Rebekka Rinnan May 23, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Idag har vi hatt gjesteforeleser Camilla Visjø fra Inbound Group på besøk, hvor henne skulle lære oss mer om hva Inbound marketing er og hvordan de jobber. Derfor tenkte jeg å prøve meg på å oppsummere hva jeg har lært om Inbound marketing i dagens forelesning. Håper du vil fortsette å lese!

…. Men hva er forskjellen
på outbound og inbound marketing?

Outbound Marketing er en mye mer tradisjonell måte å markedsføre på og det er ofte markedsførere ringer rundt for å skaffe kunder. Samtidig som fokuset deres er mer selgerfokusert.

Når det kommer til Inbound marketing handler det mer om å tiltrekke seg folk som ønsker hjelp. De har et problem som de ønsker å fikse og ut ifra det søker de etter de som har mulighet og kompetanse til å kunne gjøre dette. Her er fokuset mer kundefokusert.

Inbound- metodikken, hva er det?

Kilde til bildet: https://www.inboundgroup.com/no/blogg/hubspot-har-lansert-the-flywheel

Det første
steget handler om å tiltrekke seg nye kunder inn til sin hjemmeside etc. Dette
kan for eksempel skje gjennom sosiale medier. Deretter er det viktig å få de
besøkende til å legge igjen leads. Dette handler om at selger burde gi noe form
for “fordel” ved å besøke denne hjemmesiden for første gang. Dette kan for
eksempel være at de legger igjen sin e-postadresse for å få tilgang til “gode
tilbud”. Ved å gjøre dette vil man mest sannsynlig ha mulighet til å selge mer
til denne personen, i tillegg vil den besøkende være gull verdt ved eventuelle
nye kunder, da det er disse som vil være WOM (Word of mouth). Det er nettopp
disse man trenger for videre salg. Å ha fornøyde kunder er med på at de vil
anbefale nettopp denne hjemmesiden videre til andre. Og det vil bli enklere og
markedsføre gjennom blant annet sosiale medier og oppmerksomheten vil bli
større og større.

I tillegg er det en viktig for Inboundere å være tilstede for kunden gjennom hele kjøpsreisen for å kunne vise seg frem og hjelpe kunden til å forstå at de er der for å hjelpe.

Inboundere har fått en kunde de skal hjelpe, hva
nå?

Da er det
spesielt 4 trinn Inbound Group går gjennom, og nettopp disse tenkte jeg å ta
dere gjennom nå i kortversjon.

Trinn 1: Bli kjent med kunden

  • Hva vil
    dere oppnå?
  • Hvor står
    dere i dag?
  • Hvem er
    deres konkurrenter?
  • Hva ønsker
    dere hjelp med?

Trinn 2: Kartlegge personas og kjøpsreisen

  • Enkel fakta
    om hvem de er
  • Eventuelle
    utfordringer de har
  • Hvordan ser
    deres kjøpsreise ut?
  • Hvilke
    ambisjoner og mål?

    • Dette kan være lurt for å kunne kartlegge hvordan
      de skal nå ut til riktig målgruppe.

Trinn 3: Innholdsworkshop

  • Søkeordsanalyse
    • Hva vil man søke på, bruk av Google Ads, forslag
      som dukker opp fra Google. For å finne ut hva folk søker på.
  • Trengs det
    mer innhold på hjemmesiden?
  • Hvilke
    format fungerer best?

    •  Eksempel:
      Hva passer best av video eller tekst

Trinn 4: Distribusjon (Hvor skal vi kommunisere?)

  • Sosiale
    medier

    • Facebook,
      LinkedIn, Youtube, Twitter, Instagram?
  • Nettsider
  • Annonser
    I aviser?
  • Ønsker de å
    bruke Google for å skape synlighet?

Det har
vært en veldig spennende og lærerik forelesning, hvor jeg syntes det var gøy å
følge med, samtidig som jeg har lært masse. Et spennende tema, Takk til Camilla
for at interessen for Inbound Marketing har økt.

//Rebekka Sofie

Kilder:

https://www.inboundgroup.com/no

Camilla
Visjø, Inbound Group