vildechristinskildrud May 31, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Inbound marketing handler om å
tiltrekke seg kunder ved bruk av strategisk innhold, i stedet for å bruke
tradisjonell markedsføring som å sende ut reklamer. Man bygger et forhold og
har samtaler med potensielle kunder ved å gi dem noe av verdi – som for
eksempel et blogginnlegg med tips som kan være nyttig for den potensielle
kunde.

I dette blogginnlegget skal jeg skrive
om inbound marketing og hvorfor man bør ta det i bruk i sin virksomhet.

Hva er forskjellen på Inbound og outbound marketing?

Outbound markedsføring har lenge
vært på banen hvor mer tradisjonell markedsføring står i fokus. Med mer tradisjonell
markedsføring mener jeg store kampanjer, TV reklamer og salg som prakkes på både
interesserte og ikke interesserte. Dette er noe som alltid har blitt flittig
brukt, men ettersom kjøpsprosessen og markedet har forandret seg i stor grad,
vil ikke alle som driver med outbound markedsføring lykkes i like stor grad som
de kunne gjort om de hadde tatt i bruk inbound.

Inbound markedsføring handler om å
gi verdi til kunden for å lokke kunden til deg. Det å hjelpe kunden står i
sentrum. Ut ifra hva du selger er det viktig å finne ut hvilke personas som er
dine potensielle kunder. Ut i fra dette kan man komme frem til hvilke problemer
dine potensielle kunder har, og deretter skrive for eksempel blogginnlegg, e-bøker,
videoer eller annet innhold for å hjelpe kunden med sine problemer. Med godt
innhold og bruk av SEO vil innholdet ditt kunne komme høyt opp i google søk, og
dermed bli oppdaget av dine potensielle kunder. Dette blir verdi for kunden, og
du vil stille sterkere når kunden skal velge produktet den vil kjøpe.

Eksempler på inbound marketing:

  • Nettsider
  • Google
  • Blogg
  • Sosiale medier (inkludert
    annonsering)
  • Content marketing
  • Søkemotoroptimalisering
    (SEO)
  • Calls-to-action (CTA)
  • Landingsider
  • E-bøker og whitepapers
  • E-post og nyhetsbrev
  • Marketing automation

Kilde: Inbound Group

Dette sier HubSpot om inbound
marketing

Hvem bør ta i bruk inbound marketing?

I følge inbound group så vil
inbound markedsføring passe for de fleste, men noen mer enn andre. Som for
eksempel de som vet at de har potensielle kunder som kan google seg til
løsningen på problemet sitt har en stor fordel ved bruk av inbound.

Men de aller fleste bør ta i bruk
inbound marketing i dag. Fordi kjøpsprosessen er i stor grad endret, og det er
et hav av potensielle selgere å velge for kunden, blir det ekstra vanskelig å
skille seg ut i mengden med outbound markedsføring. Med et godt produsert
innhold som hjelper kunden vil kunden få en relasjon med merkevaren, som vil
stille sterkt i valget av produkt. Derfor er dette en god strategi å ta i bruk for
alle virksomheter.

Hvorfor bør man ta i bruk inbound marketing?

Inbound marketing fører til at potensielle
kunder blir sikrere på valget de tar når det kommer til endelig valg av
produkt. Ved bruk av strategien har man allerede hjulpet kunden med problemet
sitt på en eller annen måte, og de vil sitte igjen med en god erfaring av merket.
De vil også ha all informasjonen de trenger for å ta valget, og vil stå igjen
med et sikrere ja når de kommer til kassen.

Inbound markedsføring vil styrke
merkevarens omdømme, og gjenkjenning, noe som igjen vil føre til mer salg og
positive anmeldelser fra kunder man har hjulpet.