads. Leads kan defineres som besøkende som har vist interesse for
deg og det du tilbyr, ved at de for eksempel leser blogginnleggene dine. En
nøkkel kan være å tilby besøkende en form for premiuminnhold, som for eksempel
kan være gratis e-bøker, webinarer eller lignende.

Innholdet må holde så høy kvalitet at de er villige til å gi
noe tilbake i utbytte mot at de får adgang til informasjon. Men hva er det de tilbyr
tilbake til bedriften? Sin kontaktinformasjon. For en som driver med
inbound-markedsfører er kontaktinformajon å betgne som en «valuta», da det
først er nå man kan begynne å pleie forholdet direkte til de besøkende- ofte gjennom
e-post markedsføring.

For å sikre kovertering, må man sørge for å inkludere
handlingsoppfordringer. Innenfor inbound bruker man såkalte calls-to-action du
ønsker at den besøkende skal utføre. Hver blogginnlegg har en landingsside, et
skjema for innhenting av informasjon og en takkeside. Innlegget blir rettet mot
en av dine personas, samt et gitt steg i kjøpsprosessen. Slik kan man tilpasse
innholdet til den enkelte besøkende, avhengig av hvor i prosessen personen
befinner seg.

3)Selge

Når det kommer til inbound marketing går salg og
markedsføring hånd i hånd. Hvilke markedsaktiviteter er det som genererer flest
relevante leads? Dette innebærer at blant annet når et lead er lastet ned innholdet
fra nettsiden din, meldt seg på et seminar eller abonnert på nyhetsbrevet på
nettsiden din kan man legge opp et automatisk e-post løp i etterkant. Man kan
sette opp en serie med tilpasset og spisset innhold på e-post som et lead skal
motta i tiden etter at personen har lastet ned innhold fra nettsiden. Innholdet
i e-postløpet bør på best mulig måte alltid tilpasses etter hvor i en
kjøpsprosess leadet befinner seg. Jo flere gode tips, anbefalinger osv som man
kan påvirke leadet med, desto mer vil vedkommende stole på deg og sjansen for
salg øker betraktelig.

4)Begeistre

Det å skape ekstraordinære opplevelser for dine kunder er en
viktig del av strategien. Kundene i dag har høye forventninger til bedriftene
og stiller høye krav til hvordan de ønsker å bli behandlet. Derfor er det
viktig at man begeistrer og engasjere for å skape gode kundeforhold. Engasjement
og begeistring skaper tillit, mersalg og videre anbefalinger. Målet må være at
kunndene dine blir «ambassadører» som kan bli en kilde til eventuelle nye
kunder og leads.

Passer inbound marketing for alle?

Inbound marketing kan tilpasses de fleste bedrifter, men det
er helt klart enkelte det passer bedre for enn andre. Inbaound er en omfattende
prosess, så man får mer igjen av å benytte seg av det hvis man selger et
produkt som krever at man gjør en del research før noen kjøper. Om man Googler
seg til en løsning på problemet man har, jo bedre fungerer inbound for å selge
dem den løsningen de søker etter.

Inbound egner seg derfor best for bedrifter som kanskje
selger litt dyrere produkter eller tjenester. Ofte B2B-bedrifter, samt
B2C-bedrifter kan ha god nytte av inbound derdom produktene eller tjenestene har
en viss verdi og at kjøpsprosessen har en viss lengde.

Nisjeprodukter passer også perfekt for inbound. Grunnen er
at man kan investere i å nå spisst ut til de riktige menneskene, fremfor å nå
ut til mange uintreserte.

Ved bruk av inbound, blir det ofte mer kostnadseffektivt enn tradisjonell markedsføring. Inbound marketing baserer seg på analyse av prosepekter for å hele tiden kunne nå ut til de riktige kundene, samt oppfølging av leads og jobbing med kvalitetsinnlegg. Denne prosessen gjøres naturligvis ikke på én dag, og det vil derfor være langt mer lønnsomt for bedrifter som selger tjenester og produkter med en litt høyere pris, fordi da vil som regel kundene bruke litt tid på å bestemme seg også.

Kildehenvisninger: Inboundgroup, blogg.markedspartner